Kapitoly článku:
Škoda mnohdy nabízí víc než ekvivalentní modely dané třídy – tedy pokud jde o centimetry uvnitř karoserie. V aktuální kapitole srovnávacího testu zjistíme, zda tenhle axiom platí i v případě třetí generace Superbu. Jak jsou na tom nová Škoda Superb a nový Volkswagen Passat s prostorností?
Základním vodítkem nám mohou být vnější rozměry, které jsou tentokrát velmi podobné. Superb má ale o nezanedbatelných pět centimetrů delší rozvor náprav:
Škoda Superb vs. VW Passat: Vnější rozměry |
Model |
Škoda Superb |
VW Passat |
Délka (mm) |
4861 |
4767 |
Šířka bez zrcátek (mm) |
1864 |
1832 |
Výška (mm) |
1468 |
1456 |
Rozvor náprav (mm |
2841 |
2791 |
Rozchod kol vpředu (mm) |
1584 |
1584 |
Rozchod kol vzadu (mm) |
1572 |
1568 |
Jistě, delší rozvor nemusí mnoho znamenat. Nový Ford Mondeo má rozvor dokonce ještě delší a jak jsme zjistili v našem srovnácím testu, v prostorovou výhodu oproti Passatu ho přetavit nedokázal.
Takže bereme do ruky laserový měřič délek a jdeme na to. Hned nás čeká několik pozoruhodných překvapení.
Škoda Superb vs. VW Passat: Prostor pro cestující (cm) |
Model |
Škoda Superb |
VW Passat |
šířka v úrovni loktů vpředu |
151 |
154 |
šířka v úrovni loktů vzadu |
151 |
153 |
prostor pro hlavu vpředu min. |
89 |
91 |
prostor pro hlavu vpředu max. |
98 |
101 |
prostor pro hlavu vzadu |
91 |
91 |
délka sedáku vpředu |
47 |
51/55 |
délka opěradla vpředu |
65 |
65 |
min. šířka sedáku vpředu |
33 |
33 |
délka sedáku vzadu |
47 |
50 |
délka opěradla vzadu |
66 |
67 |
šířka prostředního sedáku vzadu |
25 |
25 |
prostor pro nohy vzadu min. |
21 |
18 |
prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm |
36 |
28 |
prostor pro nohy vzadu řidič 190 cm |
26 |
20 |
prostor pro nohy vzadu max. |
47 |
44 |
rozsah posuvu sedadla řidiče |
26 |
26 |
Superb sice už není dlouhý úzký jezevčík jako dřív, ale všimněte si, že navzory širší karoserii nabízí v úrovni loktů o něco méně příčného prostoru než příkladně obestavěný Passat.
Podélná rozmařilost
Prostor nad hlavou lze snadno vysvětlit střešním oknem v Superbu, to zkrátka centimetry ubírá. Královskou disciplínou českého auta je zato prostor pro nohy vzadu. Nový Passat je v tomto směru sice velkorysý, centimetry v něm nechybějí ani dvěma za sebou sedícím mužům průměrného vzrůstu, ale na Superb nemá. Šestatřicet centimetrů místa pro nohy za řidičem, to je skoro obscénní.
Přední sedadla Superbu s kosočtvercovým vzorem prošívání vypadají na pohled opulentně, jejich dimenzování ale nijak velkorysé není; Passat má delší sedáky i vzadu; dělená zadní opěradla lze sklápět v obou autech
Takže jasné vítězství okřídleného šípu? Ne tak rychle. Centimetry jsou jedna věc, reálný komfort sezení druhá. A nový Superb je dalším modelem, v němž si Škoda pomohla k tomu prvnímu lehce na úkor toho druhého.
Délka zadního sedáku 47 cm je ve střední třídě stěží průměr. Komfortu nenahrává ani nízká poloha sedáku – dolní část stehen se při běžné pozici sezení už ocitá ve vzduchu. Ne tak v Passatu.
Z hlediska přepravní všestrannosti je klíčovou výhodou Škody výklopná zadní stěna; ta možná nesvědčí tuhosti karoserie, ale je k nezaplacení, když potřebujete odvézt lednici
Podobná situace se opakuje i vpředu. Sedák o délce 47 cm není v kontextu třídy na žádné chlubení a přímo bledne vedle sedačky v Passatu. Ta má nastavitelnou délku. S vytaženou přední částí je vašim stehnům k dispozici rozmařilých 55 cm, ale i v základní poloze sedák měří na délku krásných 51 centimetrů.
Vyrobeno pro náměstky
Centimetrový náskok Superbu se tak promění v reálnou výhodu v jedné jediné, ale konkrétně na českém trhu reálně nastávající situaci. Superb je relativně častým služebním vozem politiků a výše postavených zaměstnanců veřejné správy, kteří alespoň příležitostně využívají služeb řidiče. Pokud sedíte vpravo vzadu a odsunete přední sedadlo spolujezdce až úplně dopředu (na jeho opěradle k tomu máte speciální tlačítka), můžete si protáhnout nohy způsobem, jaký v Passatu nebude nikdy možný.
Jestliže porovnání prostoru pro cestující vyznělo méně jednoznačně ve prospěch Škody, než mnozí (včetně nás) čekali, v kufru není o čem.
Liftback je praktičtější
Obě auta sice umožňují sklopit zadní opěradla z kufru (Superb páčkami po stranách jako v kombi, Passat táhly pod zadním oknem), jenže Superb má navrch už tím, že na rozdíl od Passatu s tradiční tříprostorovou karoserií je liftbackem s výklopnou zadní stěnou. Díky tomu do něj dostanete i břemena, která Volkswagen prostě nespolkne.
Sklápění sedadel v Superbu si můžete prohlédnout i v naší videoilustraci:
Elektrické otevírání kufru má Superb sériově od výbavy Style nahoru, jinak stojí 10 000 Kč; u Passatu za něj zaplatíte vždy, a to 11 500 Kč; obě auta mají dálkové sklápění sedadel a háčky na zavazadla; Škoda nabízí dojezdovou rezervu za 2100 Kč, VW dává plnohodnotnou standardně
S délkou ložné plochy je to trošku složitější. Kdybychom Passatu započítali i mírný schod u zadních sedadel (což jsme neudělali), vycházela by skoro nastejno, ale i tak je zavazadelník Superbu celkově větší a v jeho prospěch mluví i níž položená nakládací hrana. V tomhle autě prostě odvezete třeba lednici.
Škoda Superb vs. VW Passat: Prostor pro zavazadla (cm) |
Model |
Škoda Superb |
VW Passat |
šířka mezi bočnicemi |
103 |
102 |
výška po plato |
55 |
51 |
šířka vstupního otvoru |
105 |
112 |
výška vstupního otvoru |
117 |
46 |
výška otevření pátých dveří |
186 |
- |
délka ložné plochy |
113 |
110 |
max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) |
234 |
233 |
výška nakládací hrany |
70 |
75 |
teoretický minimální kvádr (dm3) |
640 |
572 |
Pokud jde o udávané objemy zavazadlového prostoru, Škoda slibuje 625 litrů v základní konfiguraci a 1760 l po sklopení zadních opěradel. V případě Volkswagenu to je 586, respektive 1152 litrů.