Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Právě probíhá měření výkonu

Právě probíhá měření výkonu

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

 Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem
Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol
153
Fotogalerie

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Kapitoly článku:


Škoda mnohdy nabízí víc než ekvivalentní modely dané třídy – tedy pokud jde o centimetry uvnitř karoserie. V aktuální kapitole srovnávacího testu zjistíme, zda tenhle axiom platí i v případě třetí generace Superbu. Jak jsou na tom nová Škoda Superb a nový Volkswagen Passat s prostorností? 

Základním vodítkem nám mohou být vnější rozměry, které jsou tentokrát velmi podobné. Superb má ale o nezanedbatelných pět centimetrů delší rozvor náprav:

 Škoda Superb vs. VW Passat: Vnější rozměry
Model Škoda Superb VW Passat
Délka (mm) 4861 4767
Šířka bez zrcátek (mm) 1864 1832
Výška (mm) 1468 1456
Rozvor náprav (mm 2841 2791
Rozchod kol vpředu (mm) 1584 1584
Rozchod kol vzadu (mm) 1572 1568

Jistě, delší rozvor nemusí mnoho znamenat. Nový Ford Mondeo má rozvor dokonce ještě delší a jak jsme zjistili v našem srovnácím testu, v prostorovou výhodu oproti Passatu ho přetavit nedokázal

Takže bereme do ruky laserový měřič délek a jdeme na to. Hned nás čeká několik pozoruhodných překvapení. 

Škoda Superb vs. VW Passat: Prostor pro cestující (cm)
Model Škoda Superb VW Passat
šířka v úrovni loktů vpředu 151 154
šířka v úrovni loktů vzadu 151 153
prostor pro hlavu vpředu min. 89 91
prostor pro hlavu vpředu max. 98 101
prostor pro hlavu vzadu 91 91
délka sedáku vpředu 47 51/55
délka opěradla vpředu 65 65
min. šířka sedáku vpředu 33 33
délka sedáku vzadu 47 50
délka opěradla vzadu 66 67
šířka prostředního sedáku vzadu 25 25
prostor pro nohy vzadu min. 21 18
prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm 36 28
prostor pro nohy vzadu řidič 190 cm 26 20
prostor pro nohy vzadu max. 47 44
rozsah posuvu sedadla řidiče 26 26

Superb sice už není dlouhý úzký jezevčík jako dřív, ale všimněte si, že navzory širší karoserii nabízí v úrovni loktů o něco méně příčného prostoru než příkladně obestavěný Passat. 

Podélná rozmařilost

Prostor nad hlavou lze snadno vysvětlit střešním oknem v Superbu, to zkrátka centimetry ubírá. Královskou disciplínou českého auta je zato prostor pro nohy vzadu. Nový Passat je v tomto směru sice velkorysý, centimetry v něm nechybějí ani dvěma za sebou sedícím mužům průměrného vzrůstu, ale na Superb nemá. Šestatřicet centimetrů místa pro nohy za řidičem, to je skoro obscénní. 

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 157.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 156.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 148.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 166.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 165.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 158.jpg
Přední sedadla Superbu s kosočtvercovým vzorem prošívání vypadají na pohled opulentně, jejich dimenzování ale nijak velkorysé není; Passat má delší sedáky i vzadu; dělená zadní opěradla lze sklápět v obou autech

Takže jasné vítězství okřídleného šípu? Ne tak rychle. Centimetry jsou jedna věc, reálný komfort sezení druhá. A nový Superb je dalším modelem, v němž si Škoda pomohla k tomu prvnímu lehce na úkor toho druhého. 

Délka zadního sedáku 47 cm je ve střední třídě stěží průměr. Komfortu nenahrává ani nízká poloha sedáku – dolní část stehen se při běžné pozici sezení už ocitá ve vzduchu. Ne tak v Passatu. 

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 164.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 160.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 159.jpg
Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 155.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 151.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 150.jpg
Z hlediska přepravní všestrannosti je klíčovou výhodou Škody výklopná zadní stěna; ta možná nesvědčí tuhosti karoserie, ale je k nezaplacení, když potřebujete odvézt lednici

Podobná situace se opakuje i vpředu. Sedák o délce 47 cm není v kontextu třídy na žádné chlubení a přímo bledne vedle sedačky v Passatu. Ta má nastavitelnou délku. S vytaženou přední částí je vašim stehnům k dispozici rozmařilých 55 cm, ale i v základní poloze sedák měří na délku krásných 51 centimetrů. 

Vyrobeno pro náměstky

Centimetrový náskok Superbu se tak promění v reálnou výhodu v jedné jediné, ale konkrétně na českém trhu reálně nastávající situaci. Superb je relativně častým služebním vozem politiků a výše postavených zaměstnanců veřejné správy, kteří alespoň příležitostně využívají služeb řidiče. Pokud sedíte vpravo vzadu a odsunete přední sedadlo spolujezdce až úplně dopředu (na jeho opěradle k tomu máte speciální tlačítka), můžete si protáhnout nohy způsobem, jaký v Passatu nebude nikdy možný. 

Jestliže porovnání prostoru pro cestující vyznělo méně jednoznačně ve prospěch Škody, než mnozí (včetně nás) čekali, v kufru není o čem.

Liftback je praktičtější

Obě auta sice umožňují sklopit zadní opěradla z kufru (Superb páčkami po stranách jako v kombi, Passat táhly pod zadním oknem), jenže Superb má navrch už tím, že na rozdíl od Passatu s tradiční tříprostorovou karoserií je liftbackem s výklopnou zadní stěnou. Díky tomu do něj dostanete i břemena, která Volkswagen prostě nespolkne. 

Sklápění sedadel v Superbu si můžete prohlédnout i v naší videoilustraci:

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 149.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 154.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 163.jpg
Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 162.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 161.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 153.jpg
Elektrické otevírání kufru má Superb sériově od výbavy Style nahoru, jinak stojí 10 000 Kč; u Passatu za něj zaplatíte vždy, a to 11 500 Kč; obě auta mají dálkové sklápění sedadel a háčky na zavazadla; Škoda nabízí dojezdovou rezervu za 2100 Kč, VW dává plnohodnotnou standardně

S délkou ložné plochy je to trošku složitější. Kdybychom Passatu započítali i mírný schod u zadních sedadel (což jsme neudělali), vycházela by skoro nastejno, ale i tak je zavazadelník Superbu celkově větší a v jeho prospěch mluví i níž položená nakládací hrana. V tomhle autě prostě odvezete třeba lednici.

Škoda Superb vs. VW Passat: Prostor pro zavazadla (cm)
Model Škoda Superb VW Passat
šířka mezi bočnicemi 103 102
výška po plato 55 51
šířka vstupního otvoru 105 112
výška vstupního otvoru 117 46
výška otevření pátých dveří 186 -
délka ložné plochy 113 110
max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) 234 233
výška nakládací hrany 70 75
teoretický minimální kvádr (dm3) 640 572

Pokud jde o udávané objemy zavazadlového prostoru, Škoda slibuje 625 litrů v základní konfiguraci a 1760 l po sklopení zadních opěradel. V případě Volkswagenu to je 586, respektive 1152 litrů.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud