Škoda Roomster a Roomster Scout 1,9 TDI: s plasty, nebo bez?

Postavili jsme proti sobě nejdražší verze Roomsteru. Která z nich lépe uspokojí potřeby českého řidiče?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Sexy design, Na palubě MPV
  2. Tradice zavazuje, Naměřená dynamika, Podvozkový etalon, Praha – Wroclaw – Krakow za 4,9 l/100 km
  3. Scout, nebo série?, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie Škoda Roomster Scout
  5. Kompletní fotogalerie Škoda Roomster

Vyrábí se od roku 2006 a český trh ji dosud nedocenil. Vždyť letos se u nás prodalo zatím jen něco přes tři tisíce kusů modelu Roomster. Přitom oproti nejprodávanějšímu modelu Fabia nabízí naprosto jinou prostorovou dimenzi a daleko dynamičtější pohled na svět. Pojďme se projet v Roomsteru coby příslibu nových modelů škodovky.

Sexy design

Škoda Roomster vypadá, jako kdyby designér přední části nikdy nepotkal designéra zadní části. Příď vozu se stala základem druhé generace modelu Fabia, zatímco záď je pokračováním tradice škodováckých dodávek Pick-up a Van. Přesto působí sympaticky jako plachetnice v Sargasovém moři.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Originalita Roomsteru spočívá v použití podvozkové platformy modelu Fabia v kombinaci se zadní nápravou z modelu Octavia první generace. Díky tomu škodovka nabídla daleko větší auto na základě menší Fabie. Příď nabízí dnes již typický škodovácký úsměv - přední světlomety mandlových tvarů s čirou optikou uvnitř, škodovácký gril přední masky a mohutný přední nárazník zakomponovaný do přední části vozu.

Příď vozu se zvedá do odvážných výšek díky rozměrnému čelnímu sklu, opticky zúženým A sloupkům s lesklým černým krycím plastem a střeše, jejíž stoupání dodává Roomsteru ty správné rozměry.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohled na siluetu Roomsteru nabízí strhující divadlo. Zatímco přední část připomíná jachtu s propnutou plachtou, záď je vlečným remorkérem nabízejícím ztvárnění prostoru. Nejstylovější je propnutí B sloupku včetně přední dveří směrem dozadu. Navazující dodávková část tak nepůsobí nudně jako ve starém Citroënu Berlingo.

Rovněž zadní dveře nesou originální zaoblení a pocit robustnosti dokončuje C sloupek masivnějších rozměrů se zasahujícími koncovými svítilnami. Optický paket Scout navíc přidává nelakovanou plastovou lištu na boku, která byla tolik moderní u automobilů v osmdesátých letech. Dnes je výrazem průchodnosti verze Scout.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záď vozu pak náleží typickým céčkovým kncovým svítilnám, výklopným pátým dveřím a v případě verze Scout také nelakovanému zadnímu nárazníku s imitací hliníkového krytu podvozku. Verze Scout vypadala vedle Roomsteru daleko více sexy a šmahem by se mohla postavit vedle městu odolnému Nissanu Quashqai jako stylové městské SUV, jen pohon všech kol mu jaksi chybí. Scout byl navíc vybaven panoramatickou prosklenou střechou, která mu dodává luxusnější charakter a během jízdy dopřává posádce prémiový pocit na palubě. Z výše uvedeného vyplývá, že optický paket Scout nám přijde po stránce designu stylovější než základní Roomster.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na palubě MPV

Škoda Roomster připomíná na plaubě daleko větší MPV. Zatímco dispozice přední části kabiny vycházejí ze Škody Fabia druhé generace, vzadu je místa dost pro tři pasažéry a je otázkou, proč už Roomster nepřišel s třetí nouzovou řadou sedadel.

Díky vyšší střeše je i vpředu pocitově více místa, sedadla jsou pohodlná a dobře drží tělo v zatáčkách, jen v oblasti krční páteře zatím nevynalezla ergonomii švédských automobilek, v jejichž vozech vás nebolí za krkem ani po tisícovce kilometrů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér Roomsteru je moderní hravý, palubní deska stejných dispozic jako Fabia je kombinací tvrdých plastů a několika měkčených částí. N apohled vypadá pěkně, jen je třeba jí odpustit již zmíněné tvrdé plasty.

Čtyřramenný volant skvěle padne do ruky a přístrojový štít drží koncernovou ergonomii Volkswagenu. Středový panel nese ovládání automatické klimatizace a audiosoustavy kombinované s navigací, pod ní se nachází středový tunel s držáky nápojů, přihrádkami a středovou loketní opěrkou. Drobný problém jsme měli s tvrdou hranou středového panelu, jenž u vyšších řidičů vadí jejich pravému koleni.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Automatická klimatizace zvládá i v tropických vedrech vychladit interiér Roomsteru do deseti minut. Na druhé straně spotřeba se pak logicky zvyšuje o půllitr i více na sto kilometrů. Proto koncern přišel s funkcí Economy, která umožňuje chod klimatizace se zbytkovým výkonem motoru a nižší spotřebou paliva. Ten sice skutečně funguje, ale na tropická vedra nestačí. Osvědčilo se nám ovšem, když jsme vůz vychladili na nižší teplotu, pustili vnitřní cirkulaci a posléze i funkci Economy. Pak bylo možné udržet teplotu na palubě v rozumných mezích.

Audiosoustava ve škodovce je kvalitní a rychlá. Bohužel stále nedosahuje kvalit fordovských rádií, která perfektně basují už v nejnižších stupních výbavy. A tak zatím stále nelze z Roomsteru vytvořit  subwoofer na kolech. Jste-li vyznavači vážné hudby, pak budete spokojeni.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Škodovácká audiosoustava toho ale umí daleko více. Je totiž spojena s navigací. Ta funguje rychle a přehledně, ovládá se přes společné rozhraní s rádiem. Její problém je, že ve funkčním stavu ukazuje trasu šipkami na displeji palubního počítače, tudíž není možné jet současně s navigací a přitom sledovat spotřebu.

Palubní počítač sleduje okamžitou a průměrnou spotřebu, průměrnou rychlost a mnoho dalších funkcí. Nejzajímavější pro nás bude zřejmě jeho přesnost. Proto jsme ji několikrát kontrolovali porovnáním údajů v počítači se skutečným dotankováním paliva do nádrže. Ve chvíli, kdy palubní počítač ukazoval 5,0 l/100 km, naše spotřeba činila 5,2l/100 km. Potvrzuje se tak, že škodovácký palivoměr patří k těm přesnějším a ukazuje odchylku v řádu desetin litrů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dobrým tahem je také chlazená schrána před spolujezdcem. Chladnička funguje tak, že otevřeme přívod vzduchu z klimatizace do této schrány a ta už se postará o vychlazení nápojů nebo jídla. Tuto možnost jsme využili v letošních horkých vedrech, kdy nám chlazená kola posloužila lépe než její vyhřátá varianta.

Na zadních sedadlech je dostatek místa na výšku, ale i v oblasti kolen a nártů cestujících. Vzhledem k dodávkovému charakteru Roomsteru není problém dozadu posadit basketbalisty NBA a ještě se jim nad hlavou vejde basketbalový míč. Rovněž sezení ve třech není zase tak velké utrpení, i když Grand Picasso se třemi samostatnými sedadly vskutku nečekejme. Velký plusem je také prostřední sedadlo, které po sklopení opěradla nabízí loketní opěrku s držáky nápojů. Toto řešení jepřevzato z kncernových MPV Volkswagen Touran nebo Seat Altea.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor má rozměry dodávky. V základním provedením má po výšku plata pouhých 450 litrů, ale po sklopení či vyjmutí přední sedadel disponuje objemem 1 550 litrů. To jsou solidní rozměry a vzhledem ke krabicovité zádi si lze představit dodávkové využití Roomsteru.

V zavazadelníku samozřejmě nechybí zásuvka na 12 Voltů nebo osvětlení. Nákladní využití Roomsteru bude asi trochu kazit výklopná záď a hlavně malý schod nákladové hrany, který znemožňuje spolu s výklopnou zádi nakládání europalety s pomocí zdvižného vozíku. Nákladovou hranu lze ještě řešit zakoupením mezipodlahy za 4 000,- Kč, její nosnost ale neznáme. Naopak potěšující je variabilní řešení zadních sedadel. Ta lze buď sklopit k předním sedadlům, nebo zcela vyjmout. Vyjmutí je přitom otázkou dvaceti sekund pro rutinéra a dvou minut pro začátečníka. Sedadla jsou lehká a bez problému s nimi manipulují i křehké ženy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podstatné rozdíly mezi běžným Roomsterem a verzí Scout budete v interiéru hledat marně. Zatímco vně vozu došlo alespoň na řádné oplastování, uvnitř už hra na terénní schopnosti nepokračuje. Přitom třeba alespoň náznak stupátka či jiného off-roadového „artefaktu” by vozu slušel a byl by i k užitku.

Ať tak či onak, interiér Škody Roomster považujeme za nejpovedenější škodovácký interiér v poslední dekádě. Ne, že by Octavia nebo nový Superb nebyly prostorné a kvalitní, ale originalitou oplývá pouze a jedině Roomster. Zatímco vpředu nabízí standardní prostor nižší střední třídy, vzadu pak prostor odpovídající MPV. V optickém paketu Scout jsme navíc měli možnost obdivovat panoramatickou prosklenou střechu, která činí ze škodovky ještě sympatičtější loď na dlouhé trasy.

Následující kapitola
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků