Škoda Rapid ukazuje, že hranice mezi Západem a Východem leží v kufru

Čím dále na východ, tím víc zákazníků dává přednost liftbacku. Naopak v západních zemích Evropy volí většina zájemců o Rapid model se zkosenou zádí.

Řekni mi, jaké karosářské variantě dáváš přednost, a já ti řeknu, ze které části Evropy jsi. I tak by se dala parafrázovat skutečnost, že bývalé země Východního bloku mají stále v oblibě tradiční tříprostorové karoserie – nebo alespoň liftbacky, které jako tříprostorové vypadají. Naproti tomu západní část kontinentu drtivě upřednostňuje hatchbacky.

Škoda | Premiéry | Frankfurt 2013 | Design | Škoda Rapid

Škoda Rapid StylePlus hraje se zákazníky černotu

Dokonale to ilustruje podzimní novinka mladoboleslavské automobilky. Nová Škoda Rapid Spaceback, kratší a sportovněji vyhlížející verze Rapidu, cílí zejména na západ Evropy. „Vozy s tímto typem karoserie jsou žádané zejména na trzích Západní Evropy, kde se také předpokládají největší prodejní úspěchy,“ řekl nám Ing. Vítězslav Pelc z tiskového oddělení Škoda Auto.

Východ žádá sedany

Zjednodušeně lze říci, že čím dále na východ, tím menší podíl Spacebacku na celkových prodejích Rapidu. „Mezi trhy kde by se měl podíl verzí Rapid liftback a Spaceback pohybovat okolo 40/60, patří Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Chorvatsko ale i Turecko,“ říká Pelc.

Ve Francii, Itálii, Španělsku nebo Velké Británii bude podíl Spacebacku více než šedesátiprocentní. V Německu by dokonce mělo mít tuto karoserii devět prodaných Rapidů z deseti!

Retro | Technika | Fascinace | Design

10 aut, která vydržela ve výrobě celá desetiletí

Naproti tomu v Rusku, na Ukrajině, v Moldávii, Rumunsku, Bulharsku a dalších zemích východní Evropy Škoda očekává, že více než 60 procent připadne na Rapid ve verzi liftback.

U dalších značek, které nabízejí v jednom segmentu sedan i hatchback, je situace velmi obdobná.

Tyto rozdíly mezi východem a západem Evropy mají poměrně hluboké historické kořeny. Na Západě se hatchbacky začaly prosazovat už od 70. let, zatímco socialistické země vyráběly auta s tradiční tříprostorovou karoserií. První vlaštovkou západního stylu byl až hatchback Škoda Favorit s koncepcí „vše vpředu“ a dvouprostorovou karoserií.

Testy | Zajímavosti | Škoda | Palivo | Premiéry | Design | Škoda Rapid

Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: docela drahý kufr

S rozšířením karosářských variant o Spaceback podstatně vzrostl význam Rapidu v modelovém portfoliu značky Škoda. „Předpokládáme, že modelové řada Rapid bude dlouhodobě naším druhým nejprodávanějším modelem,“ říká Pelc.

Škoda zdražuje, nejen kvůli kurzu

Automobilka se tento týden ocitla v centru pozornosti českých médií kvůli zvýšení cen většiny modelů. Fabia a Roomster podražily o jeden až dva tisíce, Superb o pět, Octavia RS dokonce o deset tisíc korun. Částky se přepisovaly i v cenících příplatkové výbavy.

Podle Pelce za to mohou rostoucí ceny vstupů, mj. v důsledku oslabení koruny po intervenci ČNB. Upozornil ale, že většina akčních nabídek zůstala na dosavadní výši.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků