Škoda Rapid ukazuje, že hranice mezi Západem a Východem leží v kufru

Čím dále na východ, tím víc zákazníků dává přednost liftbacku. Naopak v západních zemích Evropy volí většina zájemců o Rapid model se zkosenou zádí.

Řekni mi, jaké karosářské variantě dáváš přednost, a já ti řeknu, ze které části Evropy jsi. I tak by se dala parafrázovat skutečnost, že bývalé země Východního bloku mají stále v oblibě tradiční tříprostorové karoserie – nebo alespoň liftbacky, které jako tříprostorové vypadají. Naproti tomu západní část kontinentu drtivě upřednostňuje hatchbacky.

Design | Škoda | Premiéry | Frankfurt 2013 | Škoda Rapid

Škoda Rapid StylePlus hraje se zákazníky černotu

Dokonale to ilustruje podzimní novinka mladoboleslavské automobilky. Nová Škoda Rapid Spaceback, kratší a sportovněji vyhlížející verze Rapidu, cílí zejména na západ Evropy. „Vozy s tímto typem karoserie jsou žádané zejména na trzích Západní Evropy, kde se také předpokládají největší prodejní úspěchy,“ řekl nám Ing. Vítězslav Pelc z tiskového oddělení Škoda Auto.

Východ žádá sedany

Zjednodušeně lze říci, že čím dále na východ, tím menší podíl Spacebacku na celkových prodejích Rapidu. „Mezi trhy kde by se měl podíl verzí Rapid liftback a Spaceback pohybovat okolo 40/60, patří Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Chorvatsko ale i Turecko,“ říká Pelc.

Ve Francii, Itálii, Španělsku nebo Velké Británii bude podíl Spacebacku více než šedesátiprocentní. V Německu by dokonce mělo mít tuto karoserii devět prodaných Rapidů z deseti!

Retro | Design | Technika | Fascinace

10 aut, která vydržela ve výrobě celá desetiletí

Naproti tomu v Rusku, na Ukrajině, v Moldávii, Rumunsku, Bulharsku a dalších zemích východní Evropy Škoda očekává, že více než 60 procent připadne na Rapid ve verzi liftback.

U dalších značek, které nabízejí v jednom segmentu sedan i hatchback, je situace velmi obdobná.

Tyto rozdíly mezi východem a západem Evropy mají poměrně hluboké historické kořeny. Na Západě se hatchbacky začaly prosazovat už od 70. let, zatímco socialistické země vyráběly auta s tradiční tříprostorovou karoserií. První vlaštovkou západního stylu byl až hatchback Škoda Favorit s koncepcí „vše vpředu“ a dvouprostorovou karoserií.

Testy | Zajímavosti | Design | Škoda | Premiéry | Palivo | Škoda Rapid

Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: docela drahý kufr

S rozšířením karosářských variant o Spaceback podstatně vzrostl význam Rapidu v modelovém portfoliu značky Škoda. „Předpokládáme, že modelové řada Rapid bude dlouhodobě naším druhým nejprodávanějším modelem,“ říká Pelc.

Škoda zdražuje, nejen kvůli kurzu

Automobilka se tento týden ocitla v centru pozornosti českých médií kvůli zvýšení cen většiny modelů. Fabia a Roomster podražily o jeden až dva tisíce, Superb o pět, Octavia RS dokonce o deset tisíc korun. Částky se přepisovaly i v cenících příplatkové výbavy.

Podle Pelce za to mohou rostoucí ceny vstupů, mj. v důsledku oslabení koruny po intervenci ČNB. Upozornil ale, že většina akčních nabídek zůstala na dosavadní výši.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků