103
Fotogalerie

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI versus Renault Mégane 1.2 TCe

Má Rapid s výklopnou zadní stěnou šanci proti etablovaným hatchbackům nižší střední třídy? Abychom to zjistili, postavili jsme Spaceback proti nedávno modernizovanému Renaultu Mégane.


Nabídka aut nižší střední třídy na evropském trhu nebyla nikdy tak široká jako dnes. Na výběr máte levné značky i superdrahé sportovní modely prémiových výrobců; a když započteme odvozené karosářské varianty jako MPV a SUV, je evropský segment C rozmanitější, než býval před několika málo desítkami let celý trh. Většinu prodejů ale tvoří hatchbacky s menšími zážehovými motory a vstřícnou cenou. Dva takové jsme vybrali do našeho srovnání.

Škoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 1.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 9.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 11.jpgV dnešním duelu se utkají přeplňované dvanáctistovky z Francie a České republiky

Renault Mégane patří ke stálicím českého trhu. Nikdy na vrcholu, ale často v Top 10. V roce 2013 se s 1386 nově zaregistrovanými kusy stal devátým nejprodávanějším autem nižší střední třídy v ČR. Od začátku letošního roku ale Renault prodává modernizovanou verzi s novým designem přední části. Do testu jsme vybrali motorizaci 1.2 TCe ve vrcholném provedení Energy 97 kW. Správně, velkosériové auto jedné z levnějších značek dnes dává z objemu 1,2 litru výkon 130 koní.

Soupeř má papírový hendikep hned na startu. Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI je sice rovněž k dostání ve víc než jedné variantě nejvyššího výkonu, ale i vrcholných 77 kW za Renaultem zaostává bezmála o pětinu. A je tu ještě jeden problém: ačkoliv Evropská asociace výrobců automobilů řadí Rapid do nižší střední třídy, mnozí Češi ho řadí do segmentu B – alespoň můžeme-li soudit podle internetových diskuzí, ty na AutoRevue.cz nevyjímaje.

Skutečnost je taková, že zařazení nového modelu do určité třídy navrhuje výrobce a asociace ho schvaluje. Žádná do kamene tesaná pravidla neexistují a už vůbec ne v podobě tabulky, která by říkala, že rozvor x mm znamená nižší třídu, x+1 už nižší střední a tak dále. I kdybychom se ale měli řídit zvykovým právem, dospěli bychom nejvýš k tomu, že Rapid Spaceback – tak jako mnohé jiné škodovky – dovedně balancuje na pomezí obvyklého chápání jednotlivých kategorií. Jen počkejte, až vytáhneme metr a začneme zkoumat vnitřní rozměry...

Tak daleko ovšem ještě nejsme. Vždyť jsme si dnešní soupeře ještě ani pořádně neprohlédli.

Hrany proti oblinám

Rapid Spaceback je typickým představitelem současného designového slohu značky Škoda: ostře vytesaný, téměř bez oblých křivek a s ostrými liniemi, jejichž světlohra oživuje jinak fádní plochy boků. Z odstupu však vynikne, jak nedynamické má Spaceback proporce. Zboku vypadá div ne jako kombi, při jiných úhlech se pak nemilosrdně ukáže malá šířka karoserie v porovnání s výškou a délkou. Tento nelichotivý efekt, patrný třeba i u Fabie nebo Superbu, je daní právě za zmíněné škodovácké balancování mezi třídami.

Vedle stojící Renault Mégane při posledním faceliftu pořádně prokoukl. Neinformovaný zákazník by od pohledu určitě nepojal podezření, že ve skutečnosti se jedná už o letitou konstrukci. Štíhlá maska, sebevědomé logo a do šířky protažené světlomety opticky zdůrazňují šířku karoserie, zatímco při pohledu zezadu dosahují designéři stejného efektu výrazným zúžením nad linií boků.

 

Škoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 13.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 15.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 16.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 21.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 25.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 26.jpgMégane v černé barvě trochu zaniká, ale jeho křivky jsou přitažlivější než strohé plochy Rapidu Spaceback

Vlastně můžeme říct, že od pohledu je Mégane pravým opakem Rapidu: namísto severské strohosti hýří organickými oblinami a vypadá mnohem pevněji rozkročený na silnici. Jak moudře napsal Shakespeare, krása tkví v oku pozorovatele. Troufáme si ale tvrdit, že kdybyste si měli z účastníků dnešního duelu vybrat jen od pohledu, většina z vás by raději naskočila do Renaultu.

V dalších kapitolách zjistíme, jestli by to náhodou nebyla docela velká chyba... 

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud