Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI versus Renault Mégane 1.2 TCe

Má Rapid s výklopnou zadní stěnou šanci proti etablovaným hatchbackům nižší střední třídy? Abychom to zjistili, postavili jsme Spaceback proti nedávno modernizovanému Renaultu Mégane.

Nabídka aut nižší střední třídy na evropském trhu nebyla nikdy tak široká jako dnes. Na výběr máte levné značky i superdrahé sportovní modely prémiových výrobců; a když započteme odvozené karosářské varianty jako MPV a SUV, je evropský segment C rozmanitější, než býval před několika málo desítkami let celý trh. Většinu prodejů ale tvoří hatchbacky s menšími zážehovými motory a vstřícnou cenou. Dva takové jsme vybrali do našeho srovnání.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekV dnešním duelu se utkají přeplňované dvanáctistovky z Francie a České republiky

Renault Mégane patří ke stálicím českého trhu. Nikdy na vrcholu, ale často v Top 10. V roce 2013 se s 1386 nově zaregistrovanými kusy stal devátým nejprodávanějším autem nižší střední třídy v ČR. Od začátku letošního roku ale Renault prodává modernizovanou verzi s novým designem přední části. Do testu jsme vybrali motorizaci 1.2 TCe ve vrcholném provedení Energy 97 kW. Správně, velkosériové auto jedné z levnějších značek dnes dává z objemu 1,2 litru výkon 130 koní.

Soupeř má papírový hendikep hned na startu. Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI je sice rovněž k dostání ve víc než jedné variantě nejvyššího výkonu, ale i vrcholných 77 kW za Renaultem zaostává bezmála o pětinu. A je tu ještě jeden problém: ačkoliv Evropská asociace výrobců automobilů řadí Rapid do nižší střední třídy, mnozí Češi ho řadí do segmentu B – alespoň můžeme-li soudit podle internetových diskuzí, ty na AutoRevue.cz nevyjímaje.

Testy | Kombi | Srovnávací testy

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Nejlepší je Octavia

Skutečnost je taková, že zařazení nového modelu do určité třídy navrhuje výrobce a asociace ho schvaluje. Žádná do kamene tesaná pravidla neexistují a už vůbec ne v podobě tabulky, která by říkala, že rozvor x mm znamená nižší třídu, x+1 už nižší střední a tak dále. I kdybychom se ale měli řídit zvykovým právem, dospěli bychom nejvýš k tomu, že Rapid Spaceback – tak jako mnohé jiné škodovky – dovedně balancuje na pomezí obvyklého chápání jednotlivých kategorií. Jen počkejte, až vytáhneme metr a začneme zkoumat vnitřní rozměry...

Tak daleko ovšem ještě nejsme. Vždyť jsme si dnešní soupeře ještě ani pořádně neprohlédli.

Hrany proti oblinám

Rapid Spaceback je typickým představitelem současného designového slohu značky Škoda: ostře vytesaný, téměř bez oblých křivek a s ostrými liniemi, jejichž světlohra oživuje jinak fádní plochy boků. Z odstupu však vynikne, jak nedynamické má Spaceback proporce. Zboku vypadá div ne jako kombi, při jiných úhlech se pak nemilosrdně ukáže malá šířka karoserie v porovnání s výškou a délkou. Tento nelichotivý efekt, patrný třeba i u Fabie nebo Superbu, je daní právě za zmíněné škodovácké balancování mezi třídami.

Vedle stojící Renault Mégane při posledním faceliftu pořádně prokoukl. Neinformovaný zákazník by od pohledu určitě nepojal podezření, že ve skutečnosti se jedná už o letitou konstrukci. Štíhlá maska, sebevědomé logo a do šířky protažené světlomety opticky zdůrazňují šířku karoserie, zatímco při pohledu zezadu dosahují designéři stejného efektu výrazným zúžením nad linií boků.

 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekMégane v černé barvě trochu zaniká, ale jeho křivky jsou přitažlivější než strohé plochy Rapidu Spaceback

Vlastně můžeme říct, že od pohledu je Mégane pravým opakem Rapidu: namísto severské strohosti hýří organickými oblinami a vypadá mnohem pevněji rozkročený na silnici. Jak moudře napsal Shakespeare, krása tkví v oku pozorovatele. Troufáme si ale tvrdit, že kdybyste si měli z účastníků dnešního duelu vybrat jen od pohledu, většina z vás by raději naskočila do Renaultu.

V dalších kapitolách zjistíme, jestli by to náhodou nebyla docela velká chyba... 

Předchozí KAPITOLY Následující
Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2010
Stav: 140 363 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 151 327 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků