14
Fotogalerie

Škoda Rapid: auto do každé české (a čínské a indické) rodiny?

Kapitoly článku:


Podobnost čistě náhodná?

Od Škody jsme se „klasicky“ nedozvěděli nic bližšího, ale bylo zřejmé, že hodně použitých dílů na Rapidu představovalo mix z koncernových vozů. Třeba kliky dveří, ty jsou dnes u všech škodovek stejné.

Ekonomika nade vše, při vyšších objemech je vše levnější - tak zní mantra dneška. Ale na druhou stranu těžko to kterékoli automobilce vyčítat. Dělají to všichni a konkurence je obrovská. 

Místy Tvrďák

Vpředu byla použita náprava typu MacPherson se spodním trojúhelníkovým příčným ramenem a příčným stabilizátorem. Vzadu pak kliková náprava s vlečnými rameny. Rozchod kol vpředu byl 1457 mm a vzadu 1494 mm.

Jak se to projevilo při jízdě?

Podvozek se choval místy drsně. Tedy při rychlejší jízdě, musím hned dodat. Při „chalupářském“ tempu bylo vše v pořádku. Ale když jste chtěli od vozu větší výkon (na který má), nastaly problémy. Až příliš zřetelně jsem najednou cítil, po jakém povrchu jedu. Auto, které se při klidnější jízdě tvářilo, že patří do vyšší kategorie, začalo ztrácet glanc.

Ra_029u.jpg
Snad nejlépe vypadá hodně střízlivý interiér v této barevné kombinaci. V provedení černá Satin/černá Satin na mne působil až ponuře.

Přitom to ale byl zřejmě jen problém benzinové verze. Kolegové, kteří měli šanci ještě vyzkoušet vůz s dieselový motorem, unisono tvrdili, že ten se choval jinak. Měl lepší odpružení, cítili se s ním v zatáčkách lépe. To ale zřejmě ukáže až větší test.

Rapid se dobře řídil, ovšem Focus ani Golf to nebyl. (Byť rozdíl nebyl zase až tak velký.) Lze jen souhlasit s názorem, který ve Vídni zazněl, že „výborná kontrola a vyrovnanost byla dosažena relativně tužším zavěšením“.  

Užší auto mělo nicméně jednu nespornou výhodu. Dalo se s ním pozoruhodně snadno manévrovat, což byla při parkování neocenitelná výhoda. Vešlo se tam, kam jiní ne. Byla z něj i dobrá viditelnost do stran a dopředu. Dozadu to bylo již horší, kvůli vysokému víku zavazadlového prostoru. 

Ra_028u.jpg
Rapid bude nabízen ve třech výbavových stupních: Active, Ambition a Elegance.

Dobré byly i brzdy, měly silný a hlavně předvídatelný účinek. Při vyšších rychlostech však nešlo přeslechnout dosti silný aerodynamický hluk.

Dobrá volba? 

Podle některých britských motoristických webů bude základní model (tříválec 1,2 l) stát na ostrovech 12 995 liber. Když to přepočítáme na koruny, tak to je lehce přes 400 000 korun.

Je s podivem, jak se v Británii dopracovali k této částce. Tolik v Česku Rapid asi stát nebude. Více se však dozvíme až při slavnostní premiéře vozu na pařížském autosalonu. 

To auto má nicméně potenciál. Je prostorné a praktické, dobře se řídí. K jeho hlavním plusům bych řadil prostornost, k minusům méně propracovaný podvozek.

Určitě bude nejen u nás „pokoušet“ zákazníky Focusu a Golfu. Připoutá i pozornost lidí, kteří si jinak kupují auta značek Kia a Hyundai. Zcela jistě osloví každého, kdo bude chtít malý (velký) rodinný vůz.   

Kompletní fotogalerie:  


 

Škoda Rapid

Škoda Rapid vyplňovala v nabídce české značky mezeru mezi Fabií a Octavií. Zákazníky oslovila zejména zavazadlovým prostorem. V nabídce byl pětidveřový liftback nebo stylové kombi Rapid Spaceback. S nástupem modelu Škoda Scala se v České republice, stejně jako ve velké části evropského trhu, Škoda Rapid již neprodává. Dále se vyrábí například pro Rusko a Čínu.

Škoda Rapid versus Renault Mégane • Facelift

Doporučujeme

Články odjinud