Škoda Rapid: auto do každé české (a čínské a indické) rodiny?

Nový vůz mladoboleslavské automobilky jsme převzali ve Vídni a ujeli s ním zhruba 250 kilometrů. První dojem? Podle mne má na to, aby zboural český trh.
Seznam kapitol
  1. Klame tělem; Vyšší, užší, prostornější; Jízda přímo raketová
  2. Podobnost čistě náhodná?; Místy Tvrďák; Dobrá volba?; Kompletní fotogalerie

Jistě, každá prognóza je ošidná. Zvláště když jsem se nedozvěděli při představení pro evropské novináře cenu (což bylo hodně zvláštní!?). Ale v Česku se sázka na úspěch Rapidu rovná téměř jistotě. Za „á“  to auto není špatné a za „bé“  je to škodovka s obrovským zavazadlovým prostorem…

Klepněte pro větší obrázek
Po designových studiích VisionD a MissionL tu je nový Rapid.

Sice se u nás stále dokola naříká na ekonomickou situaci, ale skutečností je, že se kupují stále lepší a dražší auta. Fabie byla ještě nedávno snem. Dnes? Pro většinu lidí v Česku se stala „běžným“ spotřebním zbožím. A nyní jako by uzrál  čas pro lepší model. 

Rapid je auto, které vyplňuje mezeru mezi Fabií a Octavií. Avšak je mnohem blíže svojí velikostí k druhému z výše jmenovaných modelů. Třeba ve srovnání s konkurenčním vozem koncernu Golfem je o 30 centimetrů delší. 

Klame tělem

Na první pohled Rapid vypadá jako sedan, ale je to liftback. Podle představitelů automobilky by měl zabodovat v tzv. kompaktním A-segmentu. Ten v současnosti ve světě nejvíce roste a patří mu zhruba 36 procent světového trhu. Podle automobilky mu bude v roce 2020 patřit 50 procent trhu.

Proč v Mladé Boleslavi vsadili na liftback? V rámci této třídy připadá podíl ve výši 42 % na modely se stupňovitou zádí, tedy s karoserií sedan a liftback. Odhaduje se, že celosvětový počet prodaných vozů tohoto typu do roku 2020 vzroste zhruba o 50 %.

Rapid by měl podpořit ambiciózní plán automobilky prodávat v roce 2018 po celém světě 1.5 milionu vozů. Nyní je Škoda na čísle 880 000, což znamená, že musí téměř zdvojnásobit prodeje. A to za pouhých sedm let. I proto připravila speciální verzi Rapidu pro Indii a Čínu.

Vyšší, užší, prostornější

Když jsem viděl Rapid poprvé naživo, došlo mi, jak dlouhé to auto je (4,48 m), přitom ale relativně úzké (1,71 m) a vysoké (1,46 m). Z fotografií to totiž nepoznáte.

Nabízí přímo neuvěřitelný zavazadlový prostor. Jeho objem je 550 litrů (při sklopených sedadlech 1490 l)! S přehledem tak zastiňuje většinu „manažerských“ vozů, je třeba větší než u Mondea. Je to díra přímo bezedná. Přístup k němu je velmi dobrý, ale pokud v něm někdo bude chtít přepravovat těžší náklad, měl by začít chodit do posilovny. Hrana zavazadlového prostoru je totiž hodně vysoká.

Klepněte pro větší obrázek
Silná stránka: největší zavazadlový prostor ve své třídě.
Klepněte pro větší obrázek 
Slabá stránka: zadní sedadla se sklápějí v poměru 60/40, ale nejde z nich vytvořit vodorovnou plochu.

Vzadu je místa habaděj, ale nikoli pro tři dospělé lidi, jak inzeruje sebevědomě automobilka, pouze pro dva. Ledaže by ti tři seděli natočeni rameny lehce dopředu.

Jak jsem si ověřil, pohodlně se v autě za sebou usadí dva lidé měřící 185 cm. Zásluhu na tom má zcela jistě i dlouhý rozvor (2,6 m). A přímo excelentní byl také přístup na zadní sedadla.

Škodovka se oprávněně chlubí tím, že nový Rapid je nejlepší ve své třídě, co se týká prostoru pro nohy a nad hlavou na zadních sedadlech.

Jízda přímo raketová

Měl jsem možnost otestovat dva vozy. Ten první měl benzinový motor 1,4 TSI a sedmistupňovou převodovku DSG. Disponoval výkonem 90 kW (122 k) a dosahoval maximální rychlosti 206 km/h. Nicméně podvozek agresivnější projev motoru příliš nestíhal. Na záplatovaných slovenských okreskách jsem si rychlou jízdu s vozem neužíval. Vlastně to bylo tak trochu o strach. 

K tomu modelu už se ale více rozepisovat nebudu, zcela jistě nebude patřit k nejžádanějším. Řekl bych, že v nabídce bude představovat spíše jen takový bonbónek.

Škoda | Názory | Škoda Rapid

Představení Škody Rapid: cena zatím nebyla určena

Zato druhý Rapid zcela jistě zaboduje. Měl benzinový motor 1,2 TSI o výkonu 77 kW (105 k) a šestistupňovou manuální převodovku. Vůz o hmotnosti 1135 kilogramů překypoval energií. Zrychloval z „nuly na sto“ za 10,4 s a dosahoval maximální rychlosti 195 km/h.

Pokud bych se rozhodoval mezi šesti motorizacemi, které jsou v nabídce, vsadil bych právě na tuto. Dokonce i když měl testovaný vůz na tachometru natočeno jen několik stovek kilometrů a vezl dva dospělé muže, choval se velmi živě. Na dálnici se projevoval kultivovaně, v případě potřeby energicky. Táhl od nízkých otáček a reagoval dobře během středních otáček.

V nabídce budou vedle již zmíněné dvojice motorů ještě další dva benzinové (tříválcový 1,2 MPI o výkonu 55 kW a čtyřválcový „slabší“ 1,2 TSI o výkonu 63 kW) a naftový motor o zdvihovém objemu 1,6 l s přímým vstřikováním common-rail (bude nabízen ve dvou výkonových variantách – 66 kW respektive 77 kW).

Následující kapitola
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 105 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2004
Stav: 155 281 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků