Škoda připomíná 40. výročí řady RS. Vše začalo modelem 180 RS

Letos uplynulo přesně čtyřicet let od doby, kdy světlo světa spatřila první Škoda nesoucí označení RS. Stalo se tak na jaře roku 1974, kdy česká automobilka představila závodní speciály 180 RS a 200 RS. Po nich následovala ještě 130 RS a pak si dala zkratka slov „Rally Sport“ dost dlouhou pauzu trvající až do roku 2000.

Testy | Kombi | Škoda | Nová Octavia | Škoda Octavia

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička

Vůbec prvními Škodovkami nesoucími označení RS byl jeden speciál 180 RS a dva vozy 200 RS. Ty se v červnu 1974 poprvé objevily na závodní trati. Pod kapotou byl dvoulitrový čtyřválec s výkonem 163 koní. Dvoustovka byla schopná jet až 210 km/h. Mimochodem převodovka měla původ u Porsche.

Škoda | Fascinace | Cestování | První svezení | Škoda Octavia

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

V roce 1975 Škoda navázala modelem 130 RS. Ten dostal motor o objemu 1,3 litru, maximální výkon dosahoval na 140 koní a podle zpřevodování bylo možné jet až 220 km/h. Výroba se zastavila v roce 1981 a s tím se také téměř na dvacet let název RS vytratil.

Video | Škoda | Fascinace | Sport

Legendární Škoda 130 RS jde ze smyku do smyku. Podívejte se na video

Novodobá historie modelů Škoda RS odstartovala v roce 2000 představením Octavie RS. O pohon se staral přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,8 litru disponující výkonem 180 koní. Stovka je otázkou 7,9 s a maximální rychlost činí 235 km/h. Výroba první generace končí v roce 2005, kdy nastupuje generace druhá osazená dvousetkoňovým dvoulitrem. K dispozici je taktéž diesel a karoserie kombi.

Technika | Škoda | Premiéry | Rozhovory | Nová Octavia | Škoda Octavia

Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Mezi lety 2003 - 2007 Škoda rozšiřuje nabídku ještě o Fabii RS. Ta dostala namísto benzinového motoru turbodiesel 1.9 TDI s výkonem 130 koní. Od roku 2010 se pak vyrábí druhá generace Fabie RS, tentokrát už s jedna-čtyřkou TSI.

Jak známo, další Fabie RS nepřijde. V nabídce tak zůstane pouze třetí generace Octavie RS, která je zároveň tím nejrychlejším, co se mezi mladoboleslavskými RS za čtyřicet let urodilo.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků