Škoda Octavia s tříválcem 1.0 TSI ostudu neudělá [první jízdní dojmy]

Je přítomnost zážehového tříválce pod kapotou Octavie skutečně tak velký problém? Možná se budete divit, ale není.
Seznam kapitol
  1. Tříválec ostudu neudělá
  2. Novinek je ale u Octavie více
  3. Fotogalerie

Nejprodávanější model z Mladé Boleslavi se ještě před plnohodnotným faceliftem dočkal modernizace pro modelový rok 2017. Kromě několika méně či více zásadních změn došlo i na střídání stráží u základního benzínového motoru. To by samo o sobě asi nevzbudilo tak jiskřivé reakce, pokud by nový agregát neměl objem jednoho litru a tři válce.

Na přítomnost takhle malého motoru u tak velkých rodinných aut si zkrátka budeme muset pomalu zvyknout. Už teď na něj narazíte třeba u Mondea nebo prémiového BMW řady 3, takže zástavba podobně downsizované jednotky do Octavie rozhodně není prvním ani posledním takovým případem. A stejně jako u konkurence máte naštěstí na výběr celou řadu jiných pohonných jednotek.

Testy | Škoda | Srovnávací testy | Hatchbacky | Renault | Škoda Rapid

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI versus Renault Mégane 1.2 TCe

Čistě pragmaticky je nový tříválec lepší než dosavadní dvanáctistovka, protože má vyšší výkon i točivý moment. Produkuje 81 kW (115 koní) v 5500 otáčkách a točivý moment 200 Nm, který je k dispozici v rozsahu od 2000 do 3500 otáček. Zrychlení z 0 na 100 km/h se tak podařilo zkrátit o 0,2 sekundy, o 0,4 litrů na sto klesla také kombinovaná spotřeba. Standardně je pohonná jednotka spojena se šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek je v nabídce také sedmistupňová automatická převodovka DSG.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový motor váží 78 kilogramů, je tedy o 5 kg lehčí než dvanáctistovka, kterou nahrazuje

Tolik prostá fakta. Jak se ale motor projevuje v autě? Po nastartování se auto jemně otřese a ustálí na trochu méně kultivovaném volnoběhu než tomu je u jeho čtyřválcového předchůdce. Běh motoru bez vyvažovacího hřídele je patrný především co do vibrací než zvuku, rušivý ovšem rozhodně není. Mnohým z vás se s prvním rozjezdem vybaví vzpomínky na Wartburg, já osobně jsem si zvuk tříválcových motorů dodnes neoblíbil a Octavia na tom nic nemění. Musím ovšem přiznat, že odhlučnění je natolik poctivé, že se vrnění motoru s přibývající rychlostí ztratí.

Zajímavosti | Škoda | Palivo | Škoda Octavia

Škoda Octavia 1.0 TSI: Výkon i spotřeba lepší než u 1.2 TSI a 1.4 TSI G-TEC

Problém nebudete mít ani s výkonem, motor reaguje nečekaně pružně a velmi ochotně se sbírá od nízkých otáček. Překvapivě ovšem nebudete brzdou provozu ani když zamíříte mimo město. Ve středním pásmu otáček má tříválec vzhledem ke svému objemu slušný zátah a bát se nemusíte ani nějakého předjíždění. Na to, že se bavíme o základní motorizaci, má Octavia skutečně slušnou dynamiku - ostatně, se zrychlením z 0 na 100 km/h pod deset sekund se ještě před pár lety chlubily ve svých prospektech některé sportovně laděné hatchbacky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na pohled přítomnost základního tříválce nic nenaznačuje. Ovšem pokud je motor v běhu, uslyšíte jeho typický zvuk

Kompaktní agregát se pozitivním způsobem projevuje ještě jednou věcí - auto s ním velmi ochotně zatáčí. Že je pod kapotou lehký motor (váží jen 78 kilogramů) zaregistrujete s první vykrouženou zatáčkou. Octavii do nich vůbec nemusíte přemlouvat, velmi ochotně se stáčí do oblouku a dlouho, velmi dlouho odolává nedotáčivosti. 

Škoda Octavia 1.0 TSI: Ceník
Pohonná jednotka Active Ambition Fresh Style L & K
1,0 TSI/85 kW 395 900 451 900 432 900 501 900 -
1,0 TSI/85 kW AP - 498 900 479 900 548 900 -

Co se týče spotřeby, nedokážu vám zatím dát stoprocentní odpověď. S autem jsem se svezl jen přibližně patnáct minut, takže si netroufám vyvozovat z toho nějaké závěry. Po mojí jízdě, která zahrnovala z větší části okresky poměrně svižným tempem a krátkou jízdu ve městě, ukázal palubní počítač spotřebu 6,7 litrů na sto. Asi nebude daleko od reality, protože dlouhodobý průměr auta za celý den ježdění činil 6,8 l/100 km, což na takhle velký vůz není vůbec špatné. 

Testy | Sportovní auta | Škoda | Sedany | Škoda Octavia

Test Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4: Zapomeňte na písmenka

Celkově mi nezbývá nic jiného, než přiznat, že jsem byl motorem příjemně překvapený. Musí vám být zřejmé, že tahle Octavia není tím pravým adeptem na vítěze čtvrtmílových sprintů, ale v běžném provozu ostudu v žádném případě neudělá. 

Tříválec podle mého není vyloženě krokem zpět - oproti dosavadnímu motoru má sice o něco horší zvuk, ale v otázce dynamiky a spotřeby ho předčí. Otazník pochopitelně visí nad trvanlivostí litrového agregátu v tak velkém autě, ale na to nám dá odpověď jedině čas. Zcela objektivně si však tento motor zatracení rozhodně nezaslouží.

Nový základní agregát ovšem není jedinou novinkou, která aktuálně přichází do nabídky Škody Octavia. Co se ještě změnilo? 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Tříválec ostudu neudělá
  2. Novinek je ale u Octavie více
  3. Fotogalerie
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků