Nejostřejší Octavia RS je ještě ostřejší. Nová verze 230 je sice na pohled téměř k nerozeznání a ani po technické stránce se toho zas až tak moc nezměnilo, ale přesto je silnější provedení o kousek lepší. A pokud jezdíte rádi v zatáčkách, pak pro vás bude mít tenhle malý kousek dost velký význam.
Kapitoly článku:
Teorie je následující. RS230 je oproti klasickému RS přibližně o 73 000 dražší, má o deset koní vyšší výkon, sportovnější zvuk, několik vyloženě detailních změn exteriéru a především na přední nápravě diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností.
Pakliže se ptáte, zda těchto pár věcí za zmíněný příplatek stojí, pak vám mohu dát jasnou odpověď. Kdyby tam nebyl ten diferenciál, pak to jsou skoro až zbytečně vyhozené peníze. Jenže ten diferenciál tam je, což situaci zásadně mění. Přesvědčil jsem se o tom na mezinárodní prezentaci pořádané na Slovakia Ringu.
Stejná není
Jak jsme psali včera, RS230 není úplně stejné oproti klasickému RS. Ve standardu dostanete totiž černý designový paket, devatenáctipalcová kola, u liftbacku můžete mít také černý zadní spoiler a pak tu jsou černé koncovky výfuku a černé „V“ v označní auta.
Každá Octavia RS230 má černý paket, který ale může mít běžné RS za příplatek. Hlavním poznávacím znamením tak jsou především kola a červné „V“ v označní auta, které je běžně šedé
Jenže černý designový paket lze dokoupit za příplatek i k běžnému RS, černý zadní spoiler zase nemá každá RS230, protože si musíte připlatit za černou střechu, abyste tuto věc dostali, a tak se nám zaručená poznávací znamení scvrknou pouze na to černé „V“ (standardem je šedé), kola a především černý výfuk. V interiéru se neodvážím tvrdit, co je jinak, protože jsem během prezentace žádné rozdíly nenašel.
Na pohled jsou změny minimální, ale měnily se také technické detaily. Posílená Octavia podstoupila kromě jiného mnoho kol na Nürburgringu, kde se ladil podvozek. Cílem ovšem nebylo udělat auto tvrdé jak Leon Cupra, i Octavia RS230 pořád myslí na normální cestování, takže je vůz ve výsledku spíše měkčí. Hodnocení komfortu si ale musíme nechat na později, protože jsme jezdili pouze na dokonale vyžehleném okruhu.
RS230 je dostupné samozřejmě jako liftback i kombi, respektive s manuálem i automatem
RS230 má mimochodem pozměněnou geometrii zadních kol. Martin Hrdlička, šéf vývoje motorů a podvozků, říkal, že zajel s RS230 na Nürburgringu čas 8 minut a 22 sekund, následně s běžným RS to byl čas zhruba o deset sekund horší.
Škoda Octavia RS vs. Škoda Octavia RS230 |
|
Škoda Octavia RS |
Škoda Octavia RS230 |
Převodovka |
6st. manuální/6st. DSG |
6st. manuální/6st. DSG |
Max. výkon (kW/k) |
162/220 |
169/230 |
Při otáčkách (ot./min) |
4500-6200 |
4700-6200 |
Max. točivý moment (Nm) |
350 |
350 |
Při otáčkách (ot./min) |
1500-4400 |
1500-4600 |
0-100 km/h (s) |
6,8/6,9 |
6,7/6,8 |
Max. rychlost (km/h) |
248/245 |
250/249 |
Komb. spotřeba (l/100 km) |
6,2/6,4 |
6,2/6,4 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
1420/1440 |
1445/1465 |
Cena (Kč) |
651 900/698 900 |
726 900/771 900 |
RS230 má také nový výfuk, přičemž se nejedná pouze o černé koncovky. Jiný je přední tlumič a jiné jsou i zadní tlumiče. Cílem bylo nabídnout sportovnější zvuk, který vám ale pořád neutrhne svou hlučností hlavu. Jenom vývoj sportovnějšího výfuku údajně zabral dva roky. Výsledek je přesně takový, jaký zřejmě měl být. Je decentní, ale o poznání zajímavější než v klasickém RS. Při přeřazení umí Octavia RS230 efektně s prominutím „prdnout“ do výfuku.
Nový výfuk a diferenciál s elektronicky řízenou svorností, to jsou dvě hlavní věci, za které si při nákupu RS230 připlácíte. Chování diferenciálu si můžete také samostatně nastavit
Na okruhu se neztratí
Octavia RS230 jezdí velmi sympaticky. Když zavzpomínám na nedávné ježdění s benzinovým RS, musím uznat, že je posílený motor znát. Je živější. Elánu má dokonce tolik, že se ani na okruhu neztratí a zpoza volantu vám zde auto rozhodně nebude připadat jako pomalé. Když si uvědomíme, že jde o prostorný rodinný vůz, tak takový výsledek není vůbec k zahození.
První kola na Slovakia Ringu jsem strávil se zapnutou veškerou elektronickou podporou a s převodovkou v režimu S (nafasoval jsem verzi s převodovkou DSG). Automatický režimy na okruhu není úplně ideální, převodovka občas zbytečně podřazuje, takže třeba na výjezdu ze zatáčky, kdy chcete autu pořádně naložit, vám DSG pošle motor na kratičkou chvíli přes šest tisíc, aby zase zpátky zařadilo původní rychlost.
Ačkoliv má Octavia RS230 samosvorný diferenciál vpředu, zůstal zde stále systém XDS+. Obě tyto pomůcky mají v podstatě stejný cíl, potlačovat nedotáčivost, ale zasahují trochu jinak. Záleží to na intenzitě akcelerace a bočním přetížení. Samozřejmě existuje oblast, respektive styl jízdy, kdy pracuje diferenciál a XDS+ současně. Každopádně na okruhu nebo při rychlých výjezdech ze zatáčky vás elektronika trochu brzdí, což má jednoduché řešení. Stačí přepnout stabilizaci do režimu Sport.
Tam se zásahy elektronických systém odsunou do pozadí a Octavia se najednou začne chovat trochu jinak. Pod plynem v zatáčkách více pracuje diferenciál, který vás vnějším kolem více tlačí do zatáčky. Někdy tak opravdu při vznikající nedotáčivosti stačí přidat plyn a Octavia vás přední nápravou zatáhne zpět do oblouku. Není to tak intenzivní, jako u Méganu RS Trophy, ale je to sakra znát a právě tahle vlastnost je tou zásadní drobností, díky které vás bude bavit řízení RS230 více. Samozřejmě to nesmíte s nájezdem do zatáčky přehnat, protože pak nepomůže ani diferenciál a vás čeká nedotáčivý výlet mimo silnici.
Jak funguje RS230 na silnici, to zatím nevíme, ale na okruhu se určitě neztratí, což je dobrá zpráva
Stabilizaci ovšem zcela vypnout nelze, protože lidé od Škody vyhodnotili takovou funkci jako zbytečnou. Nastavení ESC Sport je ovšem velmi chytré, takže i když jsem na okruhu jel dost ostře, zásahů stabilizace jsem si nevšiml. Jen pro zajímavost, spotřeba paliva se po jízdě na okruhu pohybovala u testované verze s převodovkou DSG kolem hodnoty 25 litrů.
Octavia RS230 je v podstatě stále stejná Octavia RS. Decentní koření v podobě výfuku a hlavně diferenciálu ale dělá z tohoto auta poměrně zábavný stroj. Uvidíme, jak si povede na standardních devatenáctkách také v běžné provozu. Pokud bude pohodlí na nějaké normální úrovni (devatenáctky nejsou nutností, auto může mít klidně i osmnáctky), pak to je z aktuálních koncernových sportovních kombi asi to nejuniverzálnější. Výkon 230 koní na přední nápravě je minimálně dostatečný, prostoru v interiéru je hodně i na pohodlné cestování. Pro některé zákazníky to bude hotový ideál.