Škoda Octavia RS-P: 258 koní pro „eReSo”

Škoda u nás prodává Octavie RS jak housky na krámě, v Austrálii ale musí dokazovat, co vše dovede. I proto dala za vznik Octavii RS-P.

Možná ani netušíte, že Škoda prodává svá auta také v Austrálii. Pak vás zřejmě překvapí nejen tento fakt, ale i to, že tak činí s úspěchem. Méně překvapivé poté v daném kontextu bude, že při propagaci svých produktů pro australské zákazníky hýří neotřelými nápady, což je pro úspěch na jistě náročném trhu nezbytné.

Obvykle vás „vrtochy” australského zastoupení Škody neobtěžujeme, ten poslední je ale natolik zajímavý, že se o něm zmínit zkrátka musíme. Firma se totiž rozhodla podpořit tamní prodeje modelu Octavia RS speciální verzí RS-P, která má najít své uplatnění především na okruzích. Písmeno P ve jméně značí slovo Project, čímž je dáno najevo i to, že jde o jednorázový projekt, ale vzhledem k zájmu, který tento počin ve světě sklízí, si nemůžeme být jisti, že nepřeroste alespoň v limitovanou edici či doplňkový paket pro vybrané trhy. Čím je tedy tento vůz zajímavý?

V prvé řadě je třeba si říci, že označení Octavie RS-P jako nějaké okruhové specialitky by bylo hodně nadsazené. Vůz je postaven na bázi verze kombi, čímž je jeho předurčení pro optimální fungování v náročných podmínkách do jisté míry omezeno, přičemž - jak za chvíli bude zřejmé - z využitelnosti kombi stejně mnoho nezbylo. Jde ale jinak o velmi sympatický funkční tuning, ze kterého by se všemožní lepiči křidélek měli učit.

Na pohled se RS-P od sériového provedení odlišuje jen v detailech. Nepřehlédnutelná jsou snad pouze černá 18" kola, jinak se liší jen zelenými třmeny brzd (takové ale byly na RS k vidění již dříve), voštinovou mřížkou chladiče a nápisy RS-P vpředu i vzadu.

Vzhled ale mohou odlišit i funkční prvky, zejména pak upravený podvozek s nastavitelnými tlumiči. Když už jsme u podvozku, musíme se na chvíli vrátit k 18" kolům, která obouvají semi-slicky Yokohama Advan AO48 o rozměru 225/40 R18 a budou mít jistě významný vliv na lepší jízdní vlastnosti vozu.

Tuhost karoserie se snaži vylepšit rozpěrné tyče vpředu i vzadu. Přední je klasicky v motorovém prostoru, zadní výztuhy ale zabraly značnou část zavazadlového prostoru, čímž zároveň popírají smysl volby kombi varianty vozu pro tento projekt. Ale v Austrálii je všechno vzhůru nohama...

Významné změny se odehrály v motorovém prostoru a vlastně i a za ním. Zvětšené sání a propustnější systém výfuků se spolu s odladěným software řídící jednotky motoru postaraly o nárůst výkonu na 190 kW (258 koní) a točivého momentu až k 350 Nm. Výsledné dynamické parametry neznáme, ale vzhledem k významné změně výkonu oproti standardním 147 kW (200 koní) budou jistě o poznání zajímavější.

Zdivočelé RS krotí větší brzdové kotouče, které rozhodně nelze nazvat poddimenzovanými. Celých 355 mm průměru kotouče vpředu, „okusovaného” čtypřpístkovými brzdiči, a 310 mm plus jeden pístek téhož vzadu se jistě postarají o spolehlivé zastavení i na závodních okruzích.

Škoda vehementně tvrdí, že nic z tohoto projektu pro sériovou výrobu nechystá, ale upřímně řečeno, jaký by byl problém nabídnout podobný paket za příplatek náročným zákazníkům? A pokud to pro Škodu problém bude, pro vás to jistě problém není - podobnou úpravu zvládne na objednávku provést kvalitní úpravce za cenu odhadem mezi 100 a 150 tisíci Kč, což za unikátní a zřejmě velmi dobře fungující výsledek není až tak mnoho...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Škoda Octavia RS-P  Foto: Škoda Australia, The Motor Report

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků