43
Fotogalerie

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

Kapitoly článku:


Celkově má nová Octavia RS dostatek jízdní suverenity na to, abyste se odhodlali pustit se s ní velmi, velmi rychle po náročné neznámé silnici, a ještě si to docela užili. Limitujícími faktory oproti třídveřovým rychlým hatchbackům jsou tuhost karoserie, délka zadního převisu a vysoká nosnost, která se odráží v nastavení tlumičů. 

Přestože při pomalé jízdě ve městě tlumiče „dupou“, v rychlém tempu na zvlněném povrchu nedokážou udržet hmotu karoserie pod kontrolou tak skálopevně, jako to známe z kratších a kompaktnějších aut.

Škoda Octavia RS III15.jpgŠkoda Octavia RS III20.jpgŠkoda Octavia RS III25.jpg
Sériové Octavie RS s převodovkou DSG budou mít tlačítka pro řazení na volantu

To je konstrukční nevyhnutelnost, patent na popírání fyziky má v koncernu jen Porsche. Narazil jsem ale i na několik drobností, které by šly vyřešit nebo zlepšit relativně snadno. 

Co by stálo za zlepšení

Slabým místem hnacího řetězce nové Octavie RS je převodovka DSG. Nejde ani tak o to, že mezi pohybem páky a změnou rychlostního stupně přichází postřehnutelná prodleva. S tou se po chvíli intuitivně naučíte počítat. DSG však nemá v sériové výbavě řadicí tlačítka na volantu, takže při ručním řazení musíte používat páku.

Transfăgărășan: Znáte z TV

Škoda Octavia RS III9.jpg

Silnici 7C nechal v 70. letech postavit diktátor Ceaușescu v reakci na okupaci ČSSR vojsky Varšavské smlouvy. Měla to být strategická stavba umožňující rumunské armádě rychlý přesun přes hory v případě, že by se Sovětský svaz rozhodl bratrsky pomoci také Rumunsku. Silnice stoupá do nadmořské výšky 2034 m a svým profilem i scenériemi připomíná nejkrásnější trasy v Alpách. Protože jsme ji kvůli mlze vlastně neviděli, nedokážeme posoudit, nakolik Jeremy Clarkson přeháněl, když ji ve 14. řadě kultovního pořadu Top Gear emotivně prohlásil za nejkrásnější silnici světa.

U novějších DSG ve všech koncernových autech se mezi výchozím (D) a samočinným sportovním (S) režimem přepíná opakovaným pohybem páky dozadu v podélné ose auta, zatímco vychýlením páky vpravo aktivujete režim manuální (M).

Pak se odtlačením páky dopředu řadí nahoru a přitažením dozadu podřazuje. A někdy se stane, že intuitivně sáhnete po páce a přitáhnete ji dozadu, abyste si podřadili před zatáčkou – jenže místo manuálního máte zrovna aktivovaný sportovní režim, který pohybem páky změníte na režim výchozí. Výsledek? Převodovka okamžitě odřadí nahoru zrovna ve chvíli, kdy jste si chtěli přichystat nižší převod pro průjezd zatáčkou.

Drobnost, ale v autě pro řidiče by to mělo být vyřešeno lépe. A už vůbec by se nemělo stávat, aby převodovka při prudším sešlápnutí plynu sama podřadila v manuálním módu.

Problém s chybějícími tlačítky pro řazení na volantu se podle vyjádření Škody Auto týkal jen vozů z nulté série, které automobilka pro novinářskou prezentaci použila. Škody Octavia RS dodávané zákazníkům a vybavené převodovkou DSG budou mít řadicí tlačítka na volantu sériově.

V platnosti tak zůstává jen naše výtka k samovolnému podřazování při prudké akceleraci v manuálním režimu. 

Skvělé není ani řízení. Variabilní převod sice přispívá ke vnímané agilitě auta, ale „ztuhnutí“ posilovače ve sportovním režimu nebo při rychlejším zatočení působí stejně uměle jako v některých starších Audi, odpor posilovače často neodpovídá aktuálním silovým poměrům na předních kolech a ve volantu naprosto zřetelně cítíte umělé momenty, kterými elektronika vykrývá tu boční vítr, tu podélný sklon silnice, jindy přechod mezi pozvolnějším a strmějším převodem.

Musí být jasně řečeno, že Golf VII má řízení s lepšími subjektivními charakteristikami a předvídatelnější odezvou než Octavia RS.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud