43
Fotogalerie

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

Kapitoly článku:


Měli pravdu, silnice se od nějakých šestnácti set metrů nadmořské výšky klikatí mezi balvany po zeleném úbočí a otevírá dechberoucí pohledy hlubokých údolí pod námi. Aspoň myslím. S rostoucí nadmořskou výškou se k neproniknutelné stěně přidává také hustá mlha. Netušíme, jak Transfăgărășan vypadá deset metrů před autem, natož vlevo či vpravo od silnice. Ale takové jsou hory.

Dřív jsem hodně jezdíval na motorce do Alp, takže se rozmarům vysokohorského počasí nepodivuji. Přesto je těžko si představit, že nějakých dvacet kilometrů na jih či na sever od nás svítí slunce a teploty se blíží třicítce.

Ze skupinové trudomyslnosti v horské chatě na břehu (neviditelného) jezera Balea, kde máme pro dnešek základnu, nás vytrhne halas kolegy z televize Prima. Byli se podívat na jižní straně průsmyku, kde sice také prší, ale aspoň je vidět. Hurá za volant!

Když vyjedeme z tunelu utopeného v mlze, je to, jako bychom prošli zrcadlem. Náhle se otevře pohled na horské údolí, kterým klesá silnice ve sledu otevřených serpentýn s konstantním poloměrem. Na vyhlídkových parkovištích se fotí turisté, po svazích se nerušeně promenují ovce, krávy a koně. Až na spadané kameny ležící místy na silnici to tady vypadá úplně jako na Timmelsjochu, San Bernardinu nebo jiných průsmycích v Alpách.

Škoda Octavia RS III8.jpgŠkoda Octavia RS III19.jpgŠkoda Octavia RS III4.jpg
Transfăgărășan je okouzlující vysokohorská silnice alpského střihu

Jakékoliv auto zde nutně soupeří o pozornost řidiče s dechberoucí scenérií, ale Octavia RS se snaží. Jako vůbec první model značky Škoda dostala řízení s proměnným převodem, který zajišťuje stabilitu při rychlé přímé jízdě, ale zbavuje vás nutnosti přehmatávat v zatáčkách.

Karoserie i hlavní komponenty podvozku jsou shodné, tým inženýra Hrdličky ale nasadil tužší pružiny, tlumiče i stabilizátory a modifikoval geometrii zadní nápravy. Zatímco jiné motorizace mají odklon jeden stupeň, zadní kola Octavie RS svírají s vertikální osou úhel 1 stupeň 45 minut. Potřebnou progresi zkráceného odpružení obstarávají polyuretanové přídavné pružiny. A když za vrcholovým bodem zatáčky přijde čas akcelerovat, můžete se do toho pořádně opřít i na mokrém asfaltu.

Chytřejší XDS, přepínatelný ESC

Zatímco elektronická simulace uzávěrky diferenciálu ve stávající Octavii RS či současné Fabii RS vstupuje do hry až při příčném zrychlení nad 0,6 g, systém XDS Plus v nejnovějším eReSu vektoruje přibrzďováním vnitřního kola točivý moment na vnější stranu už při 0,15 g. Efekt samosvorného diferenciálu je tak o řád výraznější, než bylu dosud řidiči rychlých škodovek zvyklí.

XDS Plus je samozřejmě funkcí stabilizačního systému ESC, který má v Octavii RS tři přepínatelné stupně. Krátkým stiskem tlačítka vypnete regulaci prokluzu kol, delší stisk pak zvýší práh intervence. Úplné vypnutí není možné, ale i tohle stačí, abyste hlavně v počáteční fázi oblouku mohli dravěji pracovat s přesunem těžiště a stočili si auto tam, kam potřebujete. A když jste to vy a nikoliv elektronika, kdo moduluje míru protáčení předních kol při agresivní akceleraci ze zatáčky, je jízda najednou mnohem zábavnější – byť rozhodně ne efektivnější.

O brzdách jsem nezjistil všechno, co bych chtěl, protože na mokru jsou limitujícím faktorem pneumatiky, ale odezva pedálu nedávala důvod ke stížnostem, stejně jako kalibrace ABS. Protiblokovací systém umožňuje zatížit přední kola a dosáhnout lehkého smýknutí, aniž by obtěžoval řidiče příliš horlivými intervencemi.

Jestliže dosud nebyla řeč o motoru TSI, naznačuje to, že v celkovém dynamickém balíčku Octavie RS nijak nevybočuje. Prostě dělá svoji práci s přiměřeným zápalem, v horní polovině otáčkoměru se točí živěji než diesel a co mu chybí na akustickém kouzlu, dohání rezonátor efektem rozzuřeného Messerschmittu, ještě výraznějším než u TDI. A přestože tak někdy nepůsobí, je TSI rychlejší než diesel.  

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud