Škoda Octavia Green E Line: elektromobil je tu

Škoda si pro letošní pařížský autosalon přichystala něco vskutku zvláštního - první vůz značky s čistě elektrickým pohonem.

Muselo to přijít. Ačkoli elektromobily jsou dnes kvůli přetrvávajícím problémům s uchováním a dobíjením energie stále jen obtížně prakticky využitelné, doba plná zelených nálad si žádá své. A tak se i česká Škoda vytasila s konceptem elektricky poháněného vozu vlastní výroby s názvem Octavia Green E Line.

Automobilka tak popřela zvěsti, že se v Paříži neukáže s ničím zajímavým. Na druhou stranu je třeba říci, že dokonale zmátla i dobře informované zdroje - na Paris Expo opravdu nic více než „greenliny” nevystaví, jeden z nich ale bude mít mezi slovy Green a Line nepříliš tajemné E, značící pochopitelně onen elektrický pohon. Ten jej ale od dosavadních vozů této řady značně odlišuje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Studie Green E Line vychází z Octavie v provedení Combi. Octavia nebyla pro zástavbu elektrického pohonu vybrána náhodou, ale kvůli modulární konstrukci své podlahy, díky níž je sériový model vhodný pro umístění baterií, elektromotoru i elektronické řídicí jednotky.

Na obvyklém místě, tedy v předním části vozu najdeme elektromotor, jenž v trvalém provozu podává výkon 60 kW, jeho maximum pak činí 85 kW. Pro elektromotory je charakteristické, že nejvyšší točivý moment (v tomto případě až 270 Nm) je k dispozici už od nulových otáček a motor Octavie Green E Line není výjimkou. Automobilka neuvedla, jakou cestou je výkon přenášen na kola, očekáváme však klasickou jednostupňovou převodovku, která dopřává elektromobilům jinou typickou, již méně příznivou charakteristiku - vzhledem k výši maximálního výkonu slabé zrychlení i maximální rychlost. V případě elektrické Octavie jsou dynamické schopnosti vozu definovány akcelerací z 0 na 100 km/h za dvanáct sekund a maximální rychlostí 135 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elektrickou energii čerpá Octavia Green E Line z li-ion akumulátoru o kapacitě 26,5 kilowatthodin. Podle předpokladů automobilky by měl průměrný dojezd s touto kapacitou činit 140 kilometrů na jedno nabití, což má splnit požadavky většiny řidičů, kteří v Evropě dojíždějí do zaměstnání. Uživatel ovšem nesmí do práce jezdit příliš často, skrze obvyklou zásuvku totiž baterie dobijete nejdříve za 8 hodin, při dostupné napětí 400 Voltů se pak zkrátí doba nabíjení na polovinu. Bez zajímavosti není, že zásuvka pro nabíjení se nachází hned pod „prostřelenou slepicí”, tedy logem automobilky na masce chladiće.

Akumulátor sestává ze 180 jednotlivých lithium-iontových článků o průměru 150 mm a délce 650 mm, hmotnost celé zásobárny energie pak činí zhruba 315 kilogramů. Blok akumulátoru je umístěn pod střední a zadní podlahou a částečně i v zavazadlovém prostoru. Místo pro posádku a objem zavazadlového prostoru ale přítomnost elektrického pohonu téměř neomezuje. Pro pasažéry je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení a prostor pro posádku je zcela totožný s tím, který nabízí běžná Octavia Combi se spalovacím motorem. Zavazadlový prostor má sice o 115 litrů méně, ale zbývajících 490 litrů je pořád více, než byste mohli pravidelně smysluplně využít.

Řidič Octavie Green E Line se pak bude cítit tak trochu jako na palubě Apolla 11. Palubní systémy budou v případě elektrické verze doplněny o informace o aktuálním výkonu, spotřebě a stavu nabití akumulátoru i o zbývajícím dojezdu vozu. Displej navigačního systému navíc zobrazuje aktuální tok energie. Řidič tak v každé situaci ví, zda právě proud spotřebovává nebo zda je energie získávána zpět - například při brzdění nebo brzděním motorem při sjíždění svahu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Pochopitelně, zvenku bude provedení Škody Octavia Green E Line prakticky stejné jako v případě modelů s konvenčním pohonem, pár odlišností se přesto najde. V případě studie tvoří odlišnosti lak „perlová bílá”, chromované prvky na přídi, zádi a na také kolech s poněkud zvláštním designem. Působivý barevný kontrast proti tomu tvoří lesklá černá střecha voz, v níž se nachází panoramatické střešní okno s integrovanými fotovoltaickými články.

Pokud se vám koncept Green E Line zdá být jako hudba vzdálené budoucnosti, nenechte se mýlit. Již v průběhu roku 2011 chce Škoda vyslat na silnice testovací flotilu vozů, což by jí mělo přinést  důležité poznatky pro další vývoj elektrického pohonu, který by pochopitelně jednou chtěla nasadit i do sériově vyráběného vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Škoda Octavia Green E Line
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek