Škoda si pro letošní pařížský autosalon přichystala něco vskutku zvláštního - první vůz značky s čistě elektrickým pohonem.
Muselo to přijít. Ačkoli elektromobily jsou dnes kvůli přetrvávajícím problémům s uchováním a dobíjením energie stále jen obtížně prakticky využitelné, doba plná zelených nálad si žádá své. A tak se i česká Škoda vytasila s konceptem elektricky poháněného vozu vlastní výroby s názvem Octavia Green E Line.
Automobilka tak popřela zvěsti, že se v Paříži neukáže s ničím zajímavým. Na druhou stranu je třeba říci, že dokonale zmátla i dobře informované zdroje - na Paris Expo opravdu nic více než „greenliny” nevystaví, jeden z nich ale bude mít mezi slovy Green a Line nepříliš tajemné E, značící pochopitelně onen elektrický pohon. Ten jej ale od dosavadních vozů této řady značně odlišuje.
Studie Green E Line vychází z Octavie v provedení Combi. Octavia nebyla pro zástavbu elektrického pohonu vybrána náhodou, ale kvůli modulární konstrukci své podlahy, díky níž je sériový model vhodný pro umístění baterií, elektromotoru i elektronické řídicí jednotky.
Na obvyklém místě, tedy v předním části vozu najdeme elektromotor, jenž v trvalém provozu podává výkon 60 kW, jeho maximum pak činí 85 kW. Pro elektromotory je charakteristické, že nejvyšší točivý moment (v tomto případě až 270 Nm) je k dispozici už od nulových otáček a motor Octavie Green E Line není výjimkou. Automobilka neuvedla, jakou cestou je výkon přenášen na kola, očekáváme však klasickou jednostupňovou převodovku, která dopřává elektromobilům jinou typickou, již méně příznivou charakteristiku - vzhledem k výši maximálního výkonu slabé zrychlení i maximální rychlost. V případě elektrické Octavie jsou dynamické schopnosti vozu definovány akcelerací z 0 na 100 km/h za dvanáct sekund a maximální rychlostí 135 km/h.
Elektrickou energii čerpá Octavia Green E Line z li-ion akumulátoru o kapacitě 26,5 kilowatthodin. Podle předpokladů automobilky by měl průměrný dojezd s touto kapacitou činit 140 kilometrů na jedno nabití, což má splnit požadavky většiny řidičů, kteří v Evropě dojíždějí do zaměstnání. Uživatel ovšem nesmí do práce jezdit příliš často, skrze obvyklou zásuvku totiž baterie dobijete nejdříve za 8 hodin, při dostupné napětí 400 Voltů se pak zkrátí doba nabíjení na polovinu. Bez zajímavosti není, že zásuvka pro nabíjení se nachází hned pod „prostřelenou slepicí”, tedy logem automobilky na masce chladiće.
Akumulátor sestává ze 180 jednotlivých lithium-iontových článků o průměru 150 mm a délce 650 mm, hmotnost celé zásobárny energie pak činí zhruba 315 kilogramů. Blok akumulátoru je umístěn pod střední a zadní podlahou a částečně i v zavazadlovém prostoru. Místo pro posádku a objem zavazadlového prostoru ale přítomnost elektrického pohonu téměř neomezuje. Pro pasažéry je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení a prostor pro posádku je zcela totožný s tím, který nabízí běžná Octavia Combi se spalovacím motorem. Zavazadlový prostor má sice o 115 litrů méně, ale zbývajících 490 litrů je pořád více, než byste mohli pravidelně smysluplně využít.
Řidič Octavie Green E Line se pak bude cítit tak trochu jako na palubě Apolla 11. Palubní systémy budou v případě elektrické verze doplněny o informace o aktuálním výkonu, spotřebě a stavu nabití akumulátoru i o zbývajícím dojezdu vozu. Displej navigačního systému navíc zobrazuje aktuální tok energie. Řidič tak v každé situaci ví, zda právě proud spotřebovává nebo zda je energie získávána zpět - například při brzdění nebo brzděním motorem při sjíždění svahu.
Pochopitelně, zvenku bude provedení Škody Octavia Green E Line prakticky stejné jako v případě modelů s konvenčním pohonem, pár odlišností se přesto najde. V případě studie tvoří odlišnosti lak „perlová bílá”, chromované prvky na přídi, zádi a na také kolech s poněkud zvláštním designem. Působivý barevný kontrast proti tomu tvoří lesklá černá střecha voz, v níž se nachází panoramatické střešní okno s integrovanými fotovoltaickými články.
Pokud se vám koncept Green E Line zdá být jako hudba vzdálené budoucnosti, nenechte se mýlit. Již v průběhu roku 2011 chce Škoda vyslat na silnice testovací flotilu vozů, což by jí mělo přinést důležité poznatky pro další vývoj elektrického pohonu, který by pochopitelně jednou chtěla nasadit i do sériově vyráběného vozu.
Škoda Octavia Green E Line