Škoda Octavia G-Tec může jezdit i na kravský hnůj [první jízdní dojmy]

V rovinaté krajině okolo nizozemského Amsterodamu představila Škoda novinářům Octavii přizpůsobenou pro provoz na stlačený zemní plyn (CNG). Při té příležitosti také ukázala, že ekvivalent zemního plynu lze vyrábět různými cestami...
Seznam kapitol
  1. Škoda Octavia G-TEC
  2. Škoda Octavia G-TEC: Fotogalerie

Nejprodávanější model mladoboleslavské značky, Škoda Octavia, je nově k dispozici ve variantě G-Tec na stlačený zemní plyn (CNG). Ta slibuje příznivější složení výfukových plynů a zejména nižší provozní náklady než varianty spalující tradiční fosilní paliva. Novou Octavii G-Tec jsme krátce vyzkoušeli v okolí nizozemského Amsterodamu, kde Škoda uspořádala mezinárodní prezentaci své ekologicky šetrné novinky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Označení G-Tec znamená u značky Škoda provoz na stlačený zemní plyn

Proč zrovna CNG

Klíčovou výhodou zemního plynu je příznivější složení výfukových plynů. Na rozdíl od populárních dieselů CNG téměř zcela eliminuje kouřivost. Nižší jsou emise oxidů dusíku, oxidu uhelnatého i aromatických uhlovodíků. Ve spalinách vůbec není přítomen oxid siřičitý. Zemní plyn má navíc velmi vysoké oktanové číslo, což znamená klidnější a tišší chod motoru. Pro zajímavost – stránky CNG.cz uvádějí, že hlučnost autobusů na zemní plyn je nižší o 50 procent vně vozidel a o 60-70 procent uvnitř.

Provozovatele autoparků v Evropě bude ale nejvíce zajímat hodnota emisí CO2, od níž řada států odvozuje výši sazeb registrační nebo silniční daně či podobných poplatků. Škoda Octavia G-Tec má emise CO2 97 g/km – tedy ještě nižší než extrémně úsporná naftová verze 1.6 TDI Green Tec (99 g/km).

Jako běžná Octavia, jen s menším kufrem

Z pohledu uživatele se Škoda Octavia G-Tec prakticky neliší od jiných Octavií. Největším rozdílem je přítomnost ukazatele stavu nádrže na CNG a příslušné nové položky v menu palubního počítače. Jediné drobné překvapení čeká po otevření zavazadlového prostoru. Ten je na první pohled stejně velkorysý jako u jiných verzí Octavie. Namísto dodatečného prostoru s rezervním kolem ale pod falešným dnem najdete jen horní kryt dvou nádrží na CNG.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejviditelnější rozdíly: menší zavazadelník a ukazatel stavu CNG na přístrojovém štítu

Ty jsou uloženy na speciálním rámu a dohromady pojmou 15 kg zemního plynu, který je v nich uchováván pod tlakem 200 barů. Octavia se proto musela vzdát části přepravní kapacity (v případě kombi 480 namísto 610 litrů) a náhradního kola. Na oplátku však získala nemalý benefit v podobě víceprvkové zadní nápravy, která je jinak vyhrazena nejvýkonnějším modelům.

Přímé srovnání parametrů a dynamiky komplikuje fakt, že na rozdíl od příbuzných koncernových modelů není Octavia k mání s 90kW verzí motoru 1.4 TSI – a ve srovnání s variantou 103 kW je plynový model s výkonem 81 kW citelně pomalejší a slabší.

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI vs. G-Tec

   1.4 TSI 103 kW 1.4 TSI G-Tec
Max. výkon (kW/k v ot./min.) 103/140 v 4500-6000 81/110 v 4800-6000 
Max. točivý moment (Nm v ot./min.) 250 v 1500-3500 200 v 1500-3500
0-100 km/h (s) 8,5 11
Max. rychlost (km/h)  212 193
Provozní hmotnost (kg) 1277 1412
Spotřeba paliva  5,3 l/100 km 3,5 kg/100 km

Motor je konstruován pro spalování zemního plynu nebo benzinu. Elektronika vozu permanentně vyhodnocuje určené parametry (teplota chladicí kapaliny, kvalita natankovaného CNG) a na jejich základě určuje aktuální použití paliva. Při teplotě chladicí kapaliny pod –10 °C se pro nastartování použije benzin a po zhruba 90 až 120 sekundách přejde motor na spalování zemního plynu. Při vyšších teplotách má ale zemní plyn vždy přednost. Až když jsou plynové nádrže prázdné, přepne se motor automaticky na benzinový provoz.

Tankování CNG

Aktuálně je v České republice v provozu 52 veřejných stanic, které prodávají stlačený zemní plyn. Každý rok by mělo přibýt dalších deset. My jsme si tankování CNG vyzkoušeli v Nizozemsku. Plnicí hrdlo je pod společným krytem s hrdlem benzínové nádrže. Po nasazení pistole a stisknutí rukojeti je nutné ještě zmáčknout startovací tlačítko přímo na výdejním stojanu.

Jednotka 1.4 TSI dostala novou řídicí jednotku, vstřikovací trysky CNG, nové vačky a rozdělovací lištu pro CNG. Protože zemní plyn nemaže tak dobře jako benzín, museli konstruktéři upravit i vodítka, sedla a těsnění ventilů.

Za jízdy ovšem nic z toho nepoznáte. Snad jen odezva na sešlápnutí plynu je lehounce tupější než u benzínových verzí, ale jinak se motor vytáčí stejně hladce, zatahuje stejně suverénně a vrčí stejně příjemně jako normální 1.4 TSI. Rozdíl byste ale měli pocítit u pumpy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hrdlo pro plnění CNG je pod stejným krytem jako hrdlo benzínové nádrže

Škoda udává průměrnou spotřebu 3,5 kg CNG na 100 km, což znamená dojezd 410 kilometrů. Octavia G-Tec si přitom zachovala i plnohodnotnou 50litrovou nádrž na benzín, takže dohromady lze bez tankování urazit až 1330 km.

To je pochopitelně teoretický údaj, který vychází z homologované spotřeby. My jsme při krátké zkušební jízdě s častým zastavováním a manévrováním kvůli fotografování dosáhli průměru 5,3 kg/ 100km, ale při klidné jízdě ustáleným tempem ukazoval palubní počítač hodnoty okamžité spotřeby okolo čtyř kilogramů.

Když zemní plyn nepochází ze země, ale od krav

Zemní plyn je fosilní palivo tvořené z 98 procent metanem. Jeho obnovitelný ekvivalent představuje bioplyn, který se vyrábí kontrolovanou přeměnou organických látek bez přístupu vzduchu. V rámci prezentace Octavie G-Tec jsme navštívili i výzkumné pracoviště Wageningenské univerzity, které usiluje o výrobu bioplynu v soběstačném cyklu. Zdrojem základní suroviny jsou, možná poněkud překvapivě, krávy. Bioplyn se zde totiž vyrábí z chlévské mrvy. Jedna kráva vyprodukuje za rok tolik materiálu, že z něj lze získat plyn postačující k ujetí vzdálenosti až 9000 km. Nizozemsko chce být první zemí na světě, kde se veškerý prodávaný „zemní“ plyn vyrábí výhradně z biometanu.

 

Vyplatí se to? CNG aktuálně stojí asi 25 Kč za kilogram. Při uvažované reálné spotřebě 4,5 kg/100 km to znamená náklady jen lehce převyšující korunu na kilometr. Návratnost by při typickém služebním nájezdu tedy měla být poměrně rychlá i přesto, že Octavia G-Tec je oproti benzínovému ekvivalentu o 29 000 Kč dražší. Liftback v základní výbavě Active stojí 433 900 Kč, za kombi s výbavou Elegance byste zaplatili 577 900 Kč. Škoda by letos chtěla na českém trhu prodat asi 600 Octavií G-Tec.  

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila společnost Škoda Auto.

Následující kapitola
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků