Kapitoly článku:
Důvod číslo dva: výbavy
Říkal jsem si, že Octavia přece musí za vyšší cenu nabízet něco navíc. Ovšem pokud se bavíme o standardních výbavách, nic podstatného Škoda opět trochu překvapivě nenabídne (škrabku na led ve víčku nádrže nepočítám). Golf i Octavia dávají na výběr tři úrovně výbavy. U mladoboleslavského kombíku se jmenují Active, Ambition a Elegance, u Golfu pak Trendline, Comfortline a Highline. Především Active, která je se základní motorizací o něco levnější, je lidově řečeno docela oholené provedení.
Ceník Golfu prozrazuje, že už ve výbavě Trendline dostanete jako standard dvouzónovou klimatizaci Climatronic, dojezdové rezervní kolo, systém XDS, rozpoznávání únavy řidiče, elektronickou parkovací brzdu s funkcí Autohold, palubní počítač, kontrolu tlaku v pneumatikách, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, černé podélné střešní nosiče, centrál s dálkovým ovládáním. Plus samozřejmě standardní záležitosti typu kompletní sady airbagů nebo rádia.
Octavia na tom je o poznání hůře. Absolutní základ je stejný, ale za vše, co je výše vyjmenováno, si musíte připlatit. Climatronic si k Active koupit nemůžete vůbec, v rámci paketu Active Plus lze za deset tisíc pořídit klasickou klimatizaci. Octavia také standardně nabídne sadu na lepení pneumatik, bez zvedáku a klíče. Vše můžete mít za 1400 Kč, plus k tomu plnohodnotnou rezervu. Standardem je centrál bez dálkového ovládání (+4000 Kč), kontrola pneumatik stojí 1800 Kč, elektricky ovládaná okna vzadu dalších pět tisíc, podélný nosič vyjde na 5500 Kč, rozpoznávání únavy na 1500 Kč, XDS se pro Octavii nenabízí a elektronická parkovací brzda také ne. Asistent rozjezdu do kopce je za 2000 Kč váš.
U Octavie si musíte připlatit třeba i za rezervní kolo, zvedák a klíč.
Když to všechno spočítáme, vyjde nám, že nejdostupnější Golf Variant má navíc výbavu za 34 700 Kč. A protože je o 14 000 Kč v základu dražší, nakonec stejně dovybavená Octavia Combi bude stát o 20 700 Kč více.
Prostřední úrovně výbavy na tom jsou tak nějak podobně. Octavia především přidá klimatizaci, za Climatronic si ovšem pořád budete muset připlatit 18 000 Kč. Také u prostřední úrovně výbavy se musí připlácet za rezervu, zvedák a klíč, elektricky ovládaná okna jsou stále za příplatek 5000 Kč, připlácí se i za kontrolu tlaku v pneumatikách. Alespoň dálkový ovladač centrálního zamykání už je v ceně.
Golf nabídne v prostřední výbavě tempomat, litá kola a kožený volant. To stejné lze pořídit k Octavii v rámci paketu Ambition Plus (dostanete o palec větší litá kola) za deset tisíc Kč. Další rozdíl pak najdeme třeba v počtu reproduktorů, kdy jich má Golf 8, Škoda pouze 4. Další čtyři lze pořídit za 3000 Kč. Kromě černého podélného nosiče za 5 500 Kč je možné u středně vybavené Octavie zakoupit také stříbrný za 10 500 Kč. Když vše opět sečteme, nabídne Golf Variant další výbavu za 48 200 Kč.
Nejvyšší výbava Elegance už má ve standardu automatickou klimatizaci Climatronic, elektricky ovládaná zadní okna, černý podélný nosič, kontrolu tlaku v pneumatikách, navíc lze dostat bez příplatku také bezklíčkový přístup (u Golfu za 9000 Kč). Naopak opět si musíte dokoupit rezervní kolo nebo rozpoznání únavy. V nabídce pro Octavii figuruje ještě balíček Elegance Pus II, kdy za 15 000 Kč dostanete sedmnáctipalcová kola, asistent rozjezdu do kopce nebo rozpoznání únavy.
Golf přihodí u vrcholné Highline dešťový senzor, stříbrné nosiče, čalounění Alcantara/látka, světla s funkcí Comming home a Leaving home a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou. K Octavii lze opět toto zrcátko, dešťový senzor a světelné funkce dokoupit. V rámci balíčku Light Assist vše za 5300 Kč.
Příplatky?
Kde Octavia dokáže trochu zabodovat, to jsou některé příplatky. Například osmnáctipalcová litá kola stojí pro vrcholnou výbavu 8000 Kč, pro Highline to je 25 300 Kč. Nebo navigace, která vás u Škodovky vyjde na 16 000 Kč, u Volkswagenu o 1 300 Kč dráž. Do třetice bi-xenonové světlomety: v Mladé Boleslavi zaplatíte 27 500 Kč, u Volkswagenu 32 500 Kč. Ale to jsou jenom taková dílčí vítězství. Třeba adaptivní tempomat stojí pro nejvyšší výbavy 12 400 Kč u Golfu a 17 000 Kč u Octavie.
Jednoduše řečeno, Volkswagen si nechal ve svých rukou ty nejdůležitější trumfy. Kromě lepší zadní nápravy to je především výhodnější ceník. Uvidíme, zda širší nabídka motorizací a několik cenově zajímavých záležitostí dokáže na konec nový Golf Variant porazit. Zajímavé bude pak také sledovat, jak do tohoto souboje promluví připravovaný Leon s karoserií kombi nebo nová Honda Civic. Jestliže se ale vrátíme k souboji Octavia Combi vs. Golf Variant, ten má z pragmatického hlediska jednoznačného vítěze. Což byl zřejmě také záměr…