Škoda Octavia Combi RS230: Jak zrychluje a jak brzdí?

Posílená Octavia Combi se vám už představila v rámci měření výkonu na brzdě. Teď přišel čas pro měření na silnici. Jak mladoboleslavský expres zrychluje?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Akcelerace, Video
  2. Brzdy? Jasně lepší, Superb je stejně nejrychlejší, Fotogalerie

Škodu Octavia RS230 jsme vám představili už několikrát. Poprvé podrobně v rámci prezentace na Slovakia Ringu, podruhé když vůz zamířil na brzdu kolegů ze společnosti Dieselpower. Jen připomeneme, že motor vyprodukoval téměř 184 kW (250 koní). Teď nastal čas vyzkoušet, jak se vyšší výkon projeví na silnici při akceleraci a jak taková sportovnější Octavia vlastně brzdí.

Škoda | Sportovní auta | Kombi | Škoda Octavia | První svezení

Škoda Octavia RS230 je o významný kousek lepší [první jízdní dojmy]

Přirozeně se nabízí porovnání naměřených hodnot s Octavií Combi RS, kterou jsme testovali dříve a která shodou okolností vypadala na první pohled naprosto stejně, protože byla také bílá, jenže je tu jeden drobný problém. Zatímco dříve testovaný vůz měl manuální převodovku, RS230 Combi přijelo do redakce s automatickou převodovkou DSG. Porovnání akcelerace tak berte spíše jako zajímavost. 

Níže připomínáme základní technické údaje obou variant rychlé Octavie Combi. 

Škoda Octavia Combi RS vs. Combi RS230: Technické parametry
Motorizace                                                          Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS230
Motor               zážehový přeplňovaný čtyřválec
Převodovka automatická 6stupňová dvouspojková
Zdvihový objem (cm3) 1984
Max. výkon (kW/k) 162/220 169/230
v ot./min. 4500-6200 4700-6200
Max. točivý moment (Nm) 350
v ot./min. 1500-4400 1500-4600
0-100 km/h (s) 7,1 7,0
Max. rychlost (km/h) 242 245
Komb. spotřeba (l/100 km) 6,5 6,5

Na stovku stále stejně

Na rozdíl od manuální převodovky, kde se musíte při rozjezdu s podobně výkonnou předokolkou už docela snažit, abyste nenechali polovinu pneumatik na silnici s výsledným časem 0-100 km/h za devět sekund, u automatu není co řešit.

Technika | Škoda | Sportovní auta | Kombi | Škoda Octavia

Octavia RS230 na brzdě: Opravdu má vyšší výkon než RS?

ESP přepnete do sportovního režimu, šlápnete na brzdu, přišpendlíte plyn na podlahu, motor nahodí tři tisíce a jakmile pustíte brzdu, Octavia vyrazí. Nicméně ani automat vás nespasí, výkonu jde na přední nápravu přece jen hodně, takže vám do rozjezdu pokaždé sáhne kontrola trakce. Ostatně to nejlépe uvidíte na videu.

A kolik že jsme naměřili? I když Škoda udává čas potřebný ke zrychlení z nuly na 100 km/h pro automatickou převodovku přesně sedm sekund, testovaná Octavia RS230 potřebovala méně. V průměru dvou nejlepších pokusů v každém směru jsme se dostali na 6,74 s, což je velmi solidní číslo a zcela odpovídá dojmům, které máte za volantem.

V prvních chvílích se vůz projevuje hodně dynamicky, dech mu dochází až kolem 180 km/h. Na druhou stranu výsledek klasického RS ukazuje, že rozdíl v dynamice podle očekávání moc velký není. Ačkoliv se dříve testovaná Octavia Combi RS musela zdržovat řazením, nakonec se v průměru dostala na 7,19 s.

Další naměřené hodnoty najdete v tabulce a pro lepší představu přikládáme níže také graf:

Škoda Octavia Combi RS230 DSG vs. Octavia Combi RS: akcelerace z místa
  Škoda Octavia Combi RS230 DSG  Škoda Octavia Combi RS
0-50 km/h (s) 2,96 3,26
0-100 km/h (s) 6,74 7,19
0-130 km/h (s) 10,25 11,34
0-150 km/h (s) 13,4 14,68
Klepněte pro větší obrázek
Takto vypadá porovnání Octavie Combi RS s manuálem (červená křivka) a testovaného RS230 s automatem. Propad u RS230 při rychlosti 30 km/h je dán zásahem kontroly trakce. Je vidět, že o moc více dynamiky oproti klasickému RS nedostanete 

Když se podíváme na pružné zrychlení, opět dostaneme jen minimální rozdíly. Dokonce v tabulce vidíme, že slabší RS s manuálem je při zrychlení 130-150 km/h lepší. Je to dáno tím, že jsme při měření akcelerace u automatu neřadili a ten kolem 140 km/h vždy přeřadil. Naopak u manuální převodovky jsme v archívu našli pokusy, kdy se už mezi 130 a 150 km/h neřadilo. 

Škoda Octavia Combi RS230 DSG vs. Octavia Combi RS: akcelerace
  Octavia Combi RS230 DSG  Škoda Octavia Combi RS
30-50 km/h (s) 1,12 1,15
50-70 km/h (s) 1,22 1,35
80-130 km/h (s) 5,32 5,78
130-150 km/h (s) 3,26 3,12
Klepněte pro větší obrázek
Akcelerace 80-130 km/h jasně ukazuje, jak podobné je klasické RS tomu posílenému. Nebýt přeřazení, je doba potřebná ke zrychlení na 130 km/h prakticky stejná
Následující kapitola
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků