Kapitoly článku:
- Výměna kus za kus, výbava
- Důvodem byl motor, design = verze před faceliftem
- Velký zavazadlový prostor, interiér Slush
- Kvalita zpracování interiéru, pohodlí vpředu, odkládací prostory
- Místo vzadu, jízdní vlastnosti
- Motor 1.8T a jeho výhody
- Spotřeba, převody, řazení, srovnání 1.8T nebo1.9 TDI 96 kW?
- Drobný tuning, po garanční prohlídce, parametry a výbava
Turbo, turbíčko
Moje Octavia je vybavena poměrně vzácným motorem 1.8T – v bazarech se nehledá zrovna nejlépe, většinou narazíte na 1.6 nebo 1.9 TDI. Motor má maximální výkon 110 kW v 5700 otáčkách, jeho točivý moment dosahuje díky turbodmychadlu hodnotu 210 Nm od 1750 do 4500 otáček. Již ve dvou tisících otáčkách má motor výkon 46 kW, ve třech pak 70 kW a výkon poměrně plynule roste až do již zmiňovaného maxima. Lze ho ale vytočit ještě dále, až do 6500 otáček, pak už ale uvadá (viz tabulka). Díky turbu nemusím tolik řadit, motor je velmi pružný a není problém ho držet jen mezi dvěma a třemi tisící otáček a přitom dosahovat slušné jízdní dynamiky. Pokud chci předjíždět, podřadím a šlápnu na plyn (a někdy ani to ne, vysoký výkon v nízkých otáčkách většinou stačí).
Otáčky |
Výkon |
Točivý moment |
1500 |
20 kW |
65 Nm |
2000 |
46 kW |
210 Nm |
2500 |
58 kW |
210 Nm |
3000 |
70 kW |
210 Nm |
3500 |
81 kW |
210 Nm |
4000 |
90 kW |
210 Nm |
4500 |
98 kW |
210 Nm |
5000 |
104 kW |
200 Nm |
5500 |
108 kW |
198 Nm |
6000 |
110 kW |
190 Nm |
6500 |
100 kW |
182 Nm |
7000 |
81 kW |
168 Nm |
Zdroj: www.cimbu.cz Průběh točivého momentu a výkonu dle www.skoda-auto.cz
Poznámka: V závěru se graf a tabulka liší, důvěryhodněji vypadají údaje z webu Škody, protože v tabulce od 6000 otáček nesedí vzorec výpočtu výkonu.
Oproti motoru 1.8 92 kW bez přeplňování má 1.8T podstatně těžší převody, které zvýšily maximum na 219 km/h (na tachometru jsem nejvíce měl necelých 240 km/h, v reálu cca 225 km/h), na dvojku se bez problému dát jet 110 km/h, na trojku 155 km/h a na čtyřku téměř dvě stě (viz seznam rychlostí a převodů dále). V běžném městském provozu vůbec nepotřebujete čtyřku, tu řadím obvykle v sedmdesáti nebo osmdesáti. Zkrátka motor je ve své kategorii skutečně dobrý – přeplňování udělalo ze žravého lenocha skutečně dělo a podstatně zvýšilo jeho živost v nízkých otáčkách.
Poznámka: Je poměrně zvláštní, jak málo se výrobci uchylují k přeplňování nízkoobjemových benzínových motorů. Motor 1.8T od VW či 1.6 v Mini je příkladem toho, že benzíňáky mají mnoho skrytých rezerv. Většinou začínají přidávat turba až do motorů od dvou litrů nahoru a to ještě jen do sportovních verzí.
Kromě výborné pružnosti a akcelerace má motor 1.8T ještě další dobrou vlastnost, a tou je velmi tichý chod. Na neutrál nepoznáte, že v autě je motor, žádné vibrace, žádný hluk. Do třech tisíc je motor sotva slyšet, do čtyř už tušíte, že se pod kapotou něco skrývá a po čtyřech tisících nastupuje zdravý kovový, ale tlumený zvuk, který uchu doslova lahodí. Když jsem do Octavia vracel po testu Alfy 156, Fabie RS a Volkswagenu Touran, dokážete si představit, že jsem lahodný zvuk motoru vnímal více, než kdykoliv předtím. I přesto hodlám instalovat do auta odhlučnění motoru na spodní stranu kapoty.