Škoda Octavia 1,8 TSI po faceliftu: první test

Poprvé jsme pořádně vyzkoušeli inovovanou Octavii se špičkovým motorem 1,8 TSI. Jak dopadlo přeleštění rodinného stříbra?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Cesta v kruhu, Superbem kupředu, Prémiový interiér
  2. Motoráři všech zemí..., Na silnici stále bravurní, Cena verdikt neovlivní, Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Když se v roce 1993 představil faceliftovaný Favorit, byla česká veřejnost u vytržení. To samé následovalo u modelu Felicia. U modelu Octavia by nadšení z faceliftu snad ani nebylo třeba, již první generace měla geniální design, ze kterého škodovka těží dodnes. Jenže facelift druhé generace mladoboleslavského hitu je vskutku výrazný a málokoho nechal chladným. Otázka zní jasně: jak se povedl?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Cesta v kruhu

Škoda Octavia prodělala za 11 let na světových trzích designovou cestu v kruhu. První generace představená v roce 1997 byla spíše konzervativním hatchbackem s mimikrami Volkswagenu. Však také techniku nabídl evropský bestseller Volkswagen Golf.

První generace přinášela nejen svěží, i když konzervativní design, ale také solidní podvozek a několik kvalitních motorů. Kromě línějších základních verzí zde exceloval přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,8 Turbo a naftové 1,9 TDi ve výkonových variantách 66 a 81 kW se staly miláčky davů.

Zatímco první generace Octavie se stala inspirací pro facelift menšího modelu Felicia, Octavii inspirovala k faceliftu zbrusu nová Fabia. V roce 2000 představený facelift první generace Octavia sázel na přepracované přední partie - zejména přední nárazník, čirou optiku předních světlometů a další zásadní detaily. V interiéru pak zjemnil materiály a odstranil diskriminaci zákazníků levnějších verzí, kteří dostávali otřesnou palubní desku s tvrdými plasty. Nyní se i majitelé nejslabších jednačtyřek v základní výbavě dočkali moderní palubní desky z kvalitních materiálů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 2004 proběhla revoluce. Druhá generace Octavie přinesla dravý sportovní design a řádně otřásla prodeji konkurenčního Golfu na tradičním německém trhu. V Čechách se pak ve své třídě stala opět bestsellerem. A je vskutku těžké jí něco zásadního vyčítat kromě líných benzinových motorizací, kterými nás koncern Volkswagen trápil až do zavedení přímovstřikových agregátů TSI.

Je docela možné, že by se Octavia druhé generace dala bez povšimnutí vyrábět další čtyři roky, ale marketingové šílenství si vyžaduje obměnu po pár letech. Proto nyní mladoboleslavší představili facelift druhé generace Octavie, který ji posouvá opět o stupínek výše. Co je dobré zůstalo a zbytek se nepodařilo pokazit. Tak by se dal charakterizovat nový facelift. Octavia tak díky nové tváři míří opět k vyšším prodejním číslům napříč Evropou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Superbem kupředu

Facelifty škodováckých modelů již tradičně nacházejí inspiraci vždy v nejmladších uvedených modelech. Pro Octavii druhé generace byl na řadě vlajkový model Superb. Ten věnoval Octavii několik nových zajímavých linek.

Zcela první dojem z nové Octavie je rozporuplný. Sportovní přimračené reflektory dodávaly druhé generaci dráždivou přitažlivost. Oproti nudnému Golfu tak Octavia působila víceméně sympaticky a proto její konzervativnější look po faceliftu nejde ihned pod kůži. Po dvou dnech s novou Octavií jsme ale superboidnímu designu přišli na chuť.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příď Octavie tak zmohutněla, dospěla a přiblížila se luxusním japonským sedanům značek Lexus nebo Toyota. Zaskočit může také podobnost s Hyundaiem Sonata předchozí generace. Právě proto byl asi některými motoristickými novináři faceliftovaný model nazván nejhezčím korejským autem na Pařížském autosalónu.

Nebuďme tak příkří, design se dnes půjčuje napříč kontinenty a podobnost s asijskými automobily je tak globální záležitostí a nikoliv nové Octavie. Zcela jistě si také pamatujete kritiku, která se snesla na první generaci Fabie pro její podivnou hranatou příď. To jí ale nezabránilo, aby se stala prodejním bestsellerem. Také druhá generace Fabie byla pod palbou kritiky a prodeje hovoří zcela jinak. Zkrátka už jsme si zvykli, že modely škodovky jsou vždy přijímány ostřeji než modely jiných značek. Kdo má škodovku, ten ji hájí a majitelé jiných značek na ni nadávají. To je zcela běžný evropský zvyk, který se opakuje soudě dle diskuzních fór v řadě dalších zemí a u spousty jiných značek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco čelní pohled je stále ještě rozporuplný, popojdeme-li kousek, abychom viděli Octavii zboku, příď s novými světlomety se nám začíná zamlouvat.

Zvláštností nových reflektorů je také boční nápis Octavia, tedy název modelu, kterým se ve světlometech pyšní také nový Superb. Příď s mohutněji působící přední maskou, luxusnějšími reflektory, dále pak elegantní litá kola a vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli směru působí nepokrytě luxusně. Nám se navíc dostalo nejluxusnější výbavy Laurin a Klement, která nadále zvedá laťku působivým interiérem.

Profil vozu nedošel výraznějších změn, zato zadní partie se pyšní novými koncovými svítilnami a lehce přepracovaným zadním nárazníkem. K superbovským detailům patří také střešní anténa, která se neschovává, ale viditelně pluje na střeše. Shrneme-li design do jedné věty, škodovce se podařilo řádně oživit sůvj prémiový liftback nižší střední třídy s přesahem do střední třídy.

Prémiový interiér

U nové Fabie nám tak trochu vadily tvrdé plasty a také středová konzola. Nic takového se u Octavie neopakuje. Měkčené plasty dosahují nejvyšších kvalit koncernu Volkswagen. Vzhled navíc umožňuje spousta kvalitní kůže u nejluxusnějšího provedení Laurin a Klement.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední sedadla jsou pohodlná, sportovně střižená a hodí se na dlouhé cestování. Středový tunel nese praktickou loketní opěrku a také držák nápojů nebo zásuvku na 12 Voltů. Na rozdíl od většiny konkurence je zásuvka pod proudem i po vypnutí zapalování, což ocení zejména notoričtí dobíječi telefonu. Není nic horšího, než mít nabíječku telefonu, vyrazit si do hor a nesmět si mezitím dobít mobilní telefon. Přitom odběr proudu je v tomto případě vskutku minimální.

Palubní deska si zaslouží samostatný odstavec. Tak luxusní a přitom klasické pojetí nenabízí žádný z konkurentů. Octavia nepřináší převratné tvary, ale mahagon v kombinaci s leštěným hliníkem, přesto měkčené tvary a perfektní ergonomie působí vskutku přepychově. Vzhledu přidává také nový volant převzatý jak jinak než ze Superbu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Středový panel nese značkovou navigaci s audiosoustavou, jejíž ovládání je stejně intuitivní jako splachování záchodové mísy. Zkrátka netřeba manuálu, pochopí ji i každý. Stejně intuitivní je ovládání automatické dvouzónové klimatizace, jež naštěstí nenabízí funkci Econ jako Fabia. Funkce je to ekologická, ale kromě hluku z ventilátoru na nejvyšší otáčky nic nepřináší. To klimatizace v Octavii to je jiná káva a vychladí vás během pár minut po rozjezdu.

Na zadních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech, i když je pravda, že dvoumetrový dlouhán se již dotýká střechy. To je ale daň za elegantní záď.

Zavazadlový prostor o objemu 580 litrů je stále famózní. Jeho přístupnost je příkladná a připomíná spíše miniaturní dodávku než klasický hatchback. Svou roli v tom hrají také mohutné páté dveře. Po sklopení zadních sedadel je k dispozici až 1 420 litrů prostoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 105 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků