Tříválec v Octavii vzbudil velkou diskuzi, a tak jsme se podívali, jak na tom vlastně současný trh s tříválcovými motory je. Ano, tušíte správně, takto malých motorů najdete u různých automobilek už opravdu hodně.
Tříválce se rozlézají motoristickým světem jako morová nákaza. Důvody, proč vznikly, jsou celkem jednoduché. Je to především tlak na snižování tabulkových emisí CO2. To, co létá z výfuku, když se podvyživený motůrek snaží hnát auto do dálničního kopce (v režimu mimo jakýkoli rámec tabulkového měření emisí a spotřeby), už nikoho nezajímá.
Tříválcová Octavia vzbudila opravdu hodně reakcí. Jenže když se podíváte na aktuální trh, zjistíte, že tříválců je v prodeji už opravdu hodně a rozhodně se netýkají pouze malých městských automobilů
Na druhou stranu výrobní technologie už jsou tak pokročilé, že se dají z tříválců dostat stejné výkony jako před časem z mnohem větších motorů. A tak se nemůžeme divit, že automobilky dávají tříválce i do docela velkých modelů, ve kterých ještě nedávno byl standardem minimálně čtyřválec o objemu 2,0 l. Ba co víc, někde tvoří právě tříválec vrchol motorové nabídky, aspoň co se ceny nebo tabulkového dostupného výkonu týče.
V následující galerii (a tabulce) přinášíme některá auta, ve kterých také koupíte tříválec. Úmyslně vynecháváme zástupce malých vozů, protože v těch se tříválcový motor stal během posledních let naprostým standardem a klidně i jedinou volbou nabídky. Uvedeme proto jen několik příkladů.
Model |
Výkon motoru |
Audi A1 Sportback 1.0 TFSI |
70 kW (95 k) |
BMW 116d |
85 kW (115 k) |
BMW 116i |
80 kW (109 k) |
BMW 118i |
100 kW (136 k) |
BMW 318i |
100 kW (136 k) |
BMW i8 |
266 kW (362 k) |
BMW X1 sDrive18i |
100 kW (136 k) |
Caterham 165 |
59 kW (80 k) |
Citroën C-Elysée 1.2 PureTech |
59 kW (80 k) |
Dacia Logan 0.9 Tce |
66 kW (90 k) |
Fiat 500 0.9 TwinAir |
62 kW (85 k) |
Ford C-Max/Grand C-Max 1.0 EcoBoost |
74 kW (100 k) / 92 kW (125 k) |
Ford Focus 1.0 EcoBoost |
74 kW (100 k) |
Ford Mondeo 1.0 EcoBoost |
92 kW (125 k) |
Kia cee´d 1.0 T-GDI |
73 kW (99 k) |
Opel Astra (ST) 1.0 Turbo |
77 kW (105 k) |
Peugeot 301 1.2 PureTech |
60 kW (82 k) / 81 kW (110 k) / 96 kW (130 k) |
Peugeot 308 1.2 PureTech |
96 kW (131 k) |
Škoda Fabia 1.0 MPI |
44 kW (60 k) / 55 kW (75 k) |
Škoda Octavia 1.0 TSI |
85 kW (115 k) |
Škoda Rapid 1.4 TDI |
66 kW (90 k) |
Volkswagen Caddy 1.0 TSI |
75 kW (102 k) |
Volkswagen Golf 1.0 TSI |
85 kW (115 k) |
Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.
Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně. Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.
Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost