Škoda loni prodala 920 800 aut, zůstala těsně pod rekordem

Mladoboleslavské automobilce se v loňském roce dařilo. Nejprodávanějším modelem zůstala opět Octavia, která si připsala na konto 359 600 kusů. Naopak nejméně nových zákazníků nalezl velkoprostorový Roomster.

Škoda Auto utržila v roce 2013 10,3 miliardy eur a dosáhla provozního zisku 522 milionů eur (v přepočtu asi 14,3 mld. Kč). Uvedli to členové představenstva společnosti na dnešní tiskové konferenci ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi.  

„Naše modelová řada rostla tak rychle jako nikdy předtím,“ zůdraznil Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, předseda představenstva Škody. „V obtížné prostředí jsme prodali 921 000 aut s výrazně rostoucí tendencí ve druhé polovině roku.“

Škoda tak zůstala dvě procenta pod výsledkem z rekordního roku 2012, kdy dokázala prodat dokonce 939 200 vozů. Vahland připomněl, že mnohé tradiční trhy nevykazovaly v loňském roce nejlepší kondici: „Západní Evropa opět zařadila zpátečku, když zaznamenala pokles trhu o 1,9 procenta.“ 

Zajímavosti | Byznys | Statistiky

Top 10 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2013

Český trh se propadl dokonce o 5,3 %, pro Škodu významná Indie ztratila 6,7 %. Mladoboleslavské značce ale pomohla Čína – tamější trh posílil během roku 2013 o 17,8 procenta. 

Octavia stále posiluje

Nejprodávanějším modelem Škody zůstala opět Octavia. Na jejím odbytu se odrazila skutečnost, že začátkem roku 2013 se ještě doprodávaly vozy druhé generace. Celkem 359 600 prodaných Octavií tak oproti roku představuje pokles o 12 procent. 

Letos by to ale mohlo být jinak. „Vyrábíme na hranici kapacity,“ řekl Vahland. „Náš bestseller od srpna každý měsíc posiluje ve dvouciferných hodnotách.“

Testy | Škoda | Kombi | Škoda Octavia | Nová Octavia

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička

Stárnoucí Fabia si v roce 2013 připsala na konto 202 000 prodaných kusů, třetí Rapid jich má o polovinu méně – 103 800. Hatchback Rapid Spaceback se ale začal prodávat až ve druhé polovině roku. 

Ostatní modely Škody už stotisícovou hranici nepřesáhly. Superbů se prodalo 94 400, Yeti našel 82 400 zákazníků. Malá Škoda Citigo vyskočila meziročně o seznačních 51 procent a připsala si 45 200 kusů dodaných zákazníkům. 

Nejmenší zájem měla klientela mladoboleslavské značky o Roomster, který si s 33 300 prodanými kusy pohoršil o 12,3 procenta. 

2014: Další růst i díky novým modelům

Vahland očekává, že rok 2014 bude pro Škodu opět velmi úspěšný. Nasvědčuje tomu pozitivní vývoj v lednu a únoru. „Nikdy předtím jsme v prvních dvou měsících roku neprodali tolik aut jako v roce 2014,“ zdůraznil šéf značky s okřídleným šípem ve znaku. 

Září zejména Octavia, která si v lednu a únoru polepšila v západní Evropě o 37,5 procenta oproti stejnému období roku 2013. Tento model sehraje klíčovou roli v naplnění plánu přesáhnout letos v západoevropských trzích pětiprocentní hranici tržního podílu. 

Škoda chce výrazně růst také v Číně, Rusku a Indii. Například v Číně automobilka prodává už šest různých modelů a od vstupu na tamní trh před šesti lety tam prodala víc než milion aut.

K růstu značce pomohou i nové modely nebo jejich varianty. V Ženevě Škoda ukázala Octavii Scout a také Octavii G-TEC, která jezdí na stlačený zemní plyn. Na spadnutí je premiéra Fabie třetí generace, která má být individualističtější a výrazněji orientovaná na mladou klientelu než dosavadní model.

Video | Škoda | Premiéry | Autosalony | Škoda Octavia | Škoda Yeti | Škoda Rapid | Ženeva 2014

Škoda Octavia Combi Laurin & Klement a Yeti Monte Carlo v Ženevě

A čtyřdveřové „kupé“? „Škoda jde nadále kupředu a my jsme toho názoru, že dozrála doba pro takový automobil, který by více než kdykoliv předtím spojoval příslovečné praktické kvality s odvážným, emocionálním designem a novou koncepcí karoserie,“ naznačil mnohoslibně Vahland v souvislosti s ženevskou studíí Škoda VisionC. Člen představenstva F. Welsch odpovědný za vývoj ale později na přímý dotaz upřesnil, že firma produkční vůz této třídy zatí neplánuje.

Škoda naopak potvrdila, že bude investovat do továrny v Kvasinách, kde se má vyrábět nový model. Členové představenstva nechtěli komentovat, o jakou kategorii vozu se bude jednat. Média ale spekulují o tom, že půjde o velké SUV zatím známé jako Škoda Snowman.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků