Škoda FUNstar je oslavou 20. výročí Felicie (první „jízdní“ dojmy)

Podruhé Škoda vyslala na setkání u Wörthersee koncept postavený studenty ze Škoda Akademie. Auto se jmenuje FUNstar a nám se naskytla možnost se s ním krátce svézt, respektive si ho v klidu prohlédnout.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Proč zrovna Fabia s karoserií pick-up? (+video)
  2. Jak to všechno vznikalo?, Funstar tváří v tvář, Co bude dál
  3. Škoda FUNstar a její předchůdci: Fotogalerie

Němečtí studenti letos vyslali k Wörthersee upravený Golf GTI osazený motorem o výkonu 290 kW (395 koní). Jenže auto na první pohled vypadá jako klasický tuning. Není se čemu divit, použité jsou na něm homologované díly a tak vůz ve výsledku může do běžného provozu. Svezení to zajisté bude velmi zajímavé. Přesto ale tito studenti svým českým vrstevníkům, kteří v rámci stejného programu postavili FUNstar, závidí.

Tuning | Design | Volkswagen | Hatchbacky | Sportovní auta | Kombi | Volkswagen Golf

VW u Wörthersee: Golf GTE Sport, ostré GTI, GTI Dark Shine a Golf R TDI

Na rozdíl od německé školy dostala ta mladoboleslavská povolení říznout do karoserie, takže koncept mohl být (a také je), daleko odvážnější. Úpravy jsou radikálnější a na autě najdeme i několik dodatečně vyrobených originálních dílů. Jenže výsledek zase nemůže do běžného provozu. Inu, ne nadarmo se říká, že „nelze mít všechno“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
FUNstar je po loňském konceptu CitiJet v pořadí druhý studentský projekt, který vznikl pro Wörthersee. Výsledek vypadá velmi zajímavě

Čeští a němečtí studenti si mohou závidět navzájem, pro nás to ale znamená jediné. Svezení s FUNstarem je spíše symbolické. K dispozici je 400 m uzavřené silnice a maximálně se s autem může jet zhruba 30 km/h. Prvních jízdních dojmů proto moc nebude, ale i tak je důkladná prohlídka FUNstaru velmi zajímavá. Třeba už proto, že na reálné silnici a v reálném prostředí vůz vypadá úplně jinak, než někde postavený na oficiálním stánku automobilky.

Tuning | Škoda | Kabriolety | Premiéry

Škoda CitiJet je tady. Speciál pro Wörthersee byl představen

Proč zrovna Fabia s karoserií pick-up?

Škoda FUNstar je dílo třiadvaceti studentů Škoda Akademie. Studenti ale nestaví vůz v rámci vyučování a nakonec ani na vysvědčení nenajdete něco jako „Fabia FUNstar, dostatečné“. Jde o volnočasovou aktivitu, která není nijak hodnocena. Studenti se do tohoto projektu hlásí dobrovolně, takže na začátku bylo mnohem více žáků, než byl konečný počet 23 studentů. Tedy přesně řečeno 21 studentů a dvou studentek.

Půlka lidí odejde ve chvíli, když zjistí, že to je ve volném čase“, říká Jiří Kolomazník, student, který měl z větší části na starost design. Martina Ficková, manažerka školy, k tomu dodává: „Studenti byli vybíráni tak, aby byly zastoupeny všechny obory, které potřebujeme. Náš záměr byl, aby tam za každý obor byli dva až čtyři studenti, podle toho, jak to vyjde.“ 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda FUNstar je vítězná myšlenka, která byla vybrána z 84 návrhů. Mezi těmi, co neuspěly, převažovaly terénní automobily

Na projektu FUNstar se začínalo pracovat v září, kdy každý student přinesl své návrhy. Těch se dohromady sešlo 84. Kromě Fabie pick-up bylo ve hře všechno možné. „Byly tam těžký tuning, lowridery, terénní auta, SUV, všechno možný“, dodává Jirka.

V poslední kapitole tohoto článku najdete kompletní fotogalerii, která obsahuje fotky nejen Škody FUNstar, ale také Felicie Fun a Favoritu Fun

Nakonec ale byla vybrána Fabia s karoserií pick-up. Důvod? Letos to je dvacet let od doby, kdy se začala vyrábět Felicia Pick-up a minulý rok, v době, kdy FUNstar vznikal, slavila Felicia jako taková 20. výročí. „Byl to jeden z návrhů, který nebyl dlouho vyráběnej a bylo výročí právě Felicie. Škodovka dlouho nevyrobila žádné takové auto, tak jsme chtěli ukázat, že to pořád funguje a že by to pořád šlo,“ vysvětluje Filip Molnar, který má na svědomí lak automobilu.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekFUNstar odkazuje svou koncepcí i jménem na studii Škoda Fun (která mimochodem dostala kromě jiného také o 6 cm vyšší podvozek) a sériově vyráběnou Felicii Fun

Od září do listopadu se řešily věci týkající se designu, fyzicky se na autě začalo pracovat od prosince s tím, že se vše muselo logicky stihnout do startu setkání u Wörthersee. Studenti se scházeli pravidelně jednou týdně, aby se vyřešily aktuální věci, rozdaly se nové úkoly a probraly úkoly z předchozí schůzky. Po zbytek týdne se na autě pracovalo průběžně tak, jak to zrovna bylo potřeba. Například zatímco karosáři už realizovali amputaci čtvrtiny auta, ostatní ještě rozmýšleli finální provedení barev.

Všechno začal CitiJet

FUNstar je teprve druhý studentský koncept.
Tím prvním byla studie CitiJet. Ta během
šesti měsíců postupně přišla o střechu,
dostala šestnáctipalcové disky, dvojici výfuků,
ručně vyrobený zadní spoiler a ozvučení
s výkonem 300 W. Litrový motor nabídl
75 koní. Mimochodem, FUNstar má audio
s výkonem 1400 W a pod kapotou 122 koní.  

Auto se neustále vyvíjelo, pořád jsme různé návrhy kombinovali a vylepšovali si to. Prostě evoluce velká tam byla,“ říká Filip. Na vývoji se mimochodem částěčně podílel třeba i Josef Kabaň a jeho tým. „Přišel na několik schůzek, my jsme se s ním měli možnost bavit o designu, jestli to děláme správně, jestli to sedí. Dokázal nám poradit, dal nám pár tipů, takže nás podporoval,“ odpovídá Jirka na otázku, zda do návrhu FUNstaru zasahoval také vrchní designér Škody.

Výsledek si podrobněji představíme v další kapitole. Už zde si ale můžete prohlédnout video, které ukazuje, jak takový FUNstar zní při jízdě. Možná budete překvapeni. 

Následující kapitola
Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 174 649 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2001
Stav: 119 542 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2008
Stav: 172 415 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků