Škoda Favorit 115 S (1989): základ, který se do výroby nedostal

Se soumrakem totalitní vlády v Československu již bylo o podobě (pro AZNP Škoda) revoluční modelové řady Favorit jasno…
Seznam kapitol
  1. Křečovitá snaha o rozšíření nabídky, Motor slabší a žíznivější
  2. Radikálně osekaná výbava, Technické údaje

Křečovitá snaha o rozšíření nabídky

Vývoj modelu Škoda 781 (Favorit) byl oficiálně zahájen již v roce 1983, přičemž 1. června téhož roku byla podepsána smlouva s karosářem Nucciem Bertonem, jehož úkolem bylo dát novému vozu tvar. Příprava nového sériového modelu, který byl pro továrnu AZNP Mladá Boleslav přelomový svojí zcela novou koncepcí, vázla hlavně z důvodu neochoty politických struktur vyhovovat konstrukčnímu týmu v jeho požadavcích na přípravu nových dílů a skupin pro nový vůz. Kdo ví, jak by to nebýt neústupnosti ing. Petra Hrdličky s Favoritem nakonec dopadlo.

Retro | Zajímavosti | Design | Škoda | Fascinace | Cestování

Škoda Favorit: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Škoda Favorit tak slavila svoji premiéru až na brněnském Strojírenském veletrhu v roce 1987, ale výroba (nejprve ve Vrchlabí a posléze i v Mladé Boleslavi) nabíhala až v průběhu roku následujícího. Vozy byly však zatím dodávány pouze státním institucím, aby se v provozu a bez pozornosti veřejnosti podařilo vyladit nedostatky, první občané se nové škodovky dočkali až na sklonku roku 1988.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model Škoda Favorit 115 S měl vynikat slabším motorem a dále zjednodušeným interiérem

V roce 1989 bylo ale již jasno v tom, že sedan, kupé ani jiné zamýšlené karosářské verze se vyrábět nebudou a že se základem modelové řady Škoda 781 (Favorit) stane pětidveřový hatchback. Ve výrobě se jako první objevilo provedení s motorem 1,3 l a střední výbavou Lux (L). Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně v roce 1989 pak do budoucnosti této řady přinesl další podrobnosti.

Testy | Škoda

Škoda Favorit 135 LS LPG: lákavá láce (test)

Byly zde představeny hlavně okrajové verze celé nabídky v podobě špičkového provedení Favorit 136 Lux Super (jeho montáž již v tu chvíli startovala ve Vrchlabí) a nejlevnější verze Favorit 115 Standard. Doplňkem se stalo exportní provedení 135 Le s elektronicky řízeným karburátorem Pierburg a katalyzátorem. V roce 1990 se tak na československém trhu počítalo se skladbou modelů Favorit 115 S, 115 L, 136 L a 136 LS.

Motor slabší a žíznivější

Nejdražší Favorit 136 LS byl v době konání brněnského Mezinárodního strojírenského veletrhu naceněn na 89 100 Kč. Rozdíl oproti dobíhající řadě Škoda 105/120/130 byl výrazný (ceny Favoritu přitom v následujících měsících vyletěly ještě daleko výše…), proto se počítalo se zavedením nejlevnější verze Favoritu, jež by tuto propast alespoň částečně vyplnila. A tou měl být právě Favorit 115 S.

Retro | Video | Technika | Škoda

Podívejte se, jak sbalit slečnu na Škodu Favorit podle dobové reklamy

Srdcem vozu se měl stát upravený čtyřválcový motor OHV přeznačený na Š 781.115. Při nezměněném vrtání 75,5 mm vynikal zdvihem zkráceným o 8,5 mm na 63,5 mm, což znamenalo nutnost zástavby nového klikového hřídele. Kompresní poměr 8,8:1 umožňoval motoru spalovat ty nejlacinější benzíny (OČ 90), kupodivu byl ale již připraven i na benzín bezolovnatý (OČ 91).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Favorit 115 S měl užší pneumatiky a prostší výbavu

Z objemu 1 137 mm dosahoval v kombinaci s karburátorem Jikov výkonu 52 koní (38 kW) při 5 200 ot./min. (nejvyšší přípustné otáčky byly 5 500 ot./min.) a točivého momentu 80 Nm při 4 000 ot./min. S ohledem na snížení výkonu byl zlehčen stálý převod z 3,895 na 4,167, tedy na stejnou hodnotu, s níž později vyjížděly sériové verze Favorit 135 Li. Výrobce stanovil průměrnou spotřebu (podle tehdejší metodiky EHK, tedy 90 km/h, 120 km/h a město) na 5,8/7,6/8,2 l/100 km, přičemž standardní verze 136 L/LS tehdy nabízely citelně méně: 5,2/7,0/7,6 l/100 km. Na vině byl nejspíš právě hlavně změněný stálý převod.

Retro | Zajímavosti | Design | Škoda | Kombi | Fascinace | Cestování

Škoda Forman: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Výrobce u modelu Škoda Favorit 115 S sliboval zrychlení z 0 na 100 km/h za 17 s a dosažení nejvyšší rychlosti 140 km/h (oproti 136 L o 3 s více, resp. 10 km/h méně), vůz vyjížděl na velmi úzkých kolech s třináctipalcovými ráfky a bezdušovými pneumatikami o rozměru 145/80. Dále seškrtaná výbava přitom uspořila jen 5 kg hmotnosti, takže vůz dosahoval pohotovostní hmotnosti 835 kg.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Křečovitá snaha o rozšíření nabídky, Motor slabší a žíznivější
  2. Radikálně osekaná výbava, Technické údaje
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 149 660 km
Cena: 160 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 158 415 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Felicia 1.3
Rok výroby: 2000
Stav: 154 927 km
Cena: 12 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků