33
Fotogalerie

Škoda Fabia RS: nové „eReSo” je na světě

Škodovka v Ženevě představí novou generaci přiostřeného mini Fabia RS. Tentokrát s benzinovým motorem a výkonem 180 koní.

O nové generaci Škody Fabia RS se hovoří dlouho, prakticky již od uvedení druhé generace samotné Fabie. Dlouho se spekulovalo o tom, zda se vůbec dostane do nabídky Škody a v jaké podobě, ale postupem času, zvláště po představení Seatu Ibiza Cupra, začala podoba vozu nabírat vcelku jasných obrysů. Nebudeme tedy dělat překvapené, když nyní škodovka skutečně představuje novou generaci Fabie RS s technikou ostré Ibizy a nyní i Pola GTI, ale rádi být můžeme - nikde nebylo psáno, že v současné nelehké době musí automobilka takový vůz vůbec kdy nabídnout.

Zásadní změna oproti první generaci se odehrála pod kapotou. První Fabia RS s motorem 1,9 TDI 96 kW se sice stala snem nenáročných řidičů toužících po rychlém a úsporném voze, mezi náročnějším publikem ale budila spíše rozpaky. Na svou třídu těžký vůz s hmotností přes 1 300 kg nepodával při výkonu jen 130 koní žádné dechberoucí výkony, navíc tak činil pod tíhou typického charakteru motoru TDI a se zvukovou kulisou nehodnou jakéhokoli auta, které by si chtěl říkat sportovní. Vůz si své zákazníky našel a nebylo jich málo, přesto se Škoda rozhodla jít na to v druhé generaci úplně jinak a písmenům RS za jménem Fabia dát docela jiný zvuk. Nový oRcheStr totiž hraje v benzinové tónině za jekotu kompresoru a pískotu turbodmychadla.

Znalým je již jasné, že nová Fabia RS dostala do vínku motor 1,4 TSI přeplňovaný naráz kompresorem i turbodmychadlem. Má úplně stejné naladění jako nedávno představené Polo GTI, a tak podává výkon až 132 kW (180 koní). To je oproti první generaci pořádný skok vpřed a dynamické parametry jsou odpovídající - vůz zrychlí na stovku za 7,3 sekundy a při akceleraci se zastaví až na metě 224 km/h. Pakliže si dopřejete jen zlomek maximálního výkonu, potěší vás nové RS spotřebou pouze 6,4 litru benzinu na 100 km.

Výkon je přenášen na kola přední nápravy přes sedmistupňový automat DSG, který bude pro vůz - stejně jako u Ibizy a Pola - zřejmě jedinou volbou. O patřičné jízdní vlastnosti se bude starat upravený podvozek spolu s XDS, tedy elektronickým „diferenciálem” který při průjezdu zatáčkou přibrzdí prokluzující vnitřní kolo a pošle více výkonu na zatížené vnější.

Nová Fabia RS se od svých méně nadaných sourozenců pochopitelně nebude lišit jen technikou, k rozeznání bude již na první pohled. Sportovně laděná verze zaujme odlišným designem předního nárazníku a integrovaných mlhových světlometů. Ty mohou být vybaveny buď Corner funkcí (nasvětlováním zatáček), nebo jsou na jejich pozici umístěna světla pro denní svícení na bázi LED stejně jako u větší Octavie RS. Samozřejmostí jsou 17" kola z lehké slitiny vyvinutá speciálně pro tento model, nepřekvapí ani červeně lakované brzdové třmeny nebo tónovaná skla. Zádi dominuje nový nárazník s difuzorem a dvojitá koncovka výfuku.

Vedle jednobarevného provedení modelu bude nová Fabia RS nabízena s možností barevných kombinací některých prvků vozu. Střecha, střešní spoiler a litá kola budou u verze hatchback, v závislosti na barvě vozu, k dispozici ve třech různých odstínech - volit lze mezi černým, bílým a stříbrným provedením.

V interiéru nabídne Fabia RS nová sportovní sedadla s logem RS na opěradle, tříramenný kožený sportovní volant za příplatek i s „pádly” řazení automatické převodovky. Pedály brzdy a plynu budou mít ocelové nášlapy s protiskluzovými plochami.

Závěrem dodejme, že Fabia RS bude tentokrát hned od počátku výroby dostupná i v provedení Combi. Její vzhledová i technická specifika zůstanou totožná jako u hatchbacku, díky pozvolněji splývající zádi ale dosáhne o něco vyšší maximální rychlosti - až 226 km/h.

Další snímky, přesnější informace a snad i ceny vozu budeme znát po jeho úterní premiéře v Ženevě. Zatím víme jistě jen to, že k dostání bude i v České republice od druhé poloviny letošního roku.

Skoda Fabia RS 2010 01.jpg Skoda Fabia RS 2010 04.jpg Skoda Fabia RS 2010 02.jpg Skoda Fabia RS 2010 03.jpg
Skoda Fabia RS 2010 05.jpg
Skoda Fabia RS 2010 06.jpg Skoda Fabia RS 2010 07.jpg
Skoda Fabia RS 2010 09.jpg
Skoda Fabia RS 2010 10.jpg
Skoda Fabia RS 2010 11.jpg
Skoda Fabia RS 2010 12.jpg Skoda Fabia RS 2010 18.jpg
Skoda Fabia RS 2010 19.jpg

Skoda Fabia RS 2010 13.jpg
Skoda Fabia RS 2010 14.jpg Skoda Fabia RS 2010 15.jpg
Skoda Fabia RS 2010 16.jpg
Skoda Fabia RS 2010 17.jpg Skoda Fabia RS 2010 20.jpg
Skoda Fabia RS 2010 21.jpg
Skoda Fabia RS 2010 22.jpg Skoda Fabia RS 2010 23.jpg
Skoda Fabia RS 2010 24.jpg
Skoda Fabia RS 2010 25.jpg Skoda Fabia RS 2010 26.jpg
Skoda Fabia RS 2010 27.jpg
Skoda Fabia RS 2010 28.jpg Skoda Fabia RS 2010 29.jpg Skoda Fabia RS 2010 30.jpg
Skoda Fabia RS 2010 31.jpg Skoda Fabia RS 2010 32.jpg
Skoda Fabia RS 2010 33.jpg
Skoda Fabia RS 2010 34.jpg
Škoda Fabia RS 2010. Vzhledem k trvající nefunkčnosti novinářského webu automobilky máme stále k dispozici pouze omezený počet fotografií v nižším rozlišení, druhá várka je však již o poznání úplnější.

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud