Škoda Fabia RS a WRC  (podrobné informace)

Škoda Fabia RS a WRC (podrobné informace)

Kapitoly článku:


Ve světové premiéře se na stánku Škoda Auto představuje nový soutěžní vůz týmu Škoda Motorsport kategorie WRC. V novém voze Fabia WRC jsou naplno zúročeny zkušenosti, které tým nasbíral v průběhu svého čtyřletého působení v mistrovství světa s vozy Škoda Octavia WRC. Nový soutěžní vůz Škoda tak má všechny předpoklady uplatnit se v silné konkurenci.

Škoda Fabia RS - základ pro nový vůz WRC

Podmínkou pro homologaci soutěžního vozu v kategorii World Rally Car (WRC) je kromě jiného produkce nejméně 25 000 sériových vozů výchozí modelové řady s minimální délkou 3750 mm a dále výroba nejméně 2500 kusů modelu, z něhož je soutěžní automobil odvozen, s minimální délkou 4000 mm a rozvorem 2440 mm. V případě vozu Škoda Fabia WRC bude tato podmínka splněna produkcí vozu Škoda Fabia RS, poprvé představeného právě na ženevském autosalonu. Plnohodnotný soutěžní automobil WRC potom ze základního modelu vzniká rozsáhlými modifikacemi prakticky všech konstrukčních skupin. Tyto změny jsou přesně specifikovány v předpisech FIA, které jsou pro všechny automobilové výrobce závazné.

Karoserie zaznamenala změny 

Velký důraz při konstrukci vozu Škoda Fabia WRC byl kladen na docílení nejvyšší možné tuhosti karoserie, která podstatně ovlivňuje vlastnosti soutěžního vozu. Torzní tuhost karoserie automobilu WRC je několikanásobně vyšší než u sériových vozů, k čemuž z velké části přispívá zabudovaný bezpečnostní ochranný rám.

Skelet samonosné karoserie vozu Fabia WRC stejně jako povrchové díly vychází ze sériového vozu Fabia RS. Kvůli použití širších pneumatik a rozšíření rozchodu kol obou náprav však byly blatníky a podběhy upraveny tak, že vůz dosahuje maximální povolené šířky 1770 mm. Podlahová část je modifikována pro zabudování ústrojí pohonu 4x4. Její objemný středový tunel dosahuje maximálních povolených rozměrů a prochází jím nejen spojovací hřídel pohonu zadních kol, ale i mohutné tepelně izolované výfukové potrubí. Palivové nádrže jsou instalovány pod vozem ve stejné oblasti jako u sériového automobilu, jejich celkový objem je však ve srovnání se sériovým vozem Fabia dvojnásobný (90 l).

 
Fabii WRC to ve firemních barvách náramně sluší...

 
...srdce nejednoho patriota musí zaplesat :)

Všechny aerodynamické elementy jako např. přední nárazník nebo zadní spoiler doznaly oproti vozu Fabia RS zřetelných změn. Jejich tvarování je podřízeno výhradně funkčnosti a je výsledkem pečlivé optimalizace v aerodynamickém tunelu. Oba nárazníky jsou zhotoveny z extrémně lehkého materiálu a tvarově přizpůsobeny větší šířce vozu. Velikost a tvar otvorů v předním nárazníku stejně jako odvětrání motorového prostoru byly optimalizovány v klimatickém aerodynamickém tunelu, přičemž byly simulovány nejtvrdší klimatické podmínky, které mohou v rallye nastat.

 

 
Slavnostní představení fabie WRC v Ženevě

Čelní i zadní sklo stejně jako boční skla působí dojmem, že se shodují se skly sériového vozu, byla však optimalizována pro dosažení nižší hmotnosti. Čelní sklo a boční skla v předních dveřích jsou navíc elektricky vyhřívána. Vyhřívání skel představuje u vozů pro rallye nezbytný bezpečnostní prvek, aby byl zabezpečen výhled řidiče za jakýchkoli klimatických podmínek.

Pohonná jednotka 

Nový vůz Fabia WRC pohání další vývojová verze motoru používaného ve vozech Škoda Octavia WRC. Stejně jako u všech konkurentů v kategorii WRC se jedná o přeplňovaný čtyřválcový motor se zdvihovým objemem daným hranicí 2000 cm3. Základem agregátu Škoda pro vozy kategorie WRC je známý koncernový přeplňovaný motor o objemu 1.8 l s pětiventilovým rozvodem. Výkon motorů všech výrobců automobilů, kteří se účastní mistrovství světa v automobilových soutěžích, dosahuje hodnoty 221 kW/300 k. Tuto jednotnost dosahovaného výkonu způsobuje restriktor (clona) o průměru 34 mm, který musí být podle předpisů namontován před turbodmychadlem, tak aby omezoval množství nasávaného vzduchu. Tím jsou dány hranice maximálního výkonu. Rozhodujícím kritériem je potom dosažení co nejvyšších hodnot výkonu a točivého momentu v co nejširším rozsahu otáček, stejně jako v dynamických režimech.

Důležitým prvkem je přitom eliminování tzv. turboefektu, tedy zkrácení reakční doby motoru na sešlápnutí plynového pedálu. To je kromě jiného realizováno tzv. ALS systémem (z angličtiny Anti Lag System). Díky dodatečnému spalování nespáleného paliva ve sběrném výfukovém potrubí umožňuje systém ALS zachování pracovních otáček turbodmychadla i po uvolnění plynového pedálu. Tento komplikovaný proces je řízen řídicí jednotkou motoru v závislosti na mnoha parametrech, jako jsou otáčky motoru a turbodmychadla, teplota, okamžik zážehu, množství vstřikovaného paliva, plnicí tlak, poloha škrticí klapky atd. Elektronická řídicí jednotka motoru tak vykonává řadu funkcí, které se u sériových vozů vůbec nevyskytují.

   
Základem je koncernový turbomotor 1.8 T

Mnohé další funkce používané u sériových motorů jsou dále adaptovány pro nasazení v rallye. Jde například o regulaci klepání, vyvinutou speciálně pro soutěžní účely, která dodává řídicí jednotce informace potřebné k tomu, aby byl motor stále využíván na hranici maximálního výkonu, a přitom nehrozilo jeho poškození. Všechny tyto komplikované procesy probíhají v řádu jednotek milisekund.

Pro udržení výkonu při maximálním zatížení motoru také při extrémních klimatických podmínkách je chladič stlačeného vzduchu ostřikován vodou. Vypařováním vody na povrchu chladiče se ještě více snižuje teplota vzduchu vstupujícího do motoru, čímž zůstává zachován nejvyšší výkon motoru. Pro tyto účely je ve voze umístěna nádrž na 20 litrů vody.

K dosažení optimálního výkonu a průběhu točivého momentu přispívá také výfuková soustava navržená pomocí počítačové simulace a optimalizovaná v motorové zkušebně. Podle předpisů FIA jsou soutěžní vozy Škoda Fabia WRC vybaveny speciálními sportovními katalyzátory, které i při splnění exhalačních norem zachovávají nezměněné výkonové parametry motoru.

Převodovka a pohon 4x4

Na speciální soutěžní šestistupňovou převodovku navazuje soustava pohonu všech kol. Mezinápravový a přední diferenciál jsou umístěny ve skříni převodovky, přičemž stejně jako diferenciál zadní nápravy jsou elektronicky řízeny. Řízení celého systému pohonu všech kol zajišťuje vlastní elektronická řídicí jednotka v závislosti na úhlu natočení předních kol, rychlosti vozu, otáčkách jednotlivých kol, tlaku v brzdovém systému, poloze škrticí klapky a dalších parametrech.

Elektronická komunikace s řídicí jednotkou motoru probíhá prostřednictvím sběrnice CAN-Bus. Všechna data o funkci řídicího systému pohonu 4x4 jsou během rychlostních zkoušek zaznamenávána a v servisní přestávce vyhodnocována. Po jejich analýze mohou být eventuální nedostatky, případně závady odstraněny, anebo může být nastavení systému pohonu 4x4 upraveno podle změny charakteru tratě. Soutěžní převodovka je vybavena poloautomatickým řazením, které se ovládá tlačítky na volantu.

 
Detaily WRCéčka působí velmi agresivně

 
Na trati bude vypadat ještě rychleji 

Poloautomatické řazení umožňuje změnu rychlostního stupně s minimálním přerušením přenosu hnací síly a tím zároveň s minimální časovou ztrátou. Koordinaci celého řadicího procesu obstarává samostatná elektronická řídicí jednotka, která je prostřednictvím sběrnice CAN-Bus zároveň ve spojení s řídicí jednotkou motoru. Ve voze zůstává také konvenční řadicí páka, kterou lze v případě poruchy poloautomatického sekvenčního řazení využít pro manuální řazení rychlostních stupňů.

Poblíž řadicí páky je umístěna páka ruční brzdy, která se od sériového provedení výrazně odlišuje svojí délkou, umístěním co nejblíže řidičovy ruky a způsobem aktivace brzd. Rozdíl v samotné funkci ruční brzdy je ještě markantnější. Kromě vyvolání brzdného účinku na zadní kola se totiž při použití páky ruční brzdy aktivuje také hydraulický systém řízení pohonu všech kol a mezinápravový diferenciál rozpojí pohon mezi nápravami. Tím se vyvolá cílená nestabilita zádi vozu a následný kontrolovaný smyk, který se využívá například pro rychlé projetí serpentin.

Robustní podvozek

Podvozek je pro soutěžní nasazení náležitě zpevněný a vyztužený, obě nápravy jsou uloženy v pomocných rámech a jsou provedeny jako nezávislé závěsy s jednotkami McPherson. Přední náprava má robustní spodní trojúhelníková ramena. Vzadu je použito víceprvkové zavěšení tvořené dvěma příčnými a jedním podélným ramenem. Těhlice závěsů tvoří náročný svařenec z pevnostních titanových (pro asfaltové soutěže) nebo ocelových (pro šotolinové soutěže) výlisků. Obě nápravy jsou vybaveny příčnými zkrutnými stabilizátory s nastavitelnou účinností.

Součástí odpružení jsou tlumiče umožňující individuální nastavení charakteristiky útlumu podle druhu tratě. Vinuté pružiny jsou složeny z hlavní a pomocné pružiny, mají také individuálně volitelnou tuhost i pružicí charakteristiku a podle potřeby je lze měnit i různě kombinovat. Světlá výška vozu Fabia WRC může být upravována podle charakteru jednotlivých soutěží v rozmezí od 80 do 240 mm.

Při asfaltových soutěžích jsou používány ventilované brzdové kotouče, vpředu o průměru 378 mm a tloušťce 32 mm, vzadu o rozměrech 355 x 28 mm. Rozměry kotoučů pro šotolinovou verzi jsou 304 x 28 mm vpředu a 304 x 25 mm vzadu. Používají se celkem tři rozměry kol zhotovených z hořčíkové slitiny, pro asfaltový povrch 8,0 J x 18", pro šotolinu 7,0 J x 15" a na sníh 5,5 J x 16". V průběhu soutěže si při každé servisní zastávce vybírají inženýři společně s jezdci podle aktuálního charakteru tratě některý z mnoha dezénů a směsí speciálních soutěžních pneumatik Michelin.

Interiér

Vybavení celého interiéru je podřízeno výhradně funkčnosti. Přístrojová deska vychází z designu sériové verze, je však z extrémně lehkých materiálů. Na místě obvyklého přístrojového panelu je ve voze Fabia WRC displej s kontrolkami, který pilotovi ve standardním režimu poskytuje jen základní informace o možném překročení hraničních hodnot u funkcí důležitých pro soutěžní provoz. Vedle displeje se nachází velký digitální ukazatel zařazené rychlosti a signalizace optimálních otáček pro zvolený převodový stupeň.

 
Interiér je přísně podřízen funkčnosti, žádný komfort nehledejte 

Spolujezdec má k dispozici na větším displeji prakticky stejné informace jako pilot. Ty mohou být zobrazeny v digitální nebo grafické formě v závislosti na potřebě sledování různých funkcí, jako například otáček motoru, teploty chladicí kapaliny a oleje v motoru a převodovce, tlaku oleje, přeplňování atd. Pod velkým displejem spolujezdce je umístěn navigační přístroj s palubním počítačem, který poskytuje informace o trati, čase, rezervě paliva, dojezdu atd. Všechny ovládací prvky jsou uspořádány tak, aby se nacházely v dosahu posádky pevně připoutané šestibodovými bezpečnostními pásy. K předepsanému bezpečnostnímu vybavení patří kromě vestavěného ochranného rámu také centrální odpojování akumulátoru a protipožární soustava, která se v případě požáru spouští elektrickým ovládáním. Samozřejmostí je vnitřní komunikační systém mezi jezdcem a spolujezdcem, a také vysílačka pro spojení s doprovodem.

Ostrý start

Vůz Fabia WRC v současné době prochází intenzivním vývojem a náročnými testy. V závislosti na jejich výsledcích bude rozhodnuto o okamžiku prvního nasazení. Tým Škoda Motorsport předpokládá, že Fabia WRC absolvuje svoji premiéru v soutěži mistrovství světa ve druhé polovině roku 2003.

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud