Škoda Fabia R5: Krátké svezení s boleslavským speciálem

Pravda, někteří se v soutěžní Fabii R5 svezli už na začátku sezóny. Nám se sice dostalo toho potěšení až na konci, ale nepodělit se o dojmy by byl vyloženě hřích. Se soutěžním speciálem se přece jen nesvezete každý týden...
Seznam kapitol
  1. Škoda Fabia R5: Úvod, S klaksonem pod nohou
  2. Tak můžeme vyrazit..., Video
  3. Škoda Fabia R5: Fotogalerie

Závodní Fabii R5 už určitě znáte. Dnes je to na den přesně rok od doby, kdy Škoda vypustila do éteru první oficiální fotky nového speciálu, i když byl ještě zamaskovaný. Požehnání od FIA získala ostrá Fabia v dubnu letošního roku a nedlouho poté rovnou zamířila na závodní tratě. Působení to bylo úspěšné, protože Jan Kopecký vyhrál s tímto automobilem titul mistra České republiky a ani ostatní jezdci (Esapekka Lappi, Pontus Tidemand) si na jiných soutěžích nevedli vůbec špatně.

Zajímavosti | Škoda | Hatchbacky | Sport | Premiéry | Škoda Fabia

Škoda Fabia R 5: Nová Fabia oficiálně míří na závodní tratě  

Než usedneme na místo spolujezdce, dejme si ještě stručné zopakování základních údajů. Fabia R5 měří na délku 3994 mm, široká je 1820 mm a váží 1230 kg, což je povolené minimum. O pohon se stará benzinová přeplňovaná šestnáctistovka o objemu 1620 cm3, která produkuje 205 kW (279 k) a 420 Nm. Poháněná jsou všechna kola, převodovka je sekvenční pětistupňová.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Při pohledu na Fabii R5 si člověk říká, že by nebylo vůbec nezajímavé, kdyby nějaká civilnější verze mohla zamířit také do showroomů a na běžné silnice. Jenže místo toho si dnes už nekoupíte ani Fabii RS

Brzdy se mění podle toho, zda auto jede na šotolině, nebo na asfaltu. Naše svezení je ryze silniční, takže by vůz měl mít kotouče o velikosti 355 mm. Na šotolinu se používají kotouče o 55 mm menší. A stejně tak se podle povrchu mění i velikost disků. Na asfalt se používají osmnáctipalcová kola, na šotolinu patnáctky. V každém případě pak jsou na autě pneumatiky Michelin.

A spotřeba? Tu Škoda decentně uvádí v litrech na jeden ujetý kilometr. Závodní Fabia R5 má ve údajích zapsanou hodnotu 0,6 l/km, což jednoduchým přepočtem dává příjemných 60 litrů na 100 km. Nádrž disponuje objemem 82,5 l, takže to na úplně dlouhé soutěžní speciálky není.

Škoda | Tiskové zprávy

Škoda Fabia R5 Combi na srazu GTI u Wörthersee

Škoda samozřejmě nedělá Fabii R5 jen tak pro zábavu, jde o vůz, který je na prodej. Cena závisí na konkrétní specifikaci, ale údajně většina zákazníků chce to nejlepší, s čím jezdí tovární jezdci automobilky. V takovém případě se bavíme přibližně o částce pěti milionů korun. Mimochodem do konce roku předpokládá Škoda překonání hranice třiceti dodaných automobilů, což je poměrně zajímavé číslo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncem srpna bylo na Slovakia Ringu příšerné vedro, ale nakonec to v autě samotném tak strašné nebylo. Kromě toho vás závodní speciál velmi rychle vtáhne do děje, takže na nějaké drobnosti typu přehřátého interiéru snadno zapomenete

S klaksonem pod nohou 

Fabii R5 dovezla Škoda na Slovakia Ring těsně po Barum rallye, kde Jan Kopecký zároveň oslavil zisk titulu mistra ČR. Byl konec srpna a kolem Bratislavy, stejně jako v celé střední Evropě, panovalo velké vedro. Trochu jsme se s kolegy obávali toho, že i R5 bude jezdit přímo po okruhu, což by asi nebyla úplně ideální ochutnávka ze světa rallye. Naštěstí měla soutěžní Fabia jinou trasu, která se motala kolem okruhu, ale jelo se na úzké asfaltové silničce, zatáčka střídala rovinku a došlo i na dva tunely.

Zajímavosti | Video | Škoda | Nová Fabia | Design | Škoda Fabia

Škoda FUNstar je oslavou 20. výročí Felicie (první „jízdní“ dojmy)  

Nafasoval jsem helmu a podle pořadníku si počkal na chvíli, kdy na mě přijde řada. Někteří kolegové říkali, že je v R5 „pěkný vedro“, což byla pravda, pokud auto stálo. Jakmile jsme se rozjeli, skrz střechu proudící vzduch problém vyřešil. Samozřejmě před jízdou předcházela obvyklá procedura. Nasoukat se přes trubky bezpečnostního rámu do tvrdého sedadla, které má sakra výrazné boční vedení. Následně dorazili lidé od Škoda Motorsport, aby mě do toho sedadla řádně přišpendlili. Až potom jsme mohli vyrazit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Svezení samozřejmě bylo krátké, ale i tak to byl docela zážitek. Brzdy, zrychlení, boční přetížení, vše je takové intenzivnější. O hodně intenzivnější

Ve Fabii R5 se přirozeně sedí uprostřed auta, což je dost nezvyk. Sedět za volantem, mám pocit, že ven vůbec nevidím. Spolujezdec má pod nohama tlačítka, která mi velmi připomínala přepínače, na jaké šlapou při koncertech kytaristé.

Jeden ovládá ostřikovače, druhý klakson a co dělá ten třetí, to jsem upřímně zapomněl. Ale ono mě to ani moc zajímat nemusí, protože od aktuálního mistra ČR v rallye přišlo ujištění, že můžu šlapat na co chci, protože je vše odpojené. Jen tak ze srandy zkouším klakson, neděje se nic. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Škoda Fabia R5: Úvod, S klaksonem pod nohou
  2. Tak můžeme vyrazit..., Video
  3. Škoda Fabia R5: Fotogalerie
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2004
Stav: 155 281 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 164 163 km
Cena: 65 000 Kč
Škoda Octavia 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 98 100 km
Cena: 160 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 6 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků