45
Fotogalerie

Škoda Fabia Greenline: zbraň pro šetřílky

Kapitoly článku:


Tříválcová kakofonie

Kakofonie je označení pro nelibozvučnost. Přesně tak lze označit základní poznávací charakteristiku mladoboleslavského vznětového tříválce. Zatímco benzinový tříválec 1,2 HTP je schopen v úzkém pásmu otáček nalézt harmonii lahodící uchu, naftě se to nedaří a zdá se, že asi nikdy nepodaří.

Naftový tříválec přišel na svět kvůli úsporám, kterým se dnes módně říká downsizing. To se nahradí motor standardního objemu polovičním objemem s vyšponovaným výkonem. Někdy se to dá poslouchat, jindy vaše trápení ukončí nízká životnost nízkoobjemových, méněválcových trháků. V případě Fabie se osobně přikláním k legendárnímu 1,9 TDi, se kterým jsem běžně v testu dokázal jezdit za 4 l/100 km při tzv. eko-jízdě. Co naplat, někdo potřebuje ekologii i na papíře, anebo chce zkrátka ušetřit pořizovací náklady.

skoda_fabiagreen1/P1980482.JPG skoda_fabiagreen1/P1980486.JPG skoda_fabiagreen1/P1980489.JPG skoda_fabiagreen1/P1980492.JPG

Přeplňovaný vznětový tříválec má objem 1 422 ccm, ze kterého nabízí největší výkon 59 kW (80 k) při 4 000 ot./min. Maximální točivý moment činí 195 Nm při 2 200 ot./min. To jsou na malý tříválec slušné hodnoty. Křivka točivého momentu také jasně naznačuje solidní zátah mezi 2 a 4 000 ot./min. Pracovat se dá s vyloženě nízkými otáčkami, i když zvukový projev je spíše za trest.

Jaký je tříválec v Greenline? Žhavíme a startujeme krátce a škodovácký motor se ihned pouští do nesourodého nýtování. Rozjezd s tříválcem je překvapivě plynulý a dává příznivcům pádný argument ke své existenci. Pro hbitou jízdu je třeba držet se ve výše uvedeném pásmu otáček, kdy lze držet slušnou dynamiku. Pokud se ale rozhodneme jezdit se škodováckým tříválcem pěkně zostra, pak nás ve městě zklame spotřebou 7,8 l/100 km. Naopak při snaze o úspornou jízdu je schopen dostat se na 6,1 l/100 km.

Mimo město se již projevuje nedostatečná dynamika kompaktního dieselu. Zvláště při potřebě akcelerace za konkurenty zaostává. Naopak se může pochlubit slušnou spotřebou 6,3 l/100 km bez snahy o šetrnou jízdu. Na dálnici pak hodně záleží na preferované rychlosti. Při jízdě konstantní rychlostí 100 km/h dosahuje spotřeby 5,7 l/100 km, při dodržování maximální povolené rychlosti již spotřeba činí 8,3 l/100 km, a při jízdě nadoraz už spotřeba činí těžko akceptovatlených 9,1 l/100 km.

Běžná jízda s Fabií Greenline je tedy spíše průměrná, než abychom škodovku mohli označit za úspornou a potažmo ekologickou. Je načase vyměnit testovacího řidiče.

skoda_fabiagreen1/P1980512.JPG skoda_fabiagreen1/P1980515.JPG skoda_fabiagreen1/P1980432.JPG

Silné nervy = nízká spotřeba

Pilot ekologické Fabie potřebuje silné nervy. Prvním důvodem je absolutní soustředění na využití nízkých otáček. Druhým důvodem je potřeba neustále sledovat okamžitou spotřebu paliva na palubním počítači, která mnohé napoví o výhodnosti momentálního řidičova stylu jízdy. Konečně do třetice je třeba být naprosto hluchý k potřebám a touhám ostatních řidičů, kteří se často agresivně dožadují plynulejší jízdy. Šílený Max přes Fabii Greenline zkrátka neprojede.

skoda_fabiagreen1/P1980566.JPG skoda_fabiagreen1/P1980575.JPG skoda_fabiagreen1/P1980542.JPG

Startujeme s vynulovaným palubním počítačem a ideálně dotankovanou nádrží. Náš rozjezd připomíná poslední chvilky před zhasnutím motoru. Ventily zběsile tlučou a Fabia se za šíleného klepání tříválce rozjíždí pozvolna na požadovanou maximální rychlost ve městě. Žádný stres, před křižovatkou se semaforem raději sundaváme nohu z plynu, abychom nezvýšili spotřebu. Po dvou třech semaforech vynalézáme brzdění bez posilovače, to když vypínáme před křižovatkou motor. Každý centilitr se přece hodí.

Když už nás předjíždí i Trabant, spolujezdec mi dodává morální sílu a přemlouvá mě, abych nepřidával a nechal dvoutaktního závodníka jet. Jakmile vyrážíme z Prahy po hradecké dálnici, nasazujeme ideálních 80 km/h a pomalinku dosahujeme stovky. Ta nám ale nepřeje ve spotřebě a tak volíme kompromisních 90 km/h. Motor si poměrně spokojeně přede a my máme poprvé pocit, že zní dokonce i pravidelně.    

Na exitu na Kolín uhýbáme na zdejší rovné okresky a užíváme si plachtění. Rozzuřená radarová hlídka vzdává svůj boj s naší tachometrovou devadesátkou a vrhá se lovit piráty silnic s páskou přes oko. Před vesnicemi nebrzdíme, ale v uctivé vzdálenosti sundaváme nohu z plynu, protože každé brzdění znamená ztrátu energie.

skoda_fabiagreen1/P1980569.JPG skoda_fabiagreen1/P1980560.JPG skoda_fabiagreen1/P1980577.JPG

Samozřejmostí je vypnutá klimatizace a tu a tam v poledním slunci vypínáme z dohledu policejní hlídky nesmyslně zapnutá potkávací světla a přepínáme na parkovací (škodovka má ve standardu denní svícení).

Do kopce najíždíme vždy devadesátkou a zpomalujeme dle potřeby na 70 km/h, jen občas podřazujeme na čtyřku. Přitom necháváme trápit motor na pětku při 1 300 ot./min, kdy má zvuk stopětky jedoucí na dva válce. 

S kopce si užíváme plynulou jízdu a často vypínáme motor. Cílovou destinací je sto kilometrů od Prahy vzdálená Třemošnice v Pardubickém kraji. Zde vítězně dotankováváme 3,5 l/100 km. Stála ta námaha za to? To se pokusíme zjistit při zpáteční cestě.

Tentokrát jsme rozhodnuti nedělat kompromisy, netlumit denní světla, nevypínat motor, ale jinak se držet všech výše uvedených pravidel a především nízké cestovní rychlosti. Naše výsledná spotřeba na zpáteční cestě činí potěšujících 3,9 l/100 km.

Greenline sedí

Symbolicky odlehčená Fabia Greenline si ponechává dobré jízdní vlastnosti svých sourozenců, i když nižší přilnavost pneumatik je při intenzivním brzdění nebo ostřejší jízdě poznat. Ve městě dobře tlumí nerovnosti a celkově je přizpůsobena východoevropským vozovkám. Mimo město pak ráda krouží zatáčky a nechá se vzhledem k nižší přilnavosti ráda poslat do kontrolovaného smyku. Bylo nám však líto driftovat vzhledem k ceně ekologických pneumatik a primárnímu účelu snižovat spotřebu.

Řízení u Fabie se komunikativnost učí, resp. je komunikativní ve vyšších rychlostech. Řazení není co vytknout a spojka zabírá jemně a plynule. Rovněž brzdy jsou dostatečné, i když při panickém brzdění se dokáže Fabia nepříjemně rozvlnit jako plech na střeše bulharského bungalovu. Jízdní vlastnosti ekologické Fabie tak můžeme označit za dobré.

skoda_fabiagreen1/P1980449.JPG skoda_fabiagreen1/P1980450.JPG skoda_fabiagreen1/P1980493.JPG skoda_fabiagreen1/P1980504.JPG

Naměřená dynamika

Zrychlení:

0-100 km/h: 12,8 s
0-120 km/h: 18,2 s
0-140 km/h: 28,0 s
0-160 km/h: 42,8 s
0-170 km/h: 59,8 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 -   45 km/h při 4 700 ot./min
2 -   80 km/h při 4 750 ot./min
3 - 130 km/h při 4 750 ot./min
4 - 180 km/h při 4 750 ot./min
5 - 180 km/h při 3 350 ot./min

Nejvyšší dosažená rychlost: 170 km/h

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st. 5,0 s; 3 st.   9,0 s
60-100 km/h:                  3 st.   7,6 s; 4 st. 15,9 s
80-120 km/h:                  3 st. 10,1 s; 4 st. 11,7 s; 5 st. 17,8 s

Převody:

 40:   2 - 2250; 3 - 1300; 4 -   900; 5 -  700
 60:   2 - 3350; 3 - 2100; 4 - 1400; 5 - 1100
 80:   2 - 4700; 3 - 2750; 4 - 1800; 5 - 1500
100:                 3 - 3500; 4 - 2300; 5 -1800
120:                 3 - 4250; 4 - 2800; 5 - 2250
140:                               4 - 3300; 5 - 2600
160:                               4 - 3800; 5 - 3000

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud