Škoda Fabia 1.4 TDI: spořílek po faceliftu (test)

Škoda Fabia 1.4 TDI: spořílek po faceliftu (test)

Kapitoly článku:


Změny jsou jen decentní

Změna se dotkla také vzhledu přístrojů (budíků), které více připomínají ty v Octavii nebo Fabii RS, ostatně dobře je to vidět na obrázcích. Nové přístroje sice nelze označit za přehlednější, určitě jsou ale hezčí. Z obrázků interiéru je také patrné, že nový modelový rok sebou přinesl také nové kombinace barev palubky a interiéru, např. v Ambiente je možné kombinovat světlý interiér a spodní část palubky s tmavými sedačkami. Elegance oproti tomu nabízí pouze tmavé potahy a tmavý interiér, nebo světlé potahy a světlý interiér. Nový je také design litých kol (Elegance) a plastových krytů (Classic, Ambiente). Díky tomu, že provedený facelift byl velmi decentní a mnozí starou Fabii od nové nepoznají, nepředpokládám, že by se ceny bazarových modelů pohnuly výraznějším směrem dolů. Každá podstatnější změna (zcela nový předek vozu, nová palubka atd.) totiž vždy snižuje hodnotu předfaceliftových modelů.

 
Palubní přístroje změnily grafiku. Rozhodně nelze říct, že by to byla změna k lepšímu, čitelnost je možná horší než dříve, ale rozhodně je to efektnější

Fabia byla po faceliftu také lépe vybavena a současně byla snížena cena jednotlivých modelů, ostatně o tom jsem podrobně psal již dříve. Testovaná Fabia kombi sice byla ve výbavě Ambiente, ovšem Škoda ji dovybavila téměř vším, co má v základu Elegance až na tempomat. K ABS+ASR, el. předním oknům, el. ovládání zrcátek, posilovači, mlhovkám, centrálnímu zamykání a dvěma předním airbagům tak byla přidána litá 14" kola, dálkové ovládání centrálu, boční airbagy a poloautomatická klimatizace (jiná v nabídce Fabie není). Nad rámec Elegance tu pak figurovala metalíza, CD přehrávač Symphony, čtyři zadní reproduktory, deaktivace airbagu spolujezdce a parkovací asistent. Cena se tak vyšplhala na 486 500 korun. Pokud bych vzal za základ Elegance, byla by cena nižší, 466 900 Kč a to zde navíc figuruje tempomat, malý kožený paket a chrompaket.

   
Středová konzola zůstala nedotčena a stále působí velmi hranatě a nudně --- Páka ruční brzdy mohla být umístěna u kraje a vytvořit tak místo na odkládací plochy --- Volant z nové Octavie mi ve Fabii moc nesedne

  
Praktický výsuvný držák na nápoje --- Vypínání druhého airbagu se nachází v klimatizované schránce u spolujezdce

Minikombi

K Fabii samotné se asi nemá smysl vracet, je to stále stejné auto, o kterém jsme psali už několikrát. Verze kombi je oproti hatchbacku dražší jen o patnáct tisíc, takže pokud k ní nemáte nějakou vyloženou averzi, je vždy lepší koupit kombi než hatchback. Designově sice není tak elegantní, ale kdoví, kdy se vám těch pár litrů navíc (celkem 426 l, + 168 l oproti hatchi) bude hodit. Délka kombi je jen 4,2 m, což ve městě nevadí a parkovat s autem není problém i bez asistenta, který byl v testovaném voze přítomen. Zavazadlový prostor je oproti hatchbacku kryt stahovacím plátnem, který má drobnou nevýhodu. Zatímco na tvrdé plato v hatchbacku lze odkládat věc, na plátno nikoliv. K sedačkám, místu vzadu, interiéru atd. už nepadne ani slovo; hlavním důvodem testu je motor.

 
Zavazadlový prostor má dostatečný objem 426 l

Syrový klapot

Ihned po nastartování se celé auto rozvibrovalo a do interiéru začal pronikat zvuk nefalšovaného traktoru. 1.4 TDI má za studena extrémně tvrdý chod, typický klapot se projevuje v nebývalé míře. Zamáčkl jsem slzu poté, co jsem si vzpomněl na 1.9 TDI ve Fabii RS, který téměř nevibroval a jeho zvukový projev byl daleko, daleko kultivovanější. O motorech 1.5 dCi a 1.4 HDI škoda mluvit. Tři válce nezachrání ani vyvažovací hřídel – motor se nezklidnil ani po zahřátí, běh na neutrál je syrový jako nesmažená zelenina. Ve vyšších otáčkách se na pozadí pak přídává rozeznatelný svist turba.

   
Motor je opatřen hezkým krytem --- Pod kapotou je tlumící filc

Vzhledem k tomu, že jsem těsně před testem Fabie vracel Alteu s benzínem, není divu, že se mi auto nechtělo rozjíždět příliš svižně. U benzínu obvykle stačí polechtat plyn a jede se, u nafty, a zvlášť méně výkonné, je nutné na pedál šlápnout pořádně. Jinak motor buď chcípne, nebo se budete rozjíždět dvě hodiny. To samozřejmě neplatí pro motory s dvě stě koňmi, ale právě pro „prcky“ do nějakých 100 k. Popojíždění po městě nebo v koloně – obojího jsem si užil dost – nebylo s Fabií právě jednoduché, spojka je navíc docela tuhá, takže po půl hodině popojíždění na dálnici D1 kvůli nehodě jsem se modlil za automat, nebo alespoň za benzínový motor. A k tomu ještě to známé „ratatata“.

Pod dva tisíce duní a nejede...

Zhruba do dvou tisíc otáček je motor docela umrtvený, takže pro silnější akceleraci musíte hodně sešlápnout plyn. Motor má pak velmi hluboký, až nepříjemně dunivý zvuk, který se později uklidní; dle oka těsně za dvěma tisíci otáček. Zmizí dunivý projev, uklidní se vibrace (ty jsou při neutrálu přenášeny jak do řadičky, tak do volantu), zvuk získává vyšší tóny, které jsou příjemnější. Asi nejlépe zni motor od 2 500 otáček nahoru do nějakých 3 500 ot., kdy zmizí hluk motoru v aerodynamickém svistu (pokud jedete dost rychle). Za touto hranicí se hluk zvyšuje a výkon motoru pomalu uvadá. Točit ho lze sice až za 4 500 ot., ale přes čtyři tisíce to skutečně nemá smysl.

   
Sedadla jsou pohodlná, mají docela dlouhé sedáky a dobré boční vedení, jen se mohou zdát příliš tvrdá --- Středový tunel není řešen právě prakticky, chybí v něm více odkládacích prostor --- Ambiente má ve standardu nově el. ovládání a vyhřívání zrcátek

... pak ale silně zatáhne

V pásmu mezi dvěma a čtyřmi tisíci táhne motor velmi dobře, už ve 2 200 ot. máte pod plynem 45 kW (nachází se zde maximum točivého momentu 195 Nm). 1.4 TDI trpí klasickým projevem nízkoobjemových naftových motorů (do objemu 2.0 l), kdy mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáčkami nabízí de facto stejný výkon – rozdíl je pouze 10 kW na rozsahu dvou tisíc otáček. Proto se zdá, že ve všech těchto efektivních otáčkách zatahuje přibližně stejně. Projev tzv. nakopnutí, tedy efektu silného záběru po překročení dvoutisícové hranice, je u 1.4 TDI nejsilnější ze všech motorů této kategorie (1.4 HDI, 1.5 dCi, 1.3 JTD apod.), protože motor nabízí nejvyšší točivý moment (a tedy výkon).

 Přeplňované naftové motory se označují shodně TDI

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud