ŠKODA AUTO zahajuje provoz nového Motorového centra v Mladé Boleslavi

ŠKODA AUTO dnes v Mladé Boleslavi uvedla do provozu nové Motorové centrum. Do rozšíření stávajícího Technologického a vývojového centra v Mladé Boleslavi investovala automobilka společně s koncernem Volkswagen přibližně 45 milionů eur. Výstavba trvala necelé dva roky.

Novým Motorovým centrem posiluje česká automobilka svou kompetenci ve vývoji motorů. Oficiální zahájení provozu proběhlo za přítomnosti členů představenstva společnosti ŠKODA AUTO, 1. místopředsedy vlády a ministra financí České republiky Andreje Babiše, předsedy podnikové rady odborů KOVO MB Jaroslava Povšíka i vysokých představitelů koncernu Volkswagen.

ŠKODA chce v příštích letech zvýšit své celosvětové prodeje na minimálně 1,5 milionu vozů ročně. „Nové Motorové centrum je investicí do budoucnosti značky ŠKODA a je současně významnou investicí i pro Českou republiku. ŠKODA je již 115 let synonymem pro špičkové know-how ve vývoji motorů. Novým Motorovým centrem tuto kompetenci posilujeme,“ říká člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Technického vývoje Dr. Frank Welsch.

„Otevření Motorového centra je pro společnost ŠKODA AUTO významným krokem, který dále zvýší konkurenceschopnost automobilky v mezinárodním prostředí a přispěje
k upevnění jistoty zaměstnání pro naše konstruktéry, inženýry a specialisty,“ říká Jaroslav Povšík, předseda podnikové rady odborů KOVO MB. „Jsem přesvědčen, že tímto krokem ŠKODA AUTO rovněž výrazně přispěje k rozvoji technického vzdělávání v České republice a získávání špičkových odborníků v oboru. Zároveň město Mladá Boleslav a jeho obyvatelé získali na bývalém nevzhledném místě architektonicky skvělou budovu

s výrazně pozitivním vlivem na životní prostředí a vhodně doplňující tamní okolí,“ dodal.

Již dnes provádí česká automobilka v rámci koncernu důležité práce při vývoji brzd, převodovek, motorů a komponent. Do novostavby Motorového centra investovala automobilka společně s koncernem Volkswagen přibližně 45 milionů eur, z toho více než 34 milionů eur do samotné stavby a dalších přibližně 10 milionů eur do technologií a 

ařízení. Je to v současné době jedna z největších investic soukromé společnosti do vývoje na území České republiky.

Jádrem nového Motorového centra je 21 zkušebních stanic. Vedle testování nových motorů, připravovaných pro sériovou výrobu, bude na největší zkušební stanici o výkonu do 400 kW možné provádět také náročné dynamické testy, potřebné například pro aktivity týmu ŠKODA Motosport. Pro funkční a dlouhodobé testy jednotlivých komponent a systémů spalovacích motorů bude využito šest dalších speciálních zkušebních stavů.

S ohledem na rostoucí požadavky při globálním použití motorů je možno agregáty testovat pro nejrůznější zahraniční trhy a pro různé druhy paliv.

Při budování nového Motorového centra ŠKODA AUTO byl kladen mimořádný důraz na provoz, co nejšetrnější k životnímu prostředí. Motorové brzdy budou schopny dodávat proud do sítě nebo jej poskytovat pro přímou spotřebu v budově. Teplo, vzniklé při testování motorů, se z chladicího okruhu a z odsávaných výfukových plynů odvádí pomocí výměníku a slouží k vytápění budovy. Takto vzniklé úspory představují 1.140 MWh tepelné energie a 400 MWh elektrické energie ve srovnání s dosavadním zařízením. To odpovídá zhruba 720 tunám CO2, které ročně při provozu centra díky použitému řešení nevzniknou.

Chladicí voda se bude v blízké budoucnosti do chladicích věží přivádět z blízké řeky Jizery. Ročně se tak ušetří 16.000 m3 pitné vody ročně. V okolí nového testovacího centra a dalších budov v areálu bude navíc založeno 48.000 m2 zeleně.

Novým Motorovým centrem ŠKODA opět posiluje svou výzkumnou a vývojovou kompetenci. Automobilka v Mladé Boleslavi disponuje čtvrtým největším vývojovým centrem v koncernu Volkswagen a jedním z nejmodernějších v rámci celého automobilového průmyslu. Stávající Technologické centrum bylo otevřeno v roce 2008 a poté v několika krocích rozšiřováno. V roce 2009 automobilka zahájila provoz dvou klimatických komor pro dlouhodobé testy vozů a pro testy topení a klimatizace. Koncem roku 2010 přibyly nové akustické zkušebny. Od roku 2011 je součástí technického vývoje také polygon v Úhelnici u Husí Lhoty nedaleko Mladé Boleslavi. Tam se provádí dynamické jízdní zkoušky a bariérové zkoušky.

ŠKODA je jediná automobilka, které v České republice vozy a komponenty nejenom vyrábí, ale také vyvíjí. Za tímto účelem zaměstnává Technický vývoj v současné době zhruba 1.700 specialistů, inženýrů, designérů, techniků a konstruktérů. Všechny vozy ŠKODA se vyvíjí v Mladé Boleslavi, tedy jak vozy pro tuzemskou výrobu, tak vozy, které sjíždí z linek v zahraničních závodech.

Důležitou součást výzkumu a vývoje automobilky vždy představoval vývoj a výroba motorů. Dosud vyrobila ŠKODA AUTO zhruba 11,6 milionu motorů. Nejnovějším důkazem špičkového know-how ve výrobě a vývoji motorů bylo zahájení výroby tříválcových 

motorů 1,0 MPI modelové řady EA 211 v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi koncem května 2014. Nový agregát se používá v malých a mini vozech značek ŠKODA, SEAT a Volkswagen.

Od konce května 2012 už ŠKODA vyrábí zážehové motory 1,2 a 1,4 TSI řady EA 211. Z linky navíc od roku 2001 sjíždí také agregáty 1,2 HTP řady EA 111. Počátkem května automobilka vyrobila třímiliontý motor 1,2 HTP.

Vývoj a výroba motorů má v automobilce ŠKODA dlouhou tradici: V roce 1899 – čtyři roky po založení podniku, který se zprvu zabýval výrobou jízdních kol – vybavili zakladatelé dnešní automobilky ŠKODA Václav Laurin a Václav Klement (L&K) poprvé jízdní kolo pomocným motorem: vznikla takzvaná motocykleta. V roce 1905 vyvinula firma L&K první automobil pod jménem ‚Voiturette A‘, poháněný vodou chlazeným dvouválcovým motorem o objemu 1.100 cm3 a o výkonu 7 koňských sil. Dalším milníkem výroby motorů byla v prvních letech také výroba prvního řadového osmiválce ve střední Evropě v roce 1907. V roce 1924 vyráběla firma L&K dokonce letecké motory.

I po fúzi se Škodovými závody v roce 1925 hrál vývoj motorů významnou roli. Významným krokem v poválečném vývoji firmy byl první motor, umístěný v zádi vozu, který se objevil v roce 1964. V roce 1987 se automobilka vrátila k motoru, umístěnému vpředu, ale tentokrát poprvé poháněl kola přední nápravy. Rozhodujícím impulsem pro moderní výrobu agregátů bylo spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991.

Vedle výroby motorů spočívá těžiště výroby komponentů značky ŠKODA ve výrobě převodovek. V mladoboleslavském závodě vyrábí ŠKODA manuální převodovku MQ 200 a převodovky řady MQ/SQ 100. V závodě Vrchlabí se vyrábí automatická dvouspojková převodovka DQ 200. 

Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 1999
Stav: 174 397 km
Cena: 40 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků