V roce třicetiletého výročí poslední modernizace škodovek s motorem vzadu si tyto vozy připomeňme ještě jednou, a to nad stránkami nečekaně rozsáhlého katalogu.
Kapitoly článku:
Všechny díly seriálu
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (1/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (2/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (3/3)
30. výročí
Oborový podnik AZNP Mladá Boleslav vydal pro modelový rok 1987 plnobarevný katalog formátu A4 o 68 stranách. Proti tehdejší praxi šlo o materiál docela rozsáhlý a v následujících řádcích si jej připomeneme. Podobně jako u prospektů k Fordu Cortina a Renaultu 16 i tentokrát použijeme jednotlivé stránky k dokumentaci textu, ale celý katalog najdete v jeho kompletní posloupnosti také v samostatné kapitole, v níž si prospekt můžete pohodlně prolistovat stránku po stránce.
Katalog Škoda 1987, obálka a předmluva
Vozy Škoda 105/120 (typ 742) jsme si prvně připomněli ojedinělým, anglicky psaným a pro národní podnik Motokov vytvořeným prospektem z roku 1985. Letos je tomu 30 let, co AZNP naposledy rozsáhle modernizovaly řadu svých vozů s motorem vzadu, a k tomuto výročí jsme připravili třídílný seriál, jenž podrobně zmapoval životní cestu poslední škodovky s pohonem zadních kol.
Začali jsme pozadím modernizace z roku 1984 včetně detailů k prvnímu provedení „emka“ bez bočních blikačů a náběhů vzduchu k brzdám. Pokračovali jsme Škodou 105/120 modelového roku 1985 a zavedením motoru 1,3 l, jenž se stal předmostím pro premiéru motoru pro Favorit (typ 781). Na závěr jsme se věnovali poslední sadě modifikací spojené s přejmenováním na řadu 746/747 a soutěžnímu speciálu Škoda 130 L.
Katalog 87
Od modelového roku 1986 se toho na sériových vozech Škoda 742/743 měnilo pouze minimum, to nejdůležitější proběhlo již v modelových letech popsaných zmíněnými díly našeho miniseriálu. V roce 1987 došlo k dílčím změnám v podobě jiného těsnění na vodním čerpadle, vnitřních madlech či doplnění plastových koncovek pod rohy podélných střešních lišt.
A právě tomuto období se věnuje katalog vozů Škoda, s nímž se můžete nyní seznámit. Příjemně překvapí již výše zmíněný rozsah s 68 stranami na tuhém křídovém papíru, ale také sada speciálně pro tento materiál připravených fotografií. Kompozice i modelky jsou jistě poplatné době vzniku, ale proč ne. Škoda je, že se při zalamování fotografií na dvoustrany nepočítalo s vazbou; uznávám, že skenování bylo komplikované, ale ani ve skutečnosti dvoustránkové fotky nevypadají dobře.
Přehled vozů Škoda určených pro modelový rok 1987
Za pozornost stojí slušná úroveň stylistiky i gramatiky. Text překypuje superlativy, za něž by se nemusel stydět ani Rolls-Royce, a jelikož šlo o ten nejzákladnější standard pro běžné československé motoristy, působí to chvílemi docela komicky. Na druhou stranu začtení se do současných prospektů k novým autům často cuká bránicemi podobně intenzivně. Každopádně nám katalog připomene řadu zajímavostí, na něž jsme v proudu času již většinou pozapomněli.