Hádate se tu. Nadáváte si. A nejhorší na tom je, že národ se při revoluci nezměnil. Lidé tu žijí pořád stejní a pořád stejně se chovají, bohužel. Je úplně jedno, jestli tady budou komunisti, nebo kapitalisté a nebo demokrati. Národ bude pořád stejný a budou tu žít stejní lidé, kteří se k sobě budou chovat pořád stejně blbě. A pořád se budeme motat jak rak pozpátku a skuhrat jak jsme ublížení a pro zvednutí morálky a hrdosti národa nehneme prstem. Nadávat budeme sami na sebe, srážet si tím národní hrdost a podtrhovat slova němčourů jež nás značí pouhým pronárodem. My jako národ jsme sami sobě dopřáli národní hrdosti a vlastenectví pouhých 20 let a není to těch posledních, ale těch prvních. Přeze všechnu provázanost první republiky s německem a rakouskem, byla národní hrdost největší. Nebylo lehké tento stát vybudovat a vybojovat. Teď by jsme ho měli zachránit, né ho rozdávat.
Vectru B mam a nikdy sem s vyhledem za sebe nemel problem. Autu sednou a vypadaji suprove narozdil od vetsiny novych skaredych zrcatek obrich rozmeru.
V r.1983 si naši kupovali Š 105 S (poslední užší typ již s černými prepregovými nárazníky) ze známosti přes Tuzex exportní provedení v oranžové barvě (jiná momentálně nebyla), které mělo od toho pro český trh navíc polohovatelná přední opěradla, lůžkovou úpravu, stahovatelná i zadní okénka, tedy vyjma základní přístrojovky provedení shodné s dražší 105L, dále sice kulaté, ale již halogeny H4 (105 S měla standartně 45/40W R2 žárovku) a jinak příplatkové vyhřívané zadní sklo, to v sérii měla nejdříve až 105 GL. Na tehdejší dobu a poměry naprosto nevídaný kauf za cenu mezi standartní 105 S a L :-D :-D :-D
A měla tahle Tuzexová Š105S vzadu ve dveřích obvyklá pevná madla stejná jako ve předních dveřích nebo tam místo nich byly jen smyčky z textilního popruhu jako u běžného provedení Š105S?
Důležitá změna z hlediska bezpečnosti od r. 1985 spočívala ve změně zámku víka kufru. Předchozí typ se otevíral stlačením páky dopředu, takže při nárazu se mohlo otevřít víko kufru a usednout cestujícím hlavy. U novější verze od r. 1985 se už tahalo lanko dozadu a nový typ zámku se při čelním nárazu neotevřel.
To je nesmysl, protože již na naší Š 105 S (r.v. 1983 se kufr otvíral zatažením za páčku K SOBĚ, jen páčka byla vpravo v rohu u spolujezdce a řidič se musel natahovat přes celou kabinu, byl-li sám. Navíc kufr se vždy otvíral do boku vlevo ve směru jízdy, takže ohrožení posádky v případě nárazu těžko. Co ale upravili od 85, bylo odjištění rezervy. Místo nutnosti pouhého zatažení za táhlo (což vedlo ke krádežím rezerv), byl systém přepracován na otočnou páčku, protože ke krádežím docházelo tak, že zloděj sáhl zespodu za masku a kdekoliv i holou rukou napnul táhlo, takže rezerva se uvolnila. Otočný systém již zpod masky nešel ovládat ani kleštěmi.
nejde o to jak se otevíral z kabiny, ale o to jak zámek gungoval na samotné kapotě, zda ve směru či protisměru jízdy, pokud byl ve směru, tak nárazem se moh odjistit
Je možné že u provedení pro vývoz byla tahle vymoženost v podobě bezpečnějších zámků kapoty dostupná dříve než pro tuzemský trh. Bez toho by to možná nemohli v cizině ani nabízet?U toho původního provedení kufru to prý opravdu mohlo sekat hlavy. Pokud by se po nárazu posunula dopředu ta původní páka pro otevírání, pak by se asi kapota napravo uvolnila ze zámků, ale panty nalevo by to ještě držely. Takže by se možná víko kufru nedeformovalo, ale otáčelo kolem pevného uchycení vlevo. Přes přední sklo by pak asi mohl takový plochý nezdeformovaný plech projít až do kabiny a tam napáchat pěknou paseku? :-(
No jak u kterych, deda mel tuzexovou 82 a pak 86 a obe otviraly kufr stejne, zatazenim za packu...
Jééé, přesně ten prospekt mám doma :-)) :-)) :-))
Nebyt VW tak Skodovkari jezdi v podobnych kraksnach do dnes
ale nejezdí, jezdili by ve v golfech, passatech, jetách.a z mb by vyjížděla auta podobná dnešním dáciím...
Dacie vyrabi aspon to co dnes jen zase diky Renaultu. Skoda pokud by ji nikdo nekoupil mohla skoncit jako Jawa...
... což by zas nebylo nejhorší ... (Myslím ty škodovky v podobě Dacií) ;-)
Původně se místo š105/120/130 měla vyrábět š720, což bylo auto tehdejší světové úrovně jako BMW, Alfa romeo. Viz http://www.stream.cz/uservideo/262774-skoda-720...
720 byla možná výrobně nad možnosti v tehdejší ČSSR, hlavně ale zasáhlo SSSR prostřednictvím RVHP, jelikož tento vůz by zásadně ohrozil prodejnost koncepčně zastaralejšího Žigulíka, což SSSR pochopitelně nehodlalo dovolit. Podobně byly hned v zárodku zadupány i jen úvahy o malosériové výrobě sportovního vozu, vycházejícího z filmové Škody RSR "Ferat"
Úvahy o maloseriové výrobě auta vycházejícího z kvasinské studie s motorem před zadní nápravou měli tehdá možná někteří novináři a laická veřejnost. Pro zainterosované lidi od fochu a z fabriky to byla jen a pouze studie reflektující na Matru M 530. Nic víc, nic míň. O žádné výrobě se nikdy ani na vteřinu neuvažovalo. Totéž platí o studii ÚVMV GT 1100, vzniklé ve Vackově skupině. A ještě k té souvislosti s žigulíkem. Existence Š 720 byla pro Rusy asi stejně zajímavá, jako byla pro Kamaz zajímavá Tatra 815. Jako konstrukční vzorek dobrý, jako obchodní konkurence nula. Příliš nízké výrobní počty, příliš vysoká cena. Takže nula, nula, nula. Naprostý politický nezájem.
No, aniž bych chtěl snižovat praci svých kolegů a nakonec i svou, tak je nutné v rámci objektivity také podotknout, že pracnost byla u řady 720 zhruba 1,6x vyšší, než u řady 742/3 (od 105 do 130). Takže pokud by se nezvýšila kapacita výrobních linek (a to tenkrát zjevně nešlo), tak by to auto bylo cca 1,6x dražší než řada 742/3 a kapacita linek by dovolila vyrábět zhruba jen 63% kusů oproti řadě 742/3. A byla tam i další nepolitická hlediska. Jednoduše a velkou zkratkou řečeno, to auto bylo nad poměry životní úrovně v tehdejší ČSSR.
srackova komunisticka produkcia. zatial co v nemecku vyrabali vw polo II alebo golf II tak u nas chrlili komunisticke fabriky technicky zaostale skody 105 a 120
nojo, jenže v německu si volkswágen v rámci svých pěněz mohl dělat co chtěl...škoda byla těžce limitovaná, až se divím, že konstruktéři měli v tom prostředí vůbec chuť dál pracovat.po 1000mb mělo přijít, a bylo připravené, auto s předním náhonem a 1600, 1800, 2000 OHC motorem. nejdřív se o to odložilo, tak vznikla š100 jako facelift 1000mb, nakonec se všechno definitivně zrušilo a vznikla řada 742, jako v podstatě další facelift. když se facelifovala, tentokrát už jenom jemně, řada 742 v roce 1984 (slavné emko), tak už věděli, že jsou na konci tunelu, i soudruzi "nahoře" a tak vznikla hysterie s nesmyslným termínem na uvedení vozu nové koncepce (favorit) a hlednáním zahraničního designéra (což nakonec z trucu i přes stupidní komunistické podmínky vzal bertone).všeobecně o tom co se bude dělat a co ne, kdy, jak rychle a za kolik, rozhodovali v kancelářích vyučení "odbornící" s rudou knížkou, ruku v ruce s názorem velkého bratra, kteří v životě neviděli jinak než spolujezdec auto, motor, výrobu, atd.ta podmínky byly tak kouzelné, že škoda nikdy nesměla postavit auto o rozvoru větším než 2400mm, nesměli použít motor o obsahu větším než 1300ccm (a to si tu třináctistovku ještě v roce 1983 vyhádali, protože původně to byla jenom dvanáctistovka), výrobní cena jednoho auta nesměla překročit 25.000Kčs, skladba dodavatelů byla předem daná rozhodnutím z vyšších míst, bez ohledu na kvalitu, a možnosti na trhu. investice do vývoje byly určeny v tak směšné sumě, že za to zvládli akorát překreslit tvar plechů mezi modely 1000mb, š100, š120. to co se v průběhu let na autech z pohledu zákazníků zlepšovalo a vylepšovalo, pro to si konstruktéři mohli akorát dojít zadarmo do sportovního oddělení, a již vymyšlené a otestované aplikovat do sériové výroby (pětistupňová převodovka, osmikanálová hliníková hlava, motor 1300ccm 75x72mm, 190mm spojka s přítlačným kotoučem s talířovou pružinou, hřebenové řízení, rozšířené nápravy pro model 742M, úhlová náprava s kloubovými poloosami pro modely 130, 135 a 136, atd.)
Vývoj a výrobu nového modelu v polovině 70. let zastavilo politické rozhodnutí. Bylo rozhodnuto, že je třeba postavit novou továrnu v Poszonyi (Bratislavě) a ne vyrábět nové auto v české kolonii Slovenska.
sorry, ale vw v 80 rokoch bol skoro v krachu. polo a golf boli zachranne modely.
investice do vývoje byly určeny v tak směšné sumě, že za to zvládli akorát překreslit tvar plechů mezi modely 1000mb, š100, š120.to co se v průběhu let na autech z pohledu zákazníků zlepšovalo a vylepšovalo, pro to si konstruktéři mohli akorát dojít zadarmo do sportovního oddělení, a již vymyšlené a otestované aplikovat do sériové výroby (pětistupňová převodovka, osmikanálová hliníková hlava, motor 1300ccm 75x72mm, 190mm spojka s přítlačným kotoučem s talířovou pružinou, hřebenové řízení, rozšířené nápravy pro model 742M, úhlová náprava s kloubovými poloosami pro modely 130, 135 a 136, atd.) Tak tahle část mne jako bývalého projektanta (pravda, ne osobních aut, ale trolejbusů) docela rozesmála. Ono to totiž v takové socialistické projekci vypadalo trochu jinak než v té dnešní. Víc jak dvě třetiny v projekci udělané práce šlo více méně "do šuplíku", nebo se jednalo právě o tyhle "vylepšovací díly pro soukromou úpravu". Navíc existovala skupina (nebo skupiny) "vývoj" a skupina "konstrukce". Skupiny vývoje se zabývali novinkami, aby jim byly zamítnuty, případně velmi vzácně povoleny. Skupina kostrukce se zabývala neustálým "zlepšováním" stávajících modelů. Některé výsledky skupiny vývoj můžete vidět i ve škodováckém muzeu. Například nádherný kousek pro film Upír z Feratu Škoda FERAT :-D a o tenhle model byl dokonce po uvedení filmu u nás docela enormní zájem, auto však "nevyhovovalo modelu socialistického vozidla pro rodinu", ale jednalo se o vůz pro "buržoazní mládež" a tak jeho dokončení coby sériově vyráběného typu bylo zakázáno. A takových podobných vozidel tam najdete více ať už coby prototypy, nebo je o nich aspoň zmíněno.
tak ten ferat, ještě než se mu říkalo ferat, byla spíše taková designová studie určená na výstavu (brusel 1972), na upoutání pozornosti, to mělo pramálo společného s potenciálním sériově vyráběným autem, notabene když čas výstavy padl do doby tvrdé normalizace...ten černý ferat, v podobě jak jej všichni znají, je až dílem filmařů, to už šlo mimo škodovku (něco jako kitt v us seriálu s hasselhofem). mimochodem, ten film je hodně podprůměrný...
a este by som skoro zabudol na ford escort o ktorom mali vlhke sny vsetci soferi komunistickych skodoviek. o takych exkluzivitach ako audi quattro alebo audi 80 ani nehovorim, lebo o tom sa nam za sociku ani nesnivalo, ze by to bezny clovek mohol mat. :-D
Jenze ono se i tomu beznemu cloveku na zapade mohlo treba o audi 80 jenom zdat... Proste proto, ze na nej taky nemel...
to to tu zkooušíte za komoušksou agitku, Audi 80 stálo několik průměrných platů, spíše to bylo auto pro chudší lidi, není to jiné dnes s A4 v SRN
Měl jsem Š105L od roku 1982 do 1994, bylo to auto pro kutily, dalo se snadno opravit a vylepšit, náhradní díly se daly použít i z pozdějších verzí, bez problémů předělat na 120 (výměna vložek válců a pístů). Zatékání zadním oknem spravil tmel pod těsnění okna, v zimě žádné zimní gumy a v kopci předjedete i BMW. Vždycky mě dovezlo tam, kam jsem potřeboval. Je to nostalgické, ale tolik možností výběru auta jako dnes tenkrát nebylo.
Taky jsem si vše opravil sám na ulici před panelákem. Výfuk stál 440,-, AC pumpu, vodní pumpu,.... Zažil jsem s tím autem mnoho zážitků. Dolévání zavařenýho auta vodou z Vltavy. Několik krutých hodin na kočičích hlavách, vykopávání zamrzlých dveří u řidiče, rozmrazování zámku zapalovačem, roztahování auta, věčné měnění plynového lanka, rozehřívání zamrzlého chladiče a potrubí (přežil), a nakonec i bouračky na který jsem ještě i vydělal, ... To už dneska poberťáci nezažijí. Jště pikantnější zážitky jsem ale měl s Š1203. Dnes už ale vzpomínám s úsměvem.
Š1203, auto, které přešlapovalo v zatáčkách. Taky jsem s tím jezdil - jedinečný zážitek.Jinak Š120 jsem vlastnil dvě. Tu první jsem koupil novou a jezdil s ní 21 let. Dodnes jezdím na škodovkách, i když je to už napůl VW. Další auto bude asi zase domácí produkce. Moje zkušenost je, že to je spolehlivé auto, které za ty peníze svoji službu udělá.
Já osobně několik škodovek měl a na to auto nedám, hlavně tady v horách, dopustit. V zimě to prostě konkurenci nemělo a vyjma opravdových 4kolek (které si nesednou na břicho), ani nemá. Měkkoučká sedadla, pohodlné auto, vyspat se v tom dalo taky dobře... A když se trochu pošteloval a upravil motor, bylo to to správné žihadlo (ale pak trochu vlál ve vzduchu lehký předek). A nějaké zatékání oknem a podobné bláboly jsem opravdu nezažil ani jednou....
Zase ta legenda o průjezdnosti. Je to zkrátka mnohokrát opakovaná lež. Okénkem mi taky zatékalo (pomohlo zalepení lepidlem) a ta poznámka o poladění a žihadlu může vzbudit možná tak shovívavý úsměv ;-)
Mě zatýkalo vpředu nad kufrem byla taková vanička a teklo mi to až mě na nohy. Nefungoval (byl ucpaný) odtok mimo auto.
Škodovek z té doby jsem měl několik a to jak 105, 120 měl jsem i starší jako starou 100, Octavu a řekl bych že poslední dobrá škodovka skončila Spartakem, Octavou kde byl ještě rám.Jinak pokud jde o ty 105, 120 ušly by kdyby měli lepší motor divím se proč se nedohodli třeba s Žigulem a nemotovali tam jejich motory, které byli neskutečně lepší.
U těch motorů je potřeba se vrátit u kousek dál do minulosti. Při vývoji Š 1000 byl dán požadavek na motor přibližně takový: jednoduchý, spolehlivý motor obsahu 1000 a se spotřebou do 7 litrů. No a další škodovky pak přebíraly nejen shodnou celkovou koncepci, ale i motor.Ruské motory měly pro plánované škodovky nevyhovující rozměry a spotřebu. Jedině výkon že měly větší.
moc b ymě zajímalo jaké, že to ti Rusáci měli motory, pokud vím, tak buď to bylo vše licenční, nebo nekvalitní plagiát nebo z náklaďáků a tem to také mělo kořeny v licencích z 2SV
No, ja si skôr myslím, že legendárne škodovácke hliníkové motory boli nezničiteľné a kvalitné, však nakoniec ich ešte montovali aj do prvých Fabií. Problém bol skôr v tom, že motor s objemom 1.6 litra sa do sériovej výroby nedostal...
Nebyly by špatné, kdyby se použil trochu lepší materiál na vložky válců. Je to krásně vidět na motorech u favorita. Použití jiných materiálů najednou zvedlo životnost motoru na několikanásobek. Zatímco u Š120 bylo 100 tisíc km zázrak, fáčko klidně najelo 300 tisíc a i víc.
Skôr by som povedal, že u dnešných motorov je 100000km zázrak:-)
Myslíš doufám "u dnešních konzernových přeplňovaných motůrků"... u slušných aut totiž s několikasettisícovou životností motorů žádný problém není.
Presne tie turbovysavače som mal na mysli.
důvod byl prostý, velký rudý bratr určoval typy a vlastnosti pro celý východní blok a na pomyslném žebříčku kvality a výkonu nesměla škodovka převyšovat sovětskou "prémiovou" produkci ...
Takze se vlastne nic nezmenilo... Dnes to samy urcuje VW...
Spíše bych řekl, že "neměla", i přes kádrové čistky u nás stále zůstával živý duch civilizace, navíc převýšit sovětskou "prémiovou" produkci nebylo až tak těžké. Viz českolsovenské tramvaje či trolejbusy dodnes sloužící v řadě post-komunistických zemí, nemluvě o nákladních Tatrách (od 111 po 815), jež budovaly největší sovétské stavby v nejtěžších provozních podmínkách... (soukromé názory JD jako občana, nikoli redaktora AR)
Neostava len suhlasit a nejedna sa len o auta, spomenme lokomotivy, turbiny apod. Ostatne v tomto Skoda pokracuje uspesne aj nadalej co je len a len dobre
Jako exteriéry si fotograf vybral Mělník a okolí (např. 1. socialistická nuda pláž ve Lhotě:)).
Lepené přední sklo? Taky dobrý vtip. To si každý musel zalepit tmelem sám doma, aby mu tam neteklo. První škodovka s lepeným sklem byla až O1.
Lepené, jako dvouvrstvé, s fólii mezi skly, na rozdíl od kaleného, které bylo v bočních oknech. čili nikoliv vlepené do karoseri.
Ten text je typický marketingový výtvor. Je to zdánlivě k smíchu, ale pokud bychom si četli prospekty dnešních výrobců, tak je tam tatáž marketingová omáčka. Oni totiž musí prodat a tak tam píšou to, co chce zákazník slyšet. Na řadě š105 byly i velice moderní řešení např. povrchová ochrana kataforézou, sestava dveří bez bodových svarů. Jestli dneska čtete, že slabinou vozů ford mondeo je to, že vám zreznou spodky dveří a další místa, tak to se vozů š120 od roku 1975 netýkalo. Ty auta vydržely v provozu i negarážované dvacet let. Např. vozy fiat vyráběné v tehdejší době vydržely bez koroze 5-6 let a do deseti let bylo po nich.
Souhlasím s pisatelem Zelí, ale dnešní reklamní zvratky pokládám za mnohem mnohem horší, než celkem nevinné a technicky zabarvené čtivo škodováckých (ale i ostatních prospektů - mohu porovnat s materiály od vozítek až třeba po Bentley, apod.) Poslední doba dala sbohem kráse jazyka, větné stavbě i správnému používání slov. Výsledkem je blábol.
Dříve nebyl internet a reklama na auta v televizi nebo jinde nebyla tak častá. Zvláště u nás za socíku. Takže na reklamní texty měli čas a mohli je vypilovávat. Dneska jsou webové stránky, bannery, PR články na internetu , reklama v televizi, na bilboardech a všude možně. Spotřeba takových reklamních textů je mnohonásobně větší.
Jenom tak namátkou, kolem roku 2000 jsem zavítal v Brně k prodejci subaru a počastovali mě prospektem na legacy, ale takovou masážní brožuru jsem snad ještě neviděl. Super výplach mozku.
V textu nic o foréze není. A v té době ještě kataforéza neexistovala, používala se anaforéza, kde se lak vylučoval na plusovém pólu. Při kataforéze se lak vylučuje na minusovém pólu.Takže, co se týká povrchovky a ochrany proti korozi, prospekt nestydatě lže, podle tohoto prospektu bylo kára odmaštěna , nafosfátována, potom byly ručně zatřeny spáry a štěrbiny, kde automatizované stříkání nedosáhlo a potom se to protáhlo klasickou automatizovanou stříkací linkou. Takže při celoročnéím provozu to začalo korodovat tak za rok, dva roky, a životsnou do prorezavění to při celoročním provozu mělo tak 5 let. Neboli v té době ve Škodovce zaspali s povrchovkou 10, možná i 20 let.
To byla v tehdejší době naprosto špičková technologie základování, kterou škoda v rámci stavby linky na š105/120 koupila a byla to skutečně kataforéza. Např. v bmw to instalovali s desetilétým zpožděním, když už jsme u toho zaspávání. Ale u bmw to je tradice, ti jsou stále tak cca dvacet let pozadu.
Pochybuji, to by se s forézou pochlubili v tom uveřejněném reklamním textu.Forézu zavedli podle mých informací, až s favority.
Chorý mozek ten ZELÍ nebo co to je..
No jak se tovezme....A) auta z tuzexu - mnohem kvalitnejsi lak, tlustsi plechy..... vydrzela bez vyrazne koroze cca.15letB) auta pro mototechnu - tak tam se dela vule Bozi a co serie to original...,
No, kvalitnější lak.... Spíš se pro vozy na export dodržovaly všechny technologické postupy a dávaly se zvlášť, takže na jejich lakování bylo několikrát více času a dělali to jen zkušení lakýři. Asi jako když si dneska nějaký odborník na stará auta lakuje doma svého veterána..Zatímco ty vozy na doma se dělaly jen v lince ve stylu šmik štětcem tam, šmik štětcem tu, špína nešpína a rovnou na automatický nástřik, kde se to všechno překrylo barvou a bylo hotovoAkorát je nesmysl, že by vozy na export měly elektroforézu, když vozy na doma ji evidentně neměly. Tady se jedná o linkové zařízení s pořizovací cenou cca 10 tisínásobku jednoho auta a jinak s poměrně malými provozními náklady, tudíž dělat v něm jen těch pár tisícovek vozů na export by jaksi byl ekonomický nesmysl.
Akorát mi tady chybí a vlastně celkově jsem to nikde neviděl napsaný, že taky byla Škoda 135 GL ve verzi sedan. Nebyl to Favorit, jak si někdo myslí, ale klasická stará konstrukce sedanu.
Škoda 135 a 136 se objevily někdy v roce 1988, takže v letáku z roku 85 to halt být nemohlo :-)
Jestli se nepletu, tak halt je německy jen. Pak ale se musím zeptat co jste tím myslel?
ono to asi malo byt holt....;-)
Podle slovníku "halt" znamená (mimo jiné) "prostě , jednoduše , holt"."jen" mi slovník přeložil jako "nur, sobald , sowie".Takže se asi pletete.
A jaký je to slovník, že je v něm halt? :-)
jestli se nepletu, tak halt německy znamená stůj...
To je Halt. Kdežto halt znamená jen. Němčina rozlišuje velké a malé počáteční písmeno (asi jako my i a y)
O prázdninách se mi dostal do rukou firemní zpravodaj škodovky. Byly tam články o rapidu, m. j. názory novinářů co měli možnost se s ním seznámit. Asi to škodováci mysleli jako chvalozpěv, ale pro člověka co umí číst mezi řádky (naučil jsem se to za totality a teď se mi to hodí) to vyznělo ve smyslu. "S tímhle autem se nemusíte bát jet po ulici, ale žádný zázrak to není."
A co bys taky chtel od auta za par stotisickorun?Krevety?:-D
Pár stotisíc? Škodovky tehdy stály o řád méně, pár desítek tisíc.
To mate pravdu, staly "jen" par desitek, ale take platy byly uplne jinde. Muj otec vydelaval rovnych 1200,- pamatuju si to presne, protoze jsem touzil k narozeninam dostat "Favorita" a ten stal presne tolik, padla na to do koruny jeho vyplata. Auto stavalo pokud se dobre pamatuju kolem 65000,- tak si to spocitejte.. nemam nijak zvlast vysoky plat, cisteho +- 20tis, tedy za stejnou dobu, jako otec musel delat na takovou super skodovku nebo zigula, bych si ja dneska poridil auto v hodnote vic nez milion. Jenze doba je jina, kazdy chce vsechno hned a "setreni" se nenosi. Takze radeji narkame na ceny a zvpominame jak "levne" to bylo driv. Lidi radi nevidi realitu...
Na druhou stranu třeba voda tehdy stála 83x méně a podívej se na ceny bydlení. Takže auta, elektronika, i ten benzín stojí reálně méně, jiné, bohužel více nezbytné věci spíš více. Ono se nedá paušalizovat.
ostatně zde si můžete ceny srovnat: http://www.zakomunistu.cz...
ale nelžete, víte co to byla křížová dotace, cena vody byla stejná od roku 1951 do roku 1990, komunisté ji za to co se za ní platilo nemohli ani vyrobit a tak vám zdražili jídlo, oblečení a jiné zboží, tak to bylo se všemi energiemi, oni to drželi pod výrobními náklady, aby jejich produkovaný šunt byl co nejlevnější a mohli aspoň něco vyvážet
To jste vyčetl mezi řádky? :-D já myslím, že přesně takhle to auto Škodovka zamýšlela a tak to i prezentuje... jinak úctyhodná schopnost to čtení mezi řádky ;-)
Keď už nič iné, aspoň v reklame boli komouši dobrí. "...vo výbave prekonáva obvyklú konkurenciu...", z celého článku som mal pocit, že škodovka bola asi to najlepšie, čo si vtedy na Západe mohli kúpiť - asi hneď po Porsche 911 :-D (s tou istou schémou pohonu).Veľmi by ma však zaujímala klasická štatistika, koľko % majiteľov škodovky si ju kúpilo znovu.
zdá sa ti Porsche 911 obvyklá konkurencia??? :-O:-O
Jistě, všechno vzadu a "když se poadí motor, jeztohožihadlo (pičovole)" Je to jasné - stejná třída :-D ;-) :-))
Možná se dala srovnávat s podobným vozidlem, vzniklým za podobných společenských podmínek KDF. Ostatně KDF využil jeho hlavní konstrukteré F. Porsche k prvním sporťákům Porsche. Jenom se obávám, že by porovnání Š120 a původního předválečného KDF nedopadlo pro škodovku dobře.
Fakt je, že s pohonem zadních kol a s motorem vzadu měly tyto škodovky mnohem lepší jízní vlastnosti na sněhu nebo na blátě než umožňuje koncepce motor vpředu a poháněná kola vpředu. Tam mohla být i vcelku pravdivá ta věta, že lepší jízdní vlastnosti už mají jen auta s pohonem všech 4 kol .
No, pokud jsi někdy měl možnost přímého srovnání Š1XX a podobn těžkého auta s předním pohonem ve stejných podmínkách, jakože podle Tvého příspěvku pochybuji, uvědomil by sis že tyto škodovky na tom byly zcela a naprosto zoufale i v této kategorii. Převaha v jízdních vlastnostech na sněhu a blátě je škodovkářský mýtus, stejně jako tvrzení Tatry, že vzduchem chlazené motory jsou nejlepší na světě...
To je pravda, ale to je asi tak všechno. Kyvadlové polonápravy byly moderní někdy za protektorátu, první 120 na 14" kolech a vysokém podvozku byly asi nejpřetáčivějším autem na světě. Pro export je montovali na 13" kola a zkrácená péra, aby vůbec na západě zvládly homologační test. Až při první modernizaci v roce 80 se to dostalo s velkou slávou k nám, potom od roku 83 alespoň došlo na rozšířený podvozek, potom se sice jízdní vlastnosti zlepšily, ale záludně se střídala přetáčivost s nedotáčivostí. K tomu ten směšný vytrčený předek - ještě teď se tlemím když to vidím. Pár aut mělo šikmé polonápravy, což by se dalo vzít jako tehdejší standard, jenže to zase soudruzi poněkud nezvládli a kroutilo se to...... K tomu neuvěřitelná vnitřní hlučnost..... Ubohý bastl. Š120 je auto, které nikdy nemělo existovat. Jestli je mi něčeho líto, tak je to projekt auta střední třídy z konce 60. let, který zařízli naši soudruzi.
No takto....kym zacnem kritizovat a miesat hrusky s jablkami, najprv by som sa trosku zamyslel. Myslienka toho auta ma totiz co povedat aj v dnesnej zvrhlej dobe (a viac ako by sa mohlo na pohlad zdat). A tak co sa tyka tej percentualnej statistiky, vedz ze si mozes hned na zaciatok prihodit trebars mna. Mam za to ze v kontexte doby to bolo vyborne auto. V tomto smere odkazujem fanusikom a starym dobrym 'skodulkam' vela zdaru a pohodovych km, mozu si byt isti ze maju doma auticko, ktore sa pred tym spominanym porsche nema za co hanbit a dokazalo pre NASE cele generacie ovela viac ako to spominane cudzie porsche. Vela zdaru!
:-O :-O :-O TADY SI TY KOMOUŠI PŘIPOMEŇ REALITU SOCIALISMU NA FOTOGRAFIÍCH A NA VIDEU: http://petrcech.blog.idnes.cz/c/287528/Podili-se-KSCM-n... ... :-O :-O :-O
v kontextu doby bylo dobré, že jste neskončil na šibenici nebo v kriminále nebo že, jste sehnal z aúplatky u řezníka maso nebo si vystál frontu v Praze na jednu značku džínsů, ale pokud to považujete za nějaké plus, tak proti gustu..., ale normální lidé bídu, devastaci hospodářství a morálky lidí za dobrou nikdy považovat nebudou (zde video jak vypadala komunistická města: http://petrcech.blog.idnes.cz/c/287528/Podili-se-KSCM-n... ... ), protože v normálním světě se v nižší střední vyrábělo toto: http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Jetta_II... nebo http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_E... nebo http://de.wikipedia.org/wiki/Ford_Escort...
ve své době to bylo mizerné auto, resp. existovala i jiná diametrálně lepší auta. Nicméně v omezené době, která u nás panovala, se na omezenost výrobků moc nehledělo.
No ja si myslim ze je lepsie mat obmedzene auta ako obmedzeny zivot, rodinu, skolu, zdravotnictvo, vzdelanie a podobne hodnoty, ktore za Vasej 'obmedzenej' doby boli bezne dostupne.
zmetku ulhaná, je mi z vás na zvracení, vy musíte být komoušký grázl, tak začnem:1/ auto, tak tu bídu na pořadník za desítky platů snad zde není potřeba připomínat2/ rodinu: děti se učili neříkat to co doma slyšeli nahlas, aby je za to nikdo nepostihl, nevyhodili je ze školy, dětem se kádrové materiály zakládali už na ZDŠ, velká část dětí něměla šanci si vybrat SŠ dle svého výěru, škol bylo málo a už i na SŠ se kádrovalo a uplácelo, na byt moji rodiče čekali 12 let a než nám přidělili nájemní smlouvu za 12 let bydleli jsme s prarodiči v 2+1 III kategorie, celkem 6 lidí, fronty byly něco co k životu patřilo, skoro nic nebylo na vše se stály fronty, sortiment minimální kvalita příšerná, atd.3/ život: mohl jste si pustit nahals Kryla nebo zahraniční rozhlas, nebo jen Stouny a když vás někdo neudal tak ste mohl být rád, politizavolo se na každém kroku, i na SŠ studenské práce museli začínat oslavou socialismu, když vezmeme nedostatek všeho a pokud jste nebyl zapálený komunsita, tak se byl život v neustálých obávách z politizování, ostatně v 80 letech bylo nejvíce sebevražd za celou historii ČSR/ČSSR4/ zdravotnictví: katastrofální úroveň zdravotnictví je vidět například z obrovské úrovně kojenecké úmrtnosti, absolutní nedostatek moderních léků a přístrojů, obrovským způsobem bujely úplatky, katastrofánlní stav zdravotníctví byl patrný z nízkého věku dožití nebo z toho, že komuši si stavěli nemocnice jen pro sebe, kam normální lidé nemohli (jejich rovnost v praxi), tam měli přístup k hrstce toho co bylo na západě normálí 5/ vzdělání: absolutní nedostatek moderních oborů a SŠ jako takových, o VŠ ani nemluvě, VŠ byly zaostalé bez spojení s vyspělým světem, bylo jich velmi málo, politická perzekuce byla na VŠ něco normálního o svobodném akademickém prostřední nemůže být ani řečTY KOMUNISTICKÝ GAUNERE, zaprvé za komunistů nebylo vzdělání vůbec dostupné, viz výše a zadruhé řekni mi kde je dnes vzdělání jakkoliv nedostupné, státní střední a vysoké školy jsou zdarma Vzpomínám jak k otci do čtyř hvězdičkového hotelu za komunistů, jezdilo spousty nezaměstnaných Němců, životní úroveň nezaměstnaných na západě byla několikanásobně vyšší než našil pracujících
Jestli otec za komunistů měl **** hotel, tak raději mlč. Pracoval jsem v gastro, tak o tom vím víc než dost. Myslím, že by měl dnes dostat cenu za odboj
Podla toho co tu pisete trpite psychickou poruchou, nazval by som to paranoidnou schizofreniou. Dajte sa liecit.
A vy zas těžkou ztrátou paměti. ;-)
Ta mi nastastie sluzi dost dobre ale vratme sa spat ku konstatovaniu toho co uz kontatovane bolo. Napisat, ze nebola dostupna zdravotna starostlivost (ako priklad) je cista loz. Porovnavat moznosti, ktora ponuka medicina dnes spred tou co x-dekad dozadu a hadzat to do jedneho vreca je dalsi zvratok hodny obyvatelov blazninca. Konstatovanie ze spolocenske hodnoty predtym a dnes lezia niekde inde je dalsi fakt - o socialnej starostlivosti ani nehovoriac, ak nie, bezte sa spytat tych x-100 000 ludi pod hranicou chuboby ale bacha, opatrne. O nejakych 'komunistoch' (pisem v uvodzovkach nakolko vam podobni ziveho komunistu nevideli) rec zjavne nebola, opravte ma ak a mylim. Akou logikou pan dosiel k pojmom ako 'komunisticky gauner', takisto nemam ponatia. Mne to vytvara dokopy paranoidny vobraz: k tomu hore snad niet co dodat, zacat mavat rukami a vykrikovat o nieco, co zjavne temou nie je (z coho ma dotycny aj zjavne nezdovodnitelny strach), hodit to na niekoho a kritizovat a furt sa vracat k tomu a istemu, hoci na to pacient nebol tazany, je neoddiskutovatelne schizofrenickym prejavom a panovi odporucam navstevu najblizsej ordinacie. Opravte ma ak sa mylim.
Neznám ve svém okolí nikoho, kdo by žil pod hranicí chudoby, aniž by za situaci do které se dostal, sám nemohl (půjčky, hypotéky, vlastní lenost, zpřetrhání rodinných vazeb, apod...). Tento stát vědomě nikoho nepronásleduje ani nevytváří z nadaných lidí horníky v uranových dolech jen kvůli jejich názoru na politiku, tak jako tomu bývalo za tebou oslavovaných dob minulých. Ostatně jasným případem jsi i ty sám. Bez problémů si tady můžeš otevírat na ostatní nevymáchanou tlamu aniž by se ti mohlo cokoliv přihodit... ty paciente ;-)
Myslim ze uvedenemu panovi v ordinacii sa mozete pridat tiez (uvidite sa mozno dvojmo), nakolko nepamatam si zeby som 'oslavoval doby minule'. Odsudzujete celok na zaklade malej casti, co je dalsia chyba (ci uz terajsi, minuly alebo akykolvek iny), ostatne je to vysledok toho, co nam tu je predhadzovane denno denne. Co je (zaujimave) typicky priznak prave u nas, nikde inde som sa s tym este nestretol. Na posudenie celku (co je nieco uplne ine a miesat sa to neda) je samozrejme treba cas a vysledok sa ukaze o...no dajme tomu hrubym odhadom 30 - 40 rokov, ostatne niektore data su zname uz dnes, trebars ta chudoba (bohuzial celosvetovy problem), napriklad zaujimave toto: http://www.e-sondy.cz/aktualne/3249-3/chudoba-v... ... A miera prenasledovania samozrejme je, len sa zmenila jej forma, osobne nepovazujem za normalne aby sa trebars taka mlada rodina musela zadlzit na 40 rokov dopredu len aby mala kde existovat. Skratka si treba konecne uvedomit ze ono to nie je take cierno-biele, priznat si holu pravdu a zacat s tym nieco robit. Nic menej a nic viac ako ostatne odzaciatku (kto si co k tomu popridaval je jeho vec). Inak nam mozno nakoniec ostanu naozaj len tie huby na otvaranie :-)A ano, ten manual mam naozaj radsej :-)
Ježiš to sou ale kecy... kolik ti tehdy bylo, zastydlej fanoušku fofrklacků a kloubovejch ikarusů? Nepraktické mladoboleslavské mrdky v té zasrané době lidi kupovali ne proto že by po nich toužili, ale proto že (kromě několika málo jedinců se zdrojem valut) u nás se tehdy nic moc jiného sehnat nedalo. Vždyť i ty blbé žigulíky a Dacie bývaly na pořadník, do kterého se bez příslušné tlačenky jen tak někdo nedostal. A psát v roce 2012 o tom jak si kdysi ke škodivkám pár chudáků (včetně cucáků v 90. letech, kteří na nic jiného než na podobnou rakev neměli) vytvořilo citový vztah? Sorry, ale to už není nic jiného než 10× předestilovaný vzpomínkový optimismus...
tak zrovna tohle bych tu nevytahoval, protože rodinný život nám byl omezován. Nemohli jsme svobodně vycestovat za příbuzenstvem do světa. I běžný život nám byl ztrpčován, podnikání systematicky ničeno, museli jsme po návratu ze zahraničních cest přestát časté domovní prohlídky spojené s ničením vybavení domu. Škola nám byla také omezována - matka měla zákaz studia na VŠ. Zdravotnictví taktéž za moc nestálo, sám mám po jednom zákroku jednoho přeškoleného zvěrolékaře trvalé následky. Takže jsem jedině rád, že je tato doba včetně Škody 120L za námi.
Ty chudinko, ještě bych se rozplakal, tak tyhle cancy si nech od cesty, co dokázali tyhle kašpaři od roku 1989, kradou, kradou a zase kradou. :-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(
porč blbec jako vy někomu nadává do chudinek, ti podle vás kašpaři dokázali zvednout životní úroveň na několikanásobek oproti komunistům, nemuseli krást lidem majetek, vyhalšovat měnovou reformu ani vraždit své oponenty a když převzali od komunitů republiku byla na 48 místě na světě v a dnes je na 24 a to ji bolševici převzali z nižšího než 10 místa, protože poválečné statistiky se nedělaly, a 10 nejvyspělejší země světa jsme byli na začátku třicátých let PS: i denšní státní dluh je nesrovnatelně menší než za komunistů a to za ten dnešní dluh nezpomeňpe poděkovat halvně KSČSSD, kteří přijali nejvíce zákonů, které nás zadlužují, ale to co se dnes nasekalo za 24 let dokázali komunisti za rok :-O:-O:-O : http://petrcech.blog.idnes.cz/c/284881/Statni-dluh-za-v... ...
Dnešní děti mají holt dost zkreslené představy o minulosti.
jasně jen komouši mají pravdu a ostatní jsou pomýlení, jak říkal soudružka místohejtmanka za KSČM v JČ, co si to vůbec ty děti (středoškoláci) dovolují vyjadřévat se k socialismu, když v něm vůbec nežili, ale ujišťuji vás, že já už bohužel nejsem ani ve středním věku a lhát rudou lůzu nenechám
Naprosto souhlasím s pisatelem Antiautomatem ...Lidé byli skromnější, ale také mnohdy ohleduplnější - a ruku na srdce - většině udělalo převzetí novoučké škodovky v Mototechně větší radost, než dnešním snobům převzetí Ferrari, poněvadž schopnost vážit si věcí a užívat jich v rozumné míře se kamsi vytratila ... :-|
ano ta ohleduplnost se ukazoval hlavně v kádrových materiálech, které se zakládali dětem již na ZDŠ, na množství udání v těchto materiálech, na učení dětí, aby neříkali venku co doma slyšeli nebo, aby si dali pozor na co kde říkají, aby je kdokoliv neudal a nebyli vyhození ze školi a dospělí lidé ze zeměstnání, dále se ohleduplnost projevovla v minimálních rekalmací velmi nakvalitního zboží, protože každý byl šťastný když něco po mnoha frontách nebo za úplatky sehanal a už jej nenapadlo to rekalmovat, komunistické produkci se říkalo DODO (dodělej doma, vše bylo tak nekvalitní, že to vyžadovalo opravit, nebo dodělat svépomocí) a vrcholem ohleduplnosti byli krimináli plné těch kdo kritizovali komunisty neob zadrátované hranitce, aby lidé z komunistického ráje nemohli svobodně odejít
Takže proti dnešku, nic moc rozdíl, jen se nesmí mluvit o jiných věcech nahlas.
Předpokládám, že v zahraničí byla kupována skoro stejně často, jako v případech vámi zmiňovaného Porshe 911 :-D
to dost těžko, Škodovky byly ve většině zemí ještě horší alternativa jako dnes Lady, takový šunt se ani na dnešní trh EU nesmí dovážet
Asi záleží také na tom, o které zahraničí se jedná. Je pravděpodobné, že kolem r. 1985 kupovalo obyvatelstvo v NDR či MLR daleko více Škodovek než Porsche 911. ;-)
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.