21
Fotogalerie

Škoda 105/120 model M (1984): poslední velká inovace (1/3)

Kapitoly článku:


Bezpečnost i aerodynamika

Podle ní vůz absolvoval zpředu i zezadu vždy dva střety v rychlosti 4 km/h, nejprve v pohotovostní, podruhé v celkové hmotnosti. Totéž musely snést také rohy nárazníků při střetu v úhlu 60 stupňů a rychlosti snížené na 2,5 km/h. Z dnešního pohledu nebyly nároky na jejich funkčnost pravda nijak vysoké, auto po těchto testech muselo svítit, brzdit, nesměly unikat provozní náplně a dveře se nesměly pootevřít. A vůz musel samozřejmě normálně odjet…

Garde 1.jpgGarde 2.jpgGarde 3.jpg
Elegantní kupé Garde na svůj přerod v legendární Rapid teprve čekalo

Zadní čelo neslo velkoplošné sdružené svítilny známé dosud nejen z filmové verze „Ferrat“ prototypu Škoda 110 Supersport (typ 724), ale také z dosavadních variant GL či Garde. Úpravy karoserie přinesly kromě jistého estetického osvěžení také snížení součinitele odporu vzduchu cx z 0,415 na 0,39. V této podobě se vyráběly vozy Š 742 pouze v modelovém roce 1984, pro další rok došlo k řadě dalších dílčích úprav, v rámci nichž si zřejmě většina z nás tato auta vybavuje.

120 1.jpg120 2.jpgmot 4.jpg
Přední i zadní část karoserie modelu Š 742 byly důsledně modifikovány

V předním spoileru pak přibyly obdélníkové otvory pro přívod vzduchu k předním brzdám a na blatnících se nad podběhy kol objevily boční blikače. V modelovém roce 1984 měly tvarované hlavní světlomety jen verze LS a GLS (tedy včetně 120 L!), pro rok 1985 už zůstaly oválné svítilny jen pro verze 105 S a 105 L.

Modernizace

Interiér vynikal volantem, jehož věnec již nebyl z tvrdého lesklého plastu, ale měl poněkud měkčí, pěnový, přesto však stále velmi tenký povrch. Palubní deska se obešla beze změn, podle vyhlášky FMD č. 90/75 Sb. se uprostřed mezi párem otočných ovladačů objevila samostatná červená kontrolka výstražných světel. Podle téhož předpisu na obou koncích karoserie přibyla nová oka pro tažení a vyprošťování.

120 3.jpgmot 3.jpg
Větší rozchod kol byl samozřejmostí od začátku, na pětistupňové převodovky však bylo třeba ještě poněkud počkat

Změnami v souladu s mezinárodními normami ISO 3779 – 1977 prošlo umístění a značení výsostných znaků. Číslo karoserie tak bylo vyraženo na karoserii v pravé části předního zavazadlového prostoru a znovu pak na přiléhajícím typovém štítku. Brzdová soustava n.p. Autobrzdy Jablonec dostala poprvé standardně a ve všech verzích posilovač, jenž i přes omezení průměru hlavního válce z 22 na 19 mm přinesl snížení síly na pedálu, potřebné pro dosažení maximálního účinku, o 33 %.

int 1.jpgint 3.jpg
Nabídka prvků příplatkové výbavy byla rozšířena o nové opěrky hlav a střešní okno, a to i pro levnější varianty

Přesnější a lehčí, hřebenové řízení z vývoje n.p. Praga a ÚVMV (výroba Dačice) se stalo standardem dražších verzí a vozů s pravostranným řízením již v modelovém roce 1982, nicméně až model M je zavedl plošně. Nový rozdělovač n.p. PAL Magneton přinesl celou řadu provozních předností, jež mimochodem znamenaly prodloužení intervalů kontroly nastavení z 10 000 na 20 000 km.

Předpisy útočí

Zpřísněným emisním limitům EHK č. 15 – 04 nebyl tehdy problém vyhovět i bez elektronické regulace či katalyzátoru (a stále se stejným karburátorem Jikov 32 EDSR!), motor přesto doznal dílčích úprav. Tou nejvýraznější se stal nový čistič vzduchu z n.p. Sandrik Dolné Hamre. K patě plastové nasávací trubice byla připevněna trubice vedoucí ohřátý vzduch od výfuku.

mot 6.jpgmot 2.jpgmot 1.jpg
Motor se dočkal nového rozdělovače a regulace teploty nasávaného vzduchu

Tepelné čidlo upravovalo polohu klapky mezi sáním ohřátého vzduchu od výfuku a čerstvým vzduchem přiváděným spoilerem v zadní kapotě tak, aby se teplota nasávaného vzduchu pohybovala v rozmezí 30 až 35°C, což zlepšovalo spalovací proces za všech podmínek. A to i při seřízení karburátoru na chudší směs, k čemuž ostatně konstrukce směřovala již tehdy. Motory se konečně dočkaly zástavby plnoprůtokového čističe oleje.

742 120 mot.jpg1988 2.jpg
Změny byly patrné na první pohled, vlevo model A, vpravo model M

Připlácet bylo možno za opěrky hlav i na zadních sedadlech (pro GLS nově ze struktury pokryté pěnou IPUR), střešní okno (dosud jen pro GLS), zadní mlhovku, odkládací kapsy ve dveřích a pod palubní deskou a pětistupňovou převodovku, jež měla být k dispozici pro motory 105 i 120, ale její výroba nabíhala jen velmi pomalu.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud