Škoda 105/120 model M (1984): poslední velká inovace (1/3)

Před třiceti lety prošla škodovka s motorem vzadu (v podobě tehdejšího typu 742) svojí poslední rozsáhlou modernizací, s níž ve výrobě vydržela až do překrytí s náběhem produkce Favoritu (781)…
Seznam kapitol
  1. Československý facelift, Nová na první pohled, Videa
  2. Bezpečnost i aerodynamika, Modernizace, Předpisy útočí
  3. Výkony, Technické údaje

Všechny díly seriálu

Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (1/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (2/3)
Škoda 105/120 model M: poslední velká inovace (3/3)


Československý facelift

V době, kdy v Evropě zářily mezi dostupnými kompaktními rodinnými vozy moderní novinky v podobě Peugeotu 205, Opelu Kadett E nebo Fiatu Regata, na východ od Železné opony zpravidla jen faceliftovali své letité konstrukce. Rok 1984 se tak stal rokem premiéry poslední fáze vývoje východoněmeckého Wartburgu W353 s konstrukčním základem sahajícím přes W311 až k DKW F9 z roku 1940 či modifikace řady Škoda 105/120 (typ 742), postupně vyvíjené od verze Škoda 1000 MB (typ 990), do podoby modelu M.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda typ 742 ve verzi A a modelech 120 L a 120 LS

Modernizace typové řady Š 742 pro modelový rok 1984 (vozy do výroby nabíhaly od srpna 1983) byla nejvýraznější modifikací modelu 105/120 od zahájení výroby v roce 1976. Zahrnovala škálu vesměs dílčích úprav, jež automobilky většinou do produkce zavádějí postupně a v tichosti, nicméně vylepšení podvozku a karoserie znamenaly skutečný facelift, jenž významně ovlivňoval jak vzhled vozů, tak i jejich provozní vlastnosti.

Retro | Zajímavosti | Bezpečnost | Škoda | Fascinace | Cestování | Škoda Rapid

Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Většina z úprav reagovala na nové evropské a československé normy a jejich novelizace, zejména pak na zpřísnění předpisů EHK v článcích 10 až 51 a očekávanou novelizaci vyhlášky Federálního ministerstva dopravy č. 90/75 Sb.

Nová na první pohled

Nejvýraznější technickou změnou se stalo rozšíření rozchodu kol o 70 mm vpředu a o 60 mm vzadu. Vpředu jej konstruktéři dosáhli prodloužením konců příčných ramen lichoběžníkových závěsů, vzadu pak jednoduchým prodloužením hnacích hřídelů a trubek poloos. Laboratorní zkoušky prokázaly citelné zlepšení stability nárůstem mezního dostředivého zrychlení o 10 % (měřeno při ustálené jízdě v kruhu).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škodovka měla do stran vytažené blikače, ale stále byla bez otvorů pro chlazení brzd a bočních blinkrů; to byl modelový rok 1984 v Mladé Boleslavi

Tato prostá vylepšení navíc přinesla také výrazné zvýšení komfortu jízdy díky omezení vlastní frekvence pérování, a to především na přední nápravě. V souladu s rozšířením rozchodu, jež bylo opravdu nezvykle výrazné, pozměnili konstruktéři také tvarování povrchových dílů karoserie. Příď byla zcela nová, nesla skloněnou plastovou mřížku a spodní spoiler, jenž byl na rozdíl od modelu A pevný (upravený mechanizmus vyvěšování rezervního kola pod podlahou zavazadlového prostoru se tentokrát sklápěl bez jeho střední části).

Retro | Zajímavosti | Škoda | Fascinace | Sedany

Škoda 120 LS v Kanadě: čím se lišila od verzí prodávaných u nás?

Všechny blatníky byly rozšířeny, do těch předních zasahovaly nové velkoplošné blikače, pravý zadní pak nesl zapuštěné hrdlo palivové nádrže podle požadavků předpisu EHK č. 34. Zcela nové byly dvoudílné nárazníky z polypropylenu obohaceného kaučukem EPDM (zajišťoval materiálu konstantní parametry v teplotách od - 30 do + 90 °C) s ocelovými výztužemi pevně připevněnými k podélníkům skeletu karoserie, jejichž funkčnost ověřilo testování podle metodiky EHK č. 42 (viz. dále).

Následující kapitola
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2004
Stav: 155 281 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.8
Rok výroby: 2009
Stav: 144 216 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 164 163 km
Cena: 65 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků