Škoda 100 slaví, před čtyřiceti lety sjely z linek první vozy

44 komentářů

Pavel
19. srpna • 7:13

predem sdeluji ze mi je 50 let, temihle auty jsem odkojeny, byly poplatne sve dobe, zcela jiste neprekypovaly vykonem, nicmene, mam s nimi projetou celou Evropu, nikdy me nenechal ve stychu a jestlize se o auto nestarate, je to jako s cimkoliv jinym, proste Vas to vysplouchne ve chvili kdy to nejmene potrebujete. Uz to ze tyhle skodovy s motorem 130 vitezily ve sve kategorii na mezinarodnich really s popularnim norem Hauglandem a radou nasich jezdcu, je bez komentare. Tak jako dneska je radova Fabie nic moc, kdyz ji trochu vylepsite nabere i vlastnosti. Drive to bylo jeste vice markantni. Osazenim dboukomoroveho karburatoru, lepsi kola, zkratit pruziny, sirsi rozvor kol a auto melo zcelajine vlastnosti. malo kdo dneska vi ze za komunistu raday veci nesmela, byt . byly dovoleny jedny elektrony slovy jeden typ a tecka, staly mailnat na tu dobu, pneumatiky staly 400,- Kč jedna. Porovnej dneska 1000,- prumerny plat 20.000,- tenkrat plat 1.200,- Kc. A stala se fronta. Za sebe rikam mel jem i Zigula 1500,- jo nejaky vykon jiste mel, v zime auto na ho**o. zadni nahon motor vepredu, nikde neslo vyjet, se Skodovkou, vsude. No nic jiste jina doba, ale ja nedam dopustit i pozdeji se Skodou 120 jsme s privesem razoval jeste vychodni evropu bez jedine ztraty kyticky. A to ze malo topila, nebo jine jako dneska bezpecnostni prvky, proste takova byla doba, chteli by jste snad tvrdit ze Wartburg bylo auto? Motor s tremi valci a jeste tremi prerusovacemi jak na chrchlu, no des.

Štefan
13. srpna • 21:58

Jó taky jsem na ní začínal a mělo to něco do sebe,pro začátky to byla ideální škola

Radek.
13. srpna • 23:02

Sorry, ale jestli se mají moje děti v něčem "školit", tak jenom ať to není jízda v podobné rakvi - horší už byla jenom Š1203...

Lukáš Rotrekl
13. srpna • 6:04

Nojo, byla to potvora, nechtělo to zahřátý startovat, moc to netopilo, v létě to zase topilo moc.... Ale bylo to moje první vozidlo. A hlavně bylo pořád jen o dva roky straší než já....:-))

PETR
13. srpna • 9:04

Naprostý souhlas, mám tu samu skušenost. Myslím si že dnešní začínající řidiči by si mněli aspon rok vyskoušet takové svezení a opravy a ne rovnou sedat do Bavoráků a dělat ze sebe mistry světa.

Skyline
13. srpna • 13:07

Presne tak, tys mel kdysi hovwno, tak dnesni mladi by meli mit taky hovwno. Jeste chybi argument, ze kdo neridil [plecku, ktera byla jen k vzteku, ale na nic jineho nebyly penize], ten neni poradny ridic.

r.dzurus
14. srpna • 9:36

fakt jsi hustý , tu nejde o prachy ale o skušenosti

PETR
13. srpna • 13:47

Jestli to vypadá že někomu závidím, tak jsem to asi špatně napsal. Ono to hovno stávalo, kdyš ho člověk sehnal, 45 000kč. a plat býval 1 700-2 500kč. Myslel jsem to jako svúj názor na to co se děje na našich silnicích.

Skyline
13. srpna • 15:28

Jenze v te dobe to "howno" nebylo, takze reagujes ponekud mimo. Soucasne tim jeste vic delas svuj prispevek nesmyslnym - pokud jsi timto autem jezdil v dobe, kdy byl plat 2000 a auto stalo 45000, pak nechapu, o cem tocis, protoze jsi byl ve stejne pozici, v jake je dnes omladina v baworaku a tedy nechapu, co tim chces dokazat. Jen kazdy jezdite/jezdili jste v "baworaku" sve doby. Soucasne dle sve vlastni teorie jsi tedy nemel jezdit S100, ale nejakou rozhrkanou hruzou z prelomu 19. a 20. stoleti a soucasne tedy pochopitelne ani ty nejsi poradny ridic, protoze jsi nezacinal na vrazde.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
PETR
13. srpna • 17:49

Až tak starý nejsem, takže ta š100 mněla 15let. Pouze jsem chtěl naznačit ten rozdíl, ve výkonosti vozového parku dříve a nyní v kombynaci s mladickou nerozvážností a potřebou se předvádět, kterou si každý z nás prošel. 35kw a nějakých 150 je trošku rozdíl, polopatičtěj už to vysvětlit neumím, stačí to tak.

asdfg
16. srpna • 20:27

moje první auto mělo 300 koní, nynější má kolem 470, kam nevidim tam jedu pomalu, jezdim zcela defenzívně a to že si jednou za dva tejdny na prázdnej přehlednej rovince užiju akcelerace snad ničemu nevadí, ne?je to jenom o rozvážnosti, kterén s mrdkou se zabije stejně tak jako kretén s novym fárem.a jestli omezovat, tak nedávat starý pixly, ale do 21 let omezit řidičák na auta s výkonem maximálně 50 kw na tunu, vono i s tou feldou se daj taky slušně řezat zatáčky B-]

Common
15. srpna • 17:51

Z osobni zkusenosti. Zacinal jsem s 2.0- 100kw. S odstupem casu muzu rict, ze ve slabsim aute bych asi nemel takovovy pocit bezpeci ... kdyz jsem udelal nejakou chybu stacilo prislapnout pedal a vetsinou jsem byl z krize venku. Nemyslim si, ze zacinajici ridici by meli jezdit ve slabem aute (treba zakonem limitovanem), ale V AUTE ODPOVIDAJICIM JEJICH SCHOPNOSTEM! Nechci nijak kritizovat pany, kteri meli svoje Skody, ale doba je uz jinde a tak prosim NEVNUCUJTE svym detem nebo mlade generaci vozy s 35kw a bez zakladnich bezpecnostnich systemu. Je to asi fajn zazitek zkusit si automobil svych otcu nebo dedu, ale v dnesni dobe jsou uz i zakladni auta trochu jinde.

Mirek
15. srpna • 19:06

Hm, nemam pocit, ze by nekdo nekomu neco vnucoval. Je to proste konstatovani. Mimochodem, jestlize ve slabsim aute jsi nemel moznost prislapnout plyn a tim vyresit krizovou situaci, tak to jsi prave potvrdil, ze jezdit s takovym autem vyzadovalo vetsi um a predvidavost, aby se clovek do takove situace vubec nedostal. Totiz v tom je to vetsi ridiske umeni - nedostavat se do krizovych situaci - a ne v tom, jezdit jak sus. Je to presne to, o cem zacal PETR - a to co vidim sam dnes ve srovnani s drivejsi dobou - a o cem zde rada "staresinu" mluvi. Spousta lidi si dnes troufne vic, protoze jim to autak jaksi dovoli, nebo promine. Ale to neznamena, ze jsou lepsi ridici - chapes, co se snazim rici?
Docela mne zarazila veta V AUTE ODPOVIDAJICIM JEJICH SCHOPNOSTEM! ... jak tohle poznas, jake auto odpovida Tvym schopnostem? Kazde bezne silnicni auto musi odpovidat beznym ridicskym schopnostem. Jinak by jej neschvalili do provozu. Ale mozna jsi to myslel jinak. Tak Te nechci chytat za slovo.

Skyline
13. srpna • 20:26

Precti si jeste jednou, na co a jak jsi reagoval. O vykonnosti vozoveho parku tam nebylo nic. Ted uz chapu, ze ti jde pouze o to, aby se mladicka nerozvaznost nekombinovala se silnymi auty. To je urcite zajimava myslenka, ktera ale totalne kulha na obe nohy, protoze dement za volantem bude dement za volantem v obou pripadech a kolikrat v te stare kraxne dopadne hur, nez v necem novejsim/silnejsim. Protoze navic mladi dementi casto bouraji pri tom predvadeni, je lepsi, kdyz spolujezdci neskonci v rakvi, ale treba jen v nemocnici. Jinak pripadu, kdy mlady blbecek hodil do skarpy olitanyho golfa je zhruba tolik, jako tech, kteri do skarpy hodili nejakou S1xx. A obecne procento mladochu, co maji pod zadkem 150 kW nebyva zas tolik a s vypujcenym autem od rodicu obvykle i ten nactilety nouma vi, ze je lepsi privezt auto domu cele. Osobne nevidim duvod, aby omladina jezdila ve starych strepech a nemyslim si, ze je to pro nasledny ridicsky zivot nejak prinosne. Na (z dnesniho pohledu) starych kramech zacinala generace dnesnich ctyricatniku a padesatniku a dle toho, jak krouti volantem, nicemu to nepomohlo.

PETR
13. srpna • 21:32

Celá moje debata byla o tom, že mám pocit , že jsou dnešní řidiči výce lechkovážní i díky svím nadupaným strjům, než to bývalo. Ted trochu odbočím. Zrovna tak si kolikrát kdiš jedu na kole říkám,jestli ten pilot co kolem mně prolétl na motorce trjnásobně překročenou rychlostí, by byl schopen ten kopec na tom kole vyšlapat, ale to jsme od Š100 opravdu hodně daleko. Dle tvého psledního řádku nejvíce problémů na silnici dělají čtyřicátníci a više, já si naopak myslím že opak je pravdou.

Skyline
14. srpna • 8:22

Ty nemotas jabka s hruskama, ale rovnou melouny s cihlama, mas v ty hlave vubec neco?Ad motorka vs. kolo: treba by to vyslapal trikrat tak rychleji, nez ty - a co jako? Jinak ja teda na okresce moc motorek pri 270 km/h nevidel a na dalnici 390 km/h urcite nikdo nejezdi. Ve meste na 50 km/h jsem motorku 150 jeste jet nevidel, ale pred nekolika lety jsem cetl, ze nekoho takoveho zmerili, tusim v Italii. Nicmene z toho delat bezny problem, to retardum tveho typu jde vyborne.Ad ctyricatnici - jsi takovy hlupak, nebo jen neumis cist? Z meho posledni radku nic takoveho nevyplyva, vyplyva z nej pouze, ze stredni generace neridi nijak zvlast dobre, tedy ze neplati tvuj nazor, ze zacinat na krapu = lepsi ridic. O tom, kdo dela nejvice problemu tam nebylo ani slovo, nicmene i o tom by bylo mozne docela dobre vest debatu. Me nejcasteji ohrozuji prave luzri stredniho veku v ruznych fabii, thaliich a podobnych krapek. Pridavaji pri predjizdeni, nedavaji prednost v jizde, jezdi na cervenou. Oproti tomu mladi "strelci" jezdi obvykle jen rychle, ale tim me nijak neohrozuji, i ten vymaz v protismeru je obvykle bambula kolem 50 let, ktery si zrovna myslel, ze jeho otriskane Uno (!!) je optimalni raketa na predjizdeni v tahle, neprehledne zatacce...

PETR
14. srpna • 10:40

Pane Skyline, ted jste mně opravdu přesvědčil že veškerá debata byla stráta času, takže jdem dělat něco rozumnýho né.

Mirek
15. srpna • 12:27

Mate muj uprimny obdiv, pane PETRe, ze jste to vydrzel tak dlouho ... ackoli Skyline zustal nepoznamenan, je to jen k jeho vlastni skode :o))))

Skyline
14. srpna • 18:17

NeprekvapilsB-]

zavistivec
13. srpna • 23:22

MYLY PETRE, kdiz uz chces dyskutovat, nauc se alespon pravopYs. Ty tvoje Y/I t to je strasne!:-D:-P

Radek.
13. srpna • 22:59

Upřímně řečeno, problémy na silnici dělají všichni - je nás prostě moc a dálnic které by "vícerychlostní provoz" elegantně vyřešily zas zoufale málo.
A když už jsme u těch úvah, je bezohlednější trotl ten co měl problém při předjíždění kolony a nebo "kolchozník v dýchavičné V3Sce"/"klobouk ve Š100" co tu 5-km páteční zácpu spáchal - protože se s tím veteránem bojí jet víc než 40 a má utkvělou potřebu blokovat provoz zrovna v 8 ráno / ve 4 odpoledne? I když má senil krásnou představu jak si to prdká dle vyhlášky/BESIPu bezpečně a "školí mladé cápky svou slušnou jízdou", paradoxně vytváří ty nejhorší stresové situace, ze kterých jsou pak těžké bouračky při "bezohledném předjíždění na plné čáře". Protože na rozdíl od (slušného) cyklisty toho za volantem usínajícího dědka na frekventované dvouproudovce neobjedeš, leda bys ho opravdu nacpal do škarpy...

zavistivec
13. srpna • 18:37

Aha takze ti jde pouze o vykon, to jsi mel zmint hned na zacatku. V tom bych i souhlasil, ale magor co pojede silene v BMW nebo S100 je proste magor. A ver, ze jsem i par takovych exotu s historickyma skudkama videl.:-D:-P

Mirek
13. srpna • 17:35

ale ja tomu rozumim docela dobre :o) .. jde o to, ze tohle auto vyzadovalo daleko vic ridicske zdatnosti - jet se stovkou pres stovku byl docela zazitek ... v moderni kare si stovky ani nevsimnes a take ti lecos odpusti ... naucit se jezdit prave s takovym autem je proste dnes dost tezko nahraditelna zkusenost

Skyline
13. srpna • 20:32

To jsou hlouposti. Daleko vic ridicske zdatnosti, nez jizda s S100, vyzadovalo jezdit s nejakou prvorepublikovou tatrou. Takze jiste v dobe, kdy byla S100 vykrik socialisticke techniky existovala spousta Mirku, kteri rikali to, co rikas ty o stovce dnes, ale lepsi ridici z nich proto nebyli. Stejne tak pochybuju, ze ty jsi lepsi ridic jen proto, zes jezdil s S100, pokud vubec lepsim ridicem jsi. Jedine, co jizda vrazdou prinese, je vetsi radost z noveho auta. Clovek si uvedomi, ze byvalo mnohem hur. Napriklad ja jsem si po zkusenosti s S105 r.v. 1978 uvedomil, jak je super moje S120 r.v. 1988 (hrebenove rizeni a brzdy s posilovacem byly neco naprosto samozrejmeho a nemit moznost jet s tim kramem, ktery to nemel, ani by mi neprislo, ze je to vlastne hodne slusny prokrok).

Mirek
15. srpna • 12:24

Hloupost je naopak to, co rikas, Skyline. To je proste klasicka "logika kone". Zkus vzit rozum do hrsti a uvedomit si, ze v prvorepublikovych podminkach se jezdilo uplne jinymi rychlostmi a v daleko nizsi hustote provozu, nez za dob S100, kdy uz se jezdilo bezne kolem 90-110 jako dnes. Udelat v dnesnim beznem aute mysku v 90 km/h je o hoooodne snazsi a bezpecnejsi, nez totez se Skodou 100, 105, 120. Uz kvuli konstrukci a naladeni podvozku. Aby bylo jasno, ridic, ktery chce s S100 jezdit stejne casto, stejne daleko a stejne rychle, jako by jel napriklad ve Fabii a aby to doslo urcite i tobe, Skyline, mam na mysli jizdu kolem 90-110 km/h tedy zcela v moznostech S100, musi umet vic, aby jel stejne hladce a stejne bezpecne. Videl bys sam, co by to udelalo s klukem, ktery vyrostl za volantem dneshiho auta, kdyby se posadil do S100 a chtel rezat zatacky tak, jak je zvyklej. ... Kdyz tak ctu tve prispevky tady, Skyline, doporucuju: vazne vezmi rozum do hrsti a neztrapnuj se tim, jak si tu hrajes na borce, kterej vsechno vi nejlip, kdyz nedovedes ani veci domyslet do vsech dusledku - ber to jako kamradskou radu, Borce - nic ve zlym :o)

zavistivec
13. srpna • 17:47

Trochu si rypnu...Prave jezdit s bavorakem a zadnim pohonem vyzaduje urcite ridicske zkusenosti. Takze tomu asi nerozumis...:-D:-P

PETR
13. srpna • 17:54

Škoda 100 ten zadní náhon mněla taky, taže jsi dost mladý, ato se odpouští, nebo jsi znalec na entou.

zavistivec
13. srpna • 18:33

No a co to meni na tve hloupe zmince o bavoracich? Odborniku...:-D

Lukáš Rotrekl
13. srpna • 18:42

Sedělk jste v Š100 někdy na ujetém sněhu? Nebo na podzim na mokrém listí? Ono je hodně rozdíl auto s lehkým čumákem bez motoru a bawo, který je sice hnaný na zadek ale motor je v předu.
Vynechme z toho teď různě sportovní auta, což je jiná liga.Poznámka na začátku, která toto vyvolala byla podle mého názoru myšlena tak, že by si dnešní omladina, která málem nezná auto bez ABS a mnozí ani bez takových věcí jako ESP a podobný serepetičky, měla vyzkoušet jak se chová surové auto bez těchto udělátek, aby poznali co je fyzika v praxi atd. Pak by možná některejm došlo (určitě ne všem), že fyzika platí i pro moderní auta.

PETR
13. srpna • 20:17

Děkuji za vaš názor, stoprocentně jste pochopil co jsem mněl těmito příspěvky namysly, bohužel například panu zn. závistivec to není jasné dotet, ale stím už nic nenadělám.

zavistivec
13. srpna • 18:58

A proc bych to mel zkouset? Sam jsem se ucil jezdit ve 120(nic jineho nebylo k mani) a krom priserneho razeni, hroznem rejdu, startovanim se syticem, nevim co me to auto dalo.:-DNejvice jsem se naucil jezdit naopak v realitvne kvalitnim aute nizsi stredni tridy, kde jsem si prave mohl zvyknout na serepeticky typu posilovac, ABS atd.:-D

julo9
15. srpna • 12:10

tak clovek sa ma ucit jazdit na aute ktore sa da normalne ovladat a nie jedovat sa s prisernym radenim, brzdami ktore sice brzdia ale potrebujes silu ako hovado na stlacenie ... boli to hnusne stare vergle ktore jazdit nenaucia teraz nikoho, ked tu opisuju ze pre soplakov na naucenie jazdit treba skodu 100-120 je blbost, felicia 1,6 je podla mna na ucenie idealna

zavistivec
13. srpna • 14:07

A smysl tveho prispevku je kde? Tvuj nazor mi zcela unika!:-P

romanno
13. srpna • 13:11

Ale ono je to tak,začínat se má od píky,potom jsi pan řidič.

Skyline
13. srpna • 13:17

Samej odbornik tady. Se divim, ze v autoskolach maji nova auta, meli by tam mit nejaky tatraplany, nebo rovnou neco na paru, ne? Nebo kde je ta pika? Co tu ctu, tak pika je vzdy tam, kde nejaky zavistivy hlupec s kratkou pameti zacinal sam.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
BHudak
13. srpna • 19:54

Hehe, dobře ty :-D:-D:-D
Btw i dneska si člověk udělá na autě dost sám, teda pokud nemá volšový ruce ;-)

.Big Smoke.
13. srpna • 12:37

Ňo jo, ťo je ďněška mládež...

ABC
13. srpna • 12:28

klídek stařešino ;-)

chachar
14. srpna • 8:06

a, zase jeden z těch bláznů co nejezdí, ale mají v rukou zbaraň!!! Souhlasím, dokonce bych souhlasil ať se sylnějším autem můžeš jezdit až od 21, jako v německu. Možná by to bylo lepší, než nějaké body...

ABC
14. srpna • 14:10

Jak si na to přišel? Ono tak hloupš zobecňovat může pouze jednoduchý člověk, proto ta moje reakce.. B-]

r.dzurus
14. srpna • 9:35

taky bych dal od 21 roku jezdit v silnějšich vozech

Kube
13. srpna • 9:02

Taky jsem ji měl..a stačily dva klíče, šroubovák a v nejhorším kladivo a všechno si člověk udělal sám...
A starší byla o 10 let:-D, ale naučila mne...

Radek.
13. srpna • 22:38

A co že tě ta srágora naučila? Že když je MB-čko od přírody vergl, tak že místo "nasednout-odjet" je zcela normální loajálně zalehnout-vrtat šroubovákem-mlátit kladivem-sakrovat-ošetřit zranění-zavřít garáž-odjet autobusem, protože by tomu křápu beztak v zatáčce upadlo kolo z poddimenzované nápravy? Sorry, ale s tímhle už sem koncem první dekády 21. století nechoď...

Pavel
19. srpna • 7:20

Radku Radku, uz ten ton jasne naznacuje ze budes vyplodem mlade generace. Nevim proc rikas vergl? Co vis treba o motoru? Nebo jak pises o pod napravach? prosim Te to mi pribliz? Jo kamarade a pokud nekomu odpadlo kolo, tak pricina byla zcela v necem jinem ty chytraku. Pokud se jednalo o predni kolo, pricina byla v "domecku" spodni casti ulozeni svisleho cepu, ktery diky premrstene uddrzbe zarezavel a prestal plnit funkci kloubu a svisly cep e namahanim ulomil, protoze byla namahany to zkrutu. A pokud se jednalo o zadni napravu, tam slo o situaci kdy nedotazenim stredove matice naboje, tedy bubnu, se tento posunul par desetin milimetrů a konus naboje se "vysmajdal" a stalo se ze osa se zlomila v miste konce konusu. Ja mel skodovku od roku 80 co jsem se vrtatil z vojny az po skohu 120 porad stejny princip do roku 94 a nikdy jsem podobne problem nemel. Ovsem pokud nekdo provozuje cokoliv bez udrzby, pak samozrejme nemuze cekat nic jineho nez problemy, ale to je asi zbetecne tady resit.

Doporučujeme

Články odjinud