Skládací střechy zažívají renesanci

Ještě nikdy nebyla na trhu tak bohatá nabídka otevřených vozů. Týká se to také různých konstrukcí skládacích střech.

První automobil žádnou střechu neměl. V dalších letech vývoje automobilu následovaly nejrůznější konstrukce ochrany posádky před nepříznivými povětrnostními vlivy. Uzavřené vozy s pevnou střechou nakonec získaly navrch, nicméně otevřené vozy zažívají v posledních dvou desetiletích renesanci.

Klepněte pro větší obrázek

Skládání střechy probíhá dnes až na výjimky plně automaticky.

Na tom mají svůj podíl také inovativní řešení skládacích střech. Velkým impulzem se stala ocelová skládací střecha představená v roce 1996 v první generaci malých roadsterů Mercedes-Benz SLK (o rok dřív se začalo prodávat Mitsubishi 3000GT Spyder s ocelovou skládací střechou – význam tohoto vozu byl však naprosto okrajový).

Podobné řešení zavedl o pár let později Peugeot v cenově mnohem dostupnějších kabrioletech 206 CC a od té doby se zdálo, že klasickým plátěným střechám odzvonilo.

Vše už tu bylo

Ocelová skládací střecha není novou myšlenkou. V historii nalezneme například otevřené vozy Peugeot z 30. let nebo Ford z 50. let s ocelovou skládací střechou. Nicméně až moderní technika umožnila realizovat tento druh střechy v dostatečně kompaktních rozměrech.

Klepněte pro větší obrázek

Pro dvoumístné vozy stačí zpravidla dvoudílná střecha, která příliš neovlivňuje celkový design vozu. U vozů Renault Wind se ukládá nad zavazadlový prostor za sedadly jediný střešní panel umístěný nad hlavami cestujících.

Francouzská elegance: Renault Wind 

U čtyřmístných kabrioletů je konstrukce pevné skládací střechy složitější, protože musí zakrývat delší prostor, takže je zpravidla rozčleněna na tři díly, které se mohou různými způsoby skládat do vyhrazené části zavazadlového prostoru.

Pevné skládací střechy bývají nejčastěji ocelové, ale mohou být samozřejmě vyrobeny i z jiných materiálů. Oblibu si získávají skleněné prostřední panely, přičemž Mercedes-Benz přišel letos v novém SLK s panelem Magic Sky Control, který umožňuje měnit průsvitnost skla stisknutím tlačítka. Volkswagen Eos s velmi komplexním skládáním pětidílné střechy se může zase pochlubit integrovaným skleněným posuvným střešním oknem.

Klepněte pro větší obrázek

Částečky ve skle střechy Magic Sky Control reagují na elektrické napětí a svou orientací mění průsvitnost skleněného panelu.

Plátěná střecha není na odpis

Pevná skládací střecha poskytuje posádce podobnou ochranu před nepříznivým počasím jako kupé a napodobuje i jeho vzhled. Nevýhodou je vyšší hmotnost a větší rozměry, které zejména u čtyřmístných kabrioletů vyžadují kompromisy v oblasti designu zádě.

I z toho důvodu se zdá, že dny plátěných střech ještě zdaleka sečteny nejsou. Nízká hmotnost, kompaktní rozměry a rychlejší otvírání jsou pádnými argumenty. Designéři si mohou navíc lépe pohrát s tvary a proporcemi.

Díky vyspělým izolačním materiálům lze i s nimi vytvořit uvnitř podobně útulné a tiché prostředí jako v případě ocelové střechy. V supersportovních vozech zvládají plátěné střechy dokonce i jízdu v extrémních rychlostech. Zůstává ovšem větších náchylnost plátěných střech k poškozením způsobeným například vandalismem.

Mezi nejvýznamnější dodavatele skládacích střech a střešních komponentů patří společnosti ASC, Webasto, Valmet Automotive a CTS. Dříve se k nim řadil i Karmann, ale po jeho krachu v roce 2009 si provozy této tradiční karosárny zaměřené na výrobu střešních systémů rozebraly skupiny Webasto a Valmet.

Skládací střechu může mít jakýkoli automobil – i terénní.

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

BMW 3

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 Audi A3 
Ferrari California
Maserati Gran Cabrio
Smart For Two
BMW Z4
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 1.8
Rok výroby: 2002
Stav: 176 845 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků