„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? [komentář]

Média upozorňují, že příchod nových emisních norem může znamenat zdražení aut se vznětovými motory a ztrátu jejich tržního podílu. Některé komentáře, které se v této souvislosti vynořily, svědčí o nepochopení podstaty věci.

Českými motoristickými médii včetně nás proběhly v uplynulých dnech články o tom, že auta se vznětovými motory možná čeká v Evropě ústup ze slávy. V pátek se téma objevilo i v automobilové rubrice iDnes.cz a krátce po poledni se dokonce propracovalo na pozici hlavní zprávy na titulní straně.

Všechny zmíněné články včetně toho na iDnes vycházely z materiálu, který v neděli vyšel na webu britského automobilového magazínu Autocar. Joe Bakaj z Fordu v něm – dost možná s jistým strategickým záměrem – tvrdil, že připravované normy Euro 6 povedou ke zdražení dieselů.

Byznys | Palivo | Ostatní značky

Čistě benzínovým a naftovým autům možná po roce 2040 odzvoní

Diskutující mají, zdá se, jasno. Byrokraté z Bruselu už zase úřadují. Místo aby řešili strukturální problémy eurozóny, plánují skryté daně na Octavii TDI a BMW X6 M 50d. Vždyť patnáct největších lodí na světě vyprodukuje stejné množství škodlivin jako všechna auta světa. A globální oteplování je podfuk.

Víte, rozhodně nepatřím k lidem, které by bylo možné podezřívat z nekritické náklonnosti k současné podobě evropské integrace. O klimatických změnách si také myslím svoje. Měli bychom si ale udělat jasno ve dvou věcech:

1) Evropští byrokraté se nechystají znevýhodnit diesely

2) Emisní normy Euro nejsou bezdůvodná šikana motoristů

Znevýhodnění dieselů? Kdeže, jen narovnání stavu

Podnětem k napsání původního článku Autocaru byl příchod emisní normy Euro 6, která vstoupí v platnost od 1. září 2014. Euro 6 nenařizuje výrobcům dieselů montovat povinně drahý odlučovač NOx, vodotrysk ani žádné jiné zařízení. Vlastně nepřináší žádnou změnu vyjma odstranění letitého zvýhodnění dieselů na evropském trhu.

Ostatně i Bakaj tvrdí jen to, že splnění požadavků Euro 6 bude pro benzínové motory levnější, protože se obejdou bez systému SCR, který rozkládá oxidy dusíku za pomoci močoviny.

Normy Euro stanovují maximální přípustné emise toxických škodlivin: oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic. Euro 6 přinese jedinou velkou změnu. Namísto dosavadních 0,18 g NOx na km bude nově povolovat vznětovým motorům jen 0,08 g/km, čímž se přiblíží už dnes platnému maximu pro motory zážehové. Srovnejte sami:

Emisní norma

CO

(g/km)

NOX

(g/km)

HC + NOX

(g/km)

HC

(g/km)

(g/km)

 

Benzín

Diesel

Benzín

Diesel

Benzín

Diesel

Benzín

Diesel

Euro V

1,00

0,50

0,06

0,18

-

0,23

0,10

0,005

VI

1,00

0,50

0,06

0,08

-

0,17

0,10

0,005

Dochází tedy pouze ke sblížení podmínek, které dlouhá léta stranily vznětovým motorům. Právě benevolentnější normy byly hlavní příčinou rozmachu dieselů v Evropě, který nemá v jiných částech světa obdoby.

Že se konstrukce vznětových motorů prodraží o nové technologie zachytávání škodlivin, tedy při sebevětší snaze nemůžeme považovat za projev úřední zvůle, ale naopak za narovnání pokřiveného stavu. Ostatně příklad motoru Mazda 2,2 Skyactiv-D ukazuje, že když se chce, jde to už dnes – a bez odlučovače.

Normy Euro nechrání klima, ale naše plíce

Diskuze o emisích a Evropské unii je vždy poněkud matoucí. V posledních letech se tato dvě témata protínají zejména v souvislosti s takzvanými flotilovými emisemi CO2. Oxid uhličitý je netoxický, v přírodě se běžně vyskytující a pro zachování života nezbytný plyn. Do centra pozornosti regulátorů se dostal kvůli svému podílu na skleníkovém efektu.

Zajímavosti | Byznys | Názory

Jsou za německým odmítnutím nových limitů CO2 peníze od BMW?

Jakákoliv kritika aktivit Evropské unie, která se v souvislosti s CO2 zabývá nerealističností předepsaného měřicího cyklu, podílem osobní přepravy na celkových emisích, deformacemi trhu v důsledku zavádění nepromyšlených limitů či podezřením ze sociálního inženýrství je podle mého nejupřímnějšího přesvědčení naprosto oprávněná. Normy Euro ale nejsou o CO2.

Emisní normy Euro regulují obsah zplodin bezprostředně ohrožujících lidské zdraví.

Jistě, nejsou dokonalé. Například se vůbec nezabývají přítomností některých významných škodlivin ve výfukových plynech, od aromatických uhlovodíků až po sirnaté sloučeniny. Uspokojivě neřeší ani aktuální otázku prachových částic ve výfukových plynech moderních zážehových motorů s přímým vstřikováním.

V principu ale velmi dobře plní svůj účel: přivádět na silnice čistší a čistší auta.

Možná jste se někdy setkali s tvrzením, že vzduch vycházející z výfuku auta splňujícího Euro 5 v městském provozu je méně znečištěný než vzduch, který do motoru vstupuje sáním.

Ještě v osmdesátých letech se člověk procházející okolo kolony aut doslova dusil a v tunelech se rozhodně nedoporučovalo otevírat okna. Vzpomínáte, jak se okolo jedoucích aut vznášela oblaka nespáleného benzínu plného věcí, které jste rozhodně nechtěli mít v plicích?

Technologie, které ke zlepšení vedly, se neprosadily na volném trhu. Zákazníci zpravidla nebyli ochotni si za ně připlácet, dokud měli na výběr.

Zajímavosti

Nizozemští vědci: emise dieselů škodí mozku

Jako příznivci minimálních zásahů státu do svobody jednotlivce a zároveň milovníkovi velkých, hlučných a čoudících věcí se mi to neříká snadno, ale emisní normy Euro jsou pravděpodobně nejlepším příkladem úspěšného uplatnění regulace usilující o odstranění negativních externalit, s jakým jsme se v Evropě za posledních třicet let setkali. To ostatně v soukromých rozhovorech často zmiňují i inženýři z automobilek.

Pokud vás mrzí, že emisní normy vytlačují do propadliště dějin některé charakterní motory nebo rovnou celá auta, nabízím malou náplast.

Škodliviny ve výfukových plynech jsou průrazným střelivem pro všechny, kteří se snaží pod nejrůznějšími záminkami prosazovat omezování individuální automobilové dopravy. Čím tedy budou výfukové plyny našich aut čistší, tím obtížněji se budou odpůrcům aut hledat zástupné argumenty. A to podle mě za občasné doplnění nádržky s močovinou stojí.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků