Skandál s emisemi motorů TDI může nadobro pohřbít diesely v USA

I ostatní výrobci teď budou čelit tlaku a přísnějším kontrolám. Na scénu se nejspíš ve velkém vrátí drahé a těžké hybridy.

Už jste to určitě slyšeli. Volkswagen podváděl s měřením emisí dieselů TDI v USA, aby dostal ekologickou nálepku „clean diesel“. Výsledkem může být i rekordní pokuta 18 miliard dolarů. V reakci na skandál spadly volně obchodovatelné akcie Volkswagenu o 23 % a přes noc ztratily na hodnotě přes 15 miliard dolarů.

Život řidiče | Názory

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Aféra ale může poškodit i ostatní automobilky, které se snaží na americkém trhu prosadit s čistými diesely v osobních autech jako s alternativou k hybridům.  

Volkswagen spolu s Audi prodal už 482 000 naftových modelů s inkriminovaným „čistým“ dieselem. Jedná se o čtyřválec 2.0 TDI, který nebyl v menších modelech vybaven selektivní katalytickou redukcí, tedy vstřikováním močoviny AdBlue do výfuku. Všichni se divili, jak Volkswagen dokáže plnit přísné americké limity i bez něj. Teď už je to jasné…

Jiní výrobci vstřikování močoviny používají (už i v Evropě kvůli normě Euro 6), ale zákazník zkrátka vidí diesel jako diesel. Marketingová oddělení automobilek teď budou muset pracovat na plné obrátky, aby alespoň zmenšily pošramocení pověsti naftových motorů v očích amerických spotřebitelů.

I výrobci, kteří jsou v tom naprosto nevinně, budou čelit tlaku a přísnějším kontrolám, takže nakonec může snaha o prosazení dieselů v USA vyšumět do prázdna a na scénu se ve velkém vrátí drahé a těžké hybridy. 

Zajímavosti | Život řidiče | BMW | Audi | Statistiky

Consumer Reports: Největšími žrouty oleje jsou nová Audi a BMW

Výroba dieselového motoru, který splní přísnější regulace, bude brzy moc drahá a nevyplatí se. Bez vstřikování močoviny (AdBlue), která odloučí diskutované oxidy dusíku, se neobejdou. Ve výsledku bude výhodnější hybridní pohon.

Koncový zákazník z toho sice asi moc velký přínos mít nebude, protože spotřeba hybridů je v reálném provozu také dosti odlišná od té normované, ale to je stejná pohádka jako s emisemi dieselů. 

Nyní zbývá počkat, jak z toho Volkswagen vybruslí (nebo také ne). Reputace dieselů je nicméně v USA značně otřesena, to je jisté už dnes. A otřeseny jsou také stávající metodiky měření spotřeby a emisí. Ostatně proti dieselům začíná bojovat i EU, která ještě nedávno lidi nutila si je kupovat.

Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 141 717 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Touran 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 365 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků