Skandál na Rally Hustopeče. Proč odstoupil jezdec Valoušek?

Můžete mít peníze na závodění, výborný vůz, skvělého jezdce bojujícího o prvenství a stejně vám to je na nic, když si na vás vyšlápne "bdělý" komisař, který vám udělí trest za to, že jste "jeli po veřejné komunikaci po třech kolech". To se stalo při Rally Hustopeče před několika dny.

Pavel Valoušek a Zdeněk Hrůza z Peugeot Delimax Total Teamu po tomto verdiktu ze závodu odstoupili. Zdůvodnili to tím, že je to na znamení protestu proti dodatečně udělené pětiminutové penalizaci. Proti tomu, že jim byla udělena až po mnoha hodinách, které uběhly od sporné události, a zcela zničila jejich vyhlídky na možný úspěch. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Rozbitý vůz Pavla Valouška.

Incident okomentoval bezprostředně poté, co se stal, Jan Vrba, ředitel společnosti Delimax těmito slovy:

„V pátek, v RZ 4, poslední RZ první etapy, jsme udělali jezdeckou chybu. Pavel na výjezdu z úzkého mostu směrem na hlavní cestu trefil obrubník a poškodil zavěšení, což nás stálo čas a propad mimo bodované pozice. Auto ale bylo plně pojízdné a bez problémů dojelo do servisu, kde jej mechanici opravili a připravili na druhý den. Do druhé etapy jsme odstartovali s cílem zabojovat a vrátit se na body. To se nám podařilo. V polovině druhé etapy nám ale sportovní komisaři oznámili udělení pětiminutové penalizace za to, že po nehodě v RZ 4 auto údajně jelo po veřejných komunikacích po třech kolech a tím ohrožovalo bezpečnost provozu. OK, tento trest přijímáme. Co nás ale zaráží je jeho forma. Pokud tím došlo k ohrožení bezpečnosti, měli nás pořadatelé rovnou vyloučit před startem druhé etapy. S tím také souvisí to, že se nám nelíbí načasování udělení trestu. Jak to s námi bude, jsme chtěli vědět už v pátek večer, sportovní komisaři nám ale žádnou informaci nedali. Jejich jednání proto vnímáme jako alibistické a velmi nešťastné, což poškodilo nejenom naši posádku, ale celkovou úroveň českého rallysportu. Navíc toto nestandardní rozhodnutí zásadně ovlivnilo boj o mistrovský titul. To vše jsou důvody k tomu, proč jsme se rozhodli nepokračovat v soutěži a proč také uvažujeme o tom, zda budeme pokračovat i v českém mistrovství.“

Klepněte pro větší obrázek

O několik dní později, když kontroverzní událostí stále žil svět rally u nás, Jan Vrba (na snímku nahoře) odpověděl na několik otázek AutoRevue.

AR: Proč tak silné rozhodnutí?
Rozhodnutí odstoupit ze závodu bylo v té chvíli jediné rozumné. Podílela se na tom samozřejmě atmosféra beznaděje nad tím,  že jsme nemohli toto rozhodnutí sportovních komisařů ovlivnit a zpočátku jsme ani nedokázali pochopit termín sdělení penalizace až po polovině odjeté druhé etapy. Trest byl velmi přísný! Volba odstoupit nebyla trucovitá reakce, ale uvážené týmové rozhodnutí. Peugeot Delimax Total Team je založen na partnerství a snahou všech partnerů je vynaložit prostředky co nejefektivněji. Pokračováním bychom plýtvali penězi na bohužel předem prohraný závod, proto jsme zvolili odstoupení. Nicméně jsme zklamaní ze zbytečně vynaloženého úsilí a financí celého týmu ve snaze vrátit se alespoň na čtvrté místo. 

AR: Nejednal byste dnes jinak? Nehrály v rozhodnutí emoce?
Emoce samozřejmě zasáhly, ovšem ne natolik, abychom jednali zkratovitě. Za rozhodnutím si stojím a společně se mnou i celý tým, odstoupit ze soutěži bylo rozumné rozhodnutí.

AR: Máte nějaké vysvětlení pro jednání pořadatelů?
Sportovní komisaři měli dle pravidel právo nám udělit trest, ať už v podobě finančního postihu, vyloučení, či penalizace, jakou jsme dostali, ale měli také možnost trest nedát vůbec. Co si nedokážu vysvětlit, to je způsob, jakým trest projednávali a udělili, a to především kvůli velké časové prodlevě. 

AR: Stalo se u nás už někdy něco podobného?
Jde o nové pravidlo, a pokud vím, nikdy nebylo na našem území aplikováno.

AR: Budete si někde stěžovat? 
Za incidentem z Hustopečí uděláme čáru, přestože ta nepříjemná pachuť neúspěchu a určitého nekorektního jednání ze strany funkcionářů asi ještě nějakou dobu zůstane. Proti rozhodnutí sportovních komisařů v podstatě není odvolání.

AR: Co pokračování sezony?
Zatím pojedeme dál. V nejbližší době nás čeká nás Rally Bohemia a po ní Barumka. To jsou úžasné rallye a my si je nechceme nechat ujít. Ve hře jsou ale i účasti v závodech mimo mistrovství ČR. Uvidíme, co bude dál.
 

Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 162 415 km
Cena: 110 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 139 809 km
Cena: 144 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 48 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků