Silnice zkontroluje speciální vůz. Vyhodnotí i nejlepší opravu

Na rozbité české silnice brzy vyrazí multifunkční diagnostické zařízení. Má to být jeden z kroků, jak zlepšit neuspokojivý stav našich vozovek. Za nějaký čas bude možné potkat speciální auto, jehož digitální systémy vykáží data, která odhalí i skryté neduhy a zároveň navrhnou optimální řešení oprav. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli tomu vypisuje výběrové řízení a jeho vítěz zmapuje, v jaké situaci se celá síť českých komunikací skutečně nachází. Sběr a vyhodnocení informací by mělo stát několik desítek milionů korun, ovšem při takto zjištěných závadách dochází u oprav k úsporám.

V Evropě je v provozu osmnáct aut s obdobnou technologií. Spolumajitelem jediného takového vozu v Česku je subjekt z oboru silničního hospodářství. Systém je namontovaný na americké dodávce Chevrolet Chevy VAN 20 s objemem motoru 5700 ccm

„Systém má poměrně vysokou kapacitu pořizování dat, a tak je možné sbírat informace v běžné provozní rychlosti osmdesáti až devadesáti kilometrů za hodinu. Za den je možné zmapovat od tří do pěti set kilometrů vozovky,“ řekl AutoRevue.cz předseda sekce povrchových vlastností vozovek České silniční společnosti Václav Bolina.

Studie udělá i výhled do budoucnosti

Zařízení umí pomocí dat dokonale přečíst jakékoliv nerovnosti, trhliny a poklesy vozovky a vyhodnotit jeden z parametrů její kluzkosti. „Systém zmapuje všechno během jediné jízdy a výsledkem je soubor určený pro silniční databanku. Z těchto informací se dá vyčíst, jakou technologii opravy je nejlepší na konkrétní závadu silnice zvolit. V případě, že správce komunikace nemá dost peněz, nabídne počítačová studie, jak bude silnice vypadat za rok, když se oprava odloží, a kolik to bude potom stát," pokračuje Bolina.

Vozovku snímají dvě kamery s vysokým rozlišením, které umožňují ostré a detailní snímky. V autě během monitorování sedí řidič a operátor, který kontroluje údaje, ovládá systémy a hlídá jejich funkci. „Při zakázce pracuje auto obvykle pět pracovních dnů za denního světla. O víkendu se data stahují a zpracovávají, posádka pak pokračuje na dalších úsecích,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek

Monitorovací auto české vozovky snímalo naposledy před čtyřmi roky. Zakázka ŘSD má být rozdělená na silnice první třídy, rychlostní komunikace a dálnice. S opravami by se po vyhodnocení nadcházejících testů mělo začít během příštího roku.

Chevrolet Aveo 1.399
Rok výroby: 2006
Stav: 70 455 km
Cena: 65 000 Kč
Chevrolet Cruze 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 150 976 km
Cena: 180 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2011
Stav: 89 533 km
Cena: 205 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků