Silné partnerství: 25 let spojení ŠKODA a Volkswagen

  • › Milník v česko-německé spolupráci: Čtvrt století od vstupu automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen
  • › 25 let úspěšné spolupráce: Vývoj moderní modelové nabídky, šestinásobný nárůst prodeje vozů, mohutné investice do vývoje a výrobních kapacit
  • › Globální značka: Z regionálního lídra respektovanou automobilkou aktivní na více než 100 trzích světa

Mladá Boleslav, 24. března 2016 – Jedna z nejúspěšnějších fúzí v automobilové historii slaví v těchto dnech 25. jubileum. Dne 28. března 1991 byla podepsána Smlouva o vstupu společnosti „ŠKODA, automobilová akciová společnost“ do svazku koncernu Volkswagen. Dokument vstoupil v platnost 16. dubna 1991.Během uplynulého čtvrt století se z regionálního výrobce stala dynamicky rostoucí automobilka mezinárodního formátu. Dnes ŠKODA vyrábí více než milion vozidel ročně a je zastoupena na více než 100 trzích. Nejširší modelová nabídka v její historii vzniká na dvou kontinentech ve čtrnácti závodech. V jubilejním roce navíc ŠKODA AUTO zahajuje novou modelovou ofenzivu v segmentu SUV.

​„ŠKODA se za uplynulých 25 let proměnila z regionální značky na mezinárodně velmi úspěšného výrobce. Rozhodující roli při tom hrála profesionální podpora koncernu Volkswagen, který před čtvrt stoletím vstupem do automobilky ŠKODA prokázal rozhodnost a podnikatelský nadhled. Úspěšný rozvoj naší značky je v automobilovém průmyslu ojedinělý,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO. 

Začlenění automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen patří k nejúspěšnějším příkladům privatizace československého státního majetku na počátku 90. let. Roční kapacita výroby tehdy činila necelých 200 000 vozidel, modelový program tvořily pouhé dvě řady – dožívající typy s motorem vzadu a pohonem zadních kol a v roce 1987 představený moderní model Favorit ve verzi hatchback a kombi (Forman). Dnes ŠKODA nabízí rozsáhlou paletu více než 40 modelových variant, sahajících od malého vozu Citigo až po vlajkovou loď ŠKODA Superb.
 
Česká vláda při privatizaci automobilky, založené již v roce 1895 a patřící ke značkám s nejbohatší historií na světě, vybírala z nabídek několika zájemců ze zemí západní Evropy i ze zámoří. Do celého procesu se zapojila řada politických i hospodářských špiček a v roce 1991 byla automobilka ŠKODA prodána koncernu Volkswagen. 

Volkswagen byl již tehdy největším výrobcem automobilů v Evropě a o mladoboleslavskou značku a československý trh projevoval zájem dlouhodobě. Již v roce 1987 byly ve Wolfsburgu v rámci uvažované spolupráce realizovány zkoušky prototypu nové modelové řady ŠKODA Favorit s pohonem předních kol, vzniklé pod taktovkou šéfa vývoje Petra Hrdličky. Právě slibný potenciál konkurenceschopného výrobního sortimentu patřil k hlavním důvodům zájmu koncernu Volkswagen o společnost ŠKODA. Jejím dalším trumfem se stala vysoce kvalifikovaná pracovní síla, tým kreativních, vzdělaných a motivovaných zaměstnanců. 

Důležité rozhodnutí české vlády padlo 9. prosince 1990: jako strategický partner pro společnost ŠKODA byl vybrán koncern Volkswagen. Smlouvu o vstupu společnosti s novým názvem „ŠKODA, automobilová akciová společnost“ do svazku skupiny Volkswagen podepsali 28. března 1991 tehdejší ministr průmyslu české vlády Jan Vrba a předseda představenstva společnost Volkswagen Carl Hahn. Tento dokument vstoupil v platnost dnem 16. dubna 1991. Doplnila jej smlouva o kapitálovém vkladu a smlouva mezi akcionáři. V průběhu prvního roku 1991 získal koncern Volkswagen za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské společnosti. Svůj podíl ve firmě poté postupně navyšoval, až se 30. května 2000 stal držitelem plných 100 % akcií.

Dynamický rozvoj společnosti ŠKODA během uplynulých 25 let byl možný díky komplexnímu investičnímu programu koordinovaného s dalšími značkami koncernu Volkswagen. Od roku 1991 do března 2016 značka ŠKODA do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšiřování výrobních kapacit v České republice vložila více než 300 miliard korun. ŠKODA je jedinou automobilkou, která v České republice vozy nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Zatímco na jaře 1991 mělo mladoboleslavské vývojové oddělení společnosti ŠKODA 600 pracovníků, v roce 2015 bylo ve vývojovém, technologickém a designovém centru v Mladé Boleslavi zaměstnáno téměř 2000 vysoce kvalifikovaných specialistů. Díky jejich schopnostem vynikají vozy ŠKODA typickými přednostmi, jako je nadprůměrná prostornost, špičková funkčnost a moderní technika. Po zapojení automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen ke třem českým výrobním závodům z roku 1991 (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) přibyly výrobní kapacity továren v Číně, Indii, Rusku a na Slovensku, doplněné o montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu. 

Srdce automobilky ŠKODA ale nadále bije v Mladé Boleslavi, kde je již 121 let sídlo společnosti a hlavní výrobní závod. Václav Laurin a Václav Klement, kteří společnost roku 1895 založili, patří k průkopníkům automobilového průmyslu a individuální mobility na dvou či čtyřech kolech. Ostatně byli to současníci Ferdinanda Porsche, jehož rodiště Vratislavice leží nedaleko Mladé Boleslavi.

Dnes patří ŠKODA AUTO k pilířům českého hospodářství: V roce 2014 tvořila 4,5 % HDP České republiky a realizovala přibližně 8 % českého exportu. Úspěch značky ŠKODA je propojen i s řadou dodavatelů, zvyšujících zaměstnanost v České republice o tisíce pracovních míst.
  
O globálním úspěchu společnosti ŠKODA AUTO svědčí fakt, že z 1 055 500 automobilů dodaných zákazníkům v roce 2015 jich zhruba 85 000 zamířilo k českým zákazníkům a plných 92 % produkce bylo prodáno v zahraničí. Největším odbytištěm vozů ŠKODA se v uplynulých letech stala Čína, kde se v roce 2015 prodalo 281 700 vozů české značky. Mladoboleslavská společnost již sedm let v řadě figuruje na pozici nejúspěšnějšího dovozce na vysoce konkurenční německý trh, kde se loni prodalo 158 700 automobilů ŠKODA a značka zde držela 5,6% tržní podíl. V řadě zemí se daří dosahovat až dvouciferného meziročního růstu prodejů. 

Velká pozornost je věnována rozvoji lidských zdrojů. S 28 500 zaměstnanci patří ŠKODA AUTO k největším a nejstabilnějším zaměstnavatelům a pravidelně se umisťuje mezi nejatraktivnějšími zaměstnavateli. Pozornost se věnuje i přípravě mladé generace: firemní Střední odborné učiliště strojírenské v Mladé Boleslavi má tradici dlouhou takřka 90 let, během té doby se zde vyučilo 22 000 žáků. Přímo v Mladé Boleslavi navíc od roku 2000 působí ŠKODA AUTO Vysoká škola, kterou dosud úspěšně absolvovalo 1400 studentů. 

Čtvrt století po startu do nové epochy v rámci koncernu Volkswagen dosahuje ŠKODA AUTO rekordních výsledků. Od počátku letošního roku do konce února vzrostly dodávky vozů ŠKODA zákazníkům o 4,5 % na 170.300 automobilů, což je za uvedené období nejlepší výsledek v historii firmy. Ukázkový příklad česko-německé hospodářské spolupráce píše další mimořádnou kapitolu své historie, spojení automobilky ŠKODA a koncernu Volkswagen tak při svém 25. výročí dosahuje nových rekordních met.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků