Shelby GT500 na bázi Fordu Mustang 2010

Krize na legendy neplatí. Shelby zapracoval na novém Mustangu a vzniknout z toho nemohlo nic menšího než nový GT500.

Jméno Carrolla Shelbyho netřeba představovat. Zakladatel společnosti Shelby Automobiles byl v šedesátých letech úspěšným závodníkem, ale záhy se jeho jméno začalo objevovat i na kapotách jím upravených vozů. Naposledy jsme o Shelbym psali na tomto místě v souvislosti s dražbou jeho speciálního Mustangu z klasické éry. Jakýpak by to však byl nový Mustang bez vysokovýkonné varianty, jenž by neprošel rukama tohoto mága? Nový Mustang, který jsme vám podrobně představili na tomto místě, tak konečně dostává svoji oficiální prestižní variantu.

Nový Ford Mustang GT500 vzniknul ve spolupráci Shelby Automobiles a sportovního oddělení Fordu SVT. Pro Shelbyho nikoli, ale pro SVT je to dosud nejvýkonnější Mustang v historii. I podle slov Carrolla navazuje Mustang GT500 svým charakterem na jeho někdejší supervýtvor GT500KR, který svému jménu King of the Road (KR) rozhodně nedělal ostudu. I v případě nového Mustangu se tak jedná o specifickou kombinaci síly, jízdních vlastností a brzdného účinku, jež má jediný úkol: připravit řidiči nezapomenutelné zážitky.

O pohon nového modelu Mustang GT500 se stará přeplňovaný vidlicový osmiválec s objemem 5,4 l a rozvodem DOHC, který dává nejvyšší výkon 540 koní a maximální otáčky činí 6 250 ot./min. Úpravy na této pohonné jednotce nejsou nikterak rozsáhlé, jedná se spíše o drobné cizelace. Sání třeba disponuje kónickým filtrem se sníženým odporem, který díky svému umístění motor zásobuje co možná nejchladnějším vzduchem, čímž se zvyšuje efektivita spalování. Podobně upravený filtr měla například již nedávná série Mustangu Bullit, s níž se díky naší reportáži můžete seznámit na tomto místě

Výkon se na zadní kola přenáší skrze šestistupňovou převodovku s manuálním řazením a spojku se dvěma kotouči. Hlavní kotouč má v porovnání s předchozí generací Mustangu GT500 průměr 250 mm, tedy o 35 mm více, a jeho obložení je kompozicí s příměsí mědi a skelných vláken. Druhý kotouč má pak za úkol zjemnit záběr spojkového mechanizmu a usnadnit řazení. Také samotná převodovka prošla dílčími změnami, které měly za cíl snížit hladinu hluku a vibrací. Pátý a šestý stupeň byly poněkud prodlouženy s ohledem na snížení spotřeby paliva při vyšších rychlostech, kratší celkový převod (3,55) naopak přispívá k mohutnější akceleraci. Mustang Shelby GT500 pochopitelně přejímá všechny optické změny standardního Mustangu pro modelový rok 2010, výrazně však byly upraveny přední a zadní nárazníky. Jejich tvarování mělo spolu s optimalizací proudění vzduchu pod vozem přispět ke snížení vztlaku, důraz na minimalizaci ztrát vznikajících prouděním vzduchu vedl také k úpravám chladičů kapaliny a stlačovaného vzduchu. Díky těmto úpravám se podařilo snížit vztlak, ale zároveň i aerodynamický odpor karosérie, který vede ke snížení spotřeby paliva.

Na podvozku zapracovalo především Fordovo oddělení SVT, které modifikovalo tlumiče i pružiny, ke zlepšení jízdních vlastností vede též použití nových pneumatik Goodyear F1 Supercar obutých na kovaných ráfcích o průměru 19 palců. Ovládání vozu usnadňují úpravy na řadicím mechanizmu a řízení, které nyní podobně jako pedály vyžaduje nižší ovládací síly.

Ford Mustang GT500 se začne prodávat již v prvních měsících tohoto roku. První vyrobený GT500 bude, spolu s prvními vyrobenými vozy Mustang 2010 a Chevrolet Camaro 2010, dražen společností Barrett-Jackson, a to již od dnešního dne. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Shelby GT500 2010
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků