Shelby Cobra Daytona (1964-1965): Americké kladivo na Ferrari

Historie legendárního roadsteru Cobra je dostatečně známá. A pokud někdo nemá na originál, koupí ho jako repliku i ve formě stavebnice. Před padesáti lety ovšem vyjelo i uzavřené kupé jako čistě závodní stroj.
Seznam kapitol
  1. Historie; Závodní úspěchy; Moderní následovník
  2. Fotogalerie

Původní Cobra vznikla na základech britského roadsteru AC Ace, ovšem místo dvoulitrů Bristol vycházejících z předválečného BMW 328 do ní Carroll Shelby implantoval americký osmiválec Ford. Otevřené Cobry zápolily na amerických okruzích s Corvettami Sting Ray, v roce 1963 dokonce vyhrály místní šampionát USRRC s obřím náskokem. Jejich motory vyladil Shelby až na 250 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cobra kupé byla pojmenovaná po slavném okruhu v Daytoně

Jeden roadster s hardtopem (tedy pevnou střechou) uspěl tehdy i v Le Mans, ve své třídě dojel čtvrtý. Shelby chtěl ale více, hlavně vavříny z mistrovství světa, kde originální verze uspět nemohly. Byly příliš pomalé. Na rovinkách ztrácely a většina podniků se přitom pořádala na vysokorychlostních okruzích. A tak vzniklo kupé pojmenované po slavném okruhu v Daytoně.

Aerodynamika především

První exemplář si překarosoval Pete Brock prakticky ve vlastní režii, šlo o Cobru 289 s osmiválcem 4,73 l původem z modelu Fairlane. Sám velký Carroll mu ovšem dal zelenou, ten už tehdy kvůli problémům se srdcem nezávodil. Brock dělal veškerou práci od oka, neměl k dispozici žádný větrný tunel.

Video | Americká auta | Premiéry | Sportovní auta | Sport | Příslušenství | Kabriolety | Ostatní značky

Shelby Cobra CSX7000: jubilejní série k 50. výročí homologace FIA

Výsledek přesto vynikal lepší aerodynamikou, měl snížené těžiště a při zkouškách na okruhu v Riverside v říjnu 1963 se Brit Ken Miles za volantem prvního prototypu přiblížil na dostřel hranici 300 km/h. Verze bez střechy se přitom nedostaly ani na 270 km/h. Na vývoji spolupracoval právě i britský inženýr a závodník, který působil u Shelbyho v roli testovače. První karoserie spatřila světlo světa v kalifornských Benátkách, tedy městě Venice.

Téměř 400 koní v trubkovém rámu

Cobra Daytona byla poháněná vpředu podélně umístěným osmiválcem objemu 4728 cm3 (vrtání 101,8 mm, zdvih 72,9 mm). Atmosférický litinový buchar s dvouventilovou technikou a rozvodem OHV dával při kompresním poměru 10,8:1 celých 291 kW (395 k) při 6750 min-1. O přísun benzinu se starala čtveřice karburátorů Weber 48 IDM.

Točivý moment 462 N.m v 4000 min-1 přenášela čtyřstupňová manuální převodovka Borg-Warner T10M výhradně dozadu. Agregát zvládl nejvýše osm tisíc otáček. Konstrukční základ závodních speciálů představoval prostorový rám z ocelových trubek. Podvozek měl rozvor 2286 mm, patnáctipalcová kola obutá do pneumatik Goodyear Stock Car Special byla od sebe vzdálená 1308, respektive 1333 mm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekV roce 2009 představil Shelby moderní reinkarnaci: Cobra Daytona Mk II měla laminátovou karoserii a nezávislé zavěšení kol

Závodní zavěšení pomocí trojúhelníkových ramen tvaru písmene A je dodnes klasikou, stejně jako už tehdy nastavitelné teleskopické tlumiče od Koni. Ovšem pozor, odpružení obstarávala ještě příčná listová pera! Hřebenové řízení muselo být velmi přesné, šlo přece o závoďák.

Kupátko vážilo pouhých 1043 kg, což byla hmotnost vskutku muší, vzhledem k tomu, jaký ingot se skrýval v útrobách. Bylo 4150 mm dlouhé, 1720 mm široké a 1180 mm vysoké. Deceleraci z vysokých rychlostí, vždyť Daytona uměla až 307 km/h, musely zvládat zpočátku ještě bubny, ty přední měly průměr 279 mm, zadní byly menší (260 mm). Nakonec však auta dostala kotouče. Sprint z klidu na 96 km/h zvládla za 4 s, na 161 km/h vystřelila během 8,8 s. Mohl si je za 15 tisíc dolarů koupit i soukromník.

Mistr světa

Ostrý debut přišel 16. února 1964 v závodě Daytona Continental (odtud jméno) na 2000 km. Kupé dominovalo celé polovině tohoto klání, ale Dave MacDonald a Bob Holbert museli odstoupit. Při jedné zastávce v boxech jejich čtyřkolové náčiní vzplálo a bylo po nadějích.

Na dvanáctihodinovce v Sebringu o tři týdny později ale už oba zmínění piloti vyhráli třídu GT, porazili veškerá v ní startující Ferrari 250 GTO (nejlepší o osm kol!) a celkově skončili čtvrtí. Mimochodem, právě 250 GTO byla Daytona vizuálně hodně podobná. Většinou závodily v typické modré barvě s dvěma bílými pruhy, objevilo se ale i červené provedení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cobra Daytona dokázala porážet Ferrari 250 GTO, kterému se hodně podobala

Ford okamžitě poskytl Shelbymu potřebné finance, aby mohl tým vyrazit do Evropy. Modrý ovál vyvíjel GT40 a snažil se o koupi vzpínajícího se koníka z Maranella, ale tyhle plány nakonec nevyšly.

Další exemplář byl připraven pro evropskou sezónu 1964, jeho lehoučké hliníkové „šaty“ tentokrát ušila Carrozzeria Grandsport v italské Modeně. Daytona byla v dubnové kvalifikaci na 24 hodin Le Mans mezi gétéčky nejrychlejší a Dan Gurney s Bobem Bondurantem ovládli v této kategorii i samotný závod. Tihle jezdci už byli poměrně slavní, startovali mimochodem s číslem podvozku CSX 2299.

Technika | Retro | Ford | Sportovní auta | Fascinace

Ford Mustang: Sedm výjimečných modelů z historie legendy

Zbytek sezóny na starém kontinentu probíhal ve znamení boje s Ferrari. Cobry uspěly ještě na britské Tourist Trophy v Goodwoodu, opět se samotným Gurneyem uvnitř. Nakonec se ovšem z titulu radovali v Maranellu, protože poslední podnik, Coppa Inter-Europa na Monze, byl zrušen. Ročník 1965 se ale už odehrával plně v režii amerických „jedovatých hadů“, italští koníci totiž ztratili tovární podporu, FIA odmítla homologovat model 250 LM.

Retro | Byznys | Sportovní auta | Ferrari

Nejdražší auto všech dob je Ferrari 250 GTO, kupec za něj dal miliardu

Evropské závody pětilitrových GT včetně triumfů v 1000 km Nürburgringu a dvanáctihodinovce v Remeši patřily Cobrám. Za oceánem se pak svědkem triumfu stala opět Daytona (podnik byl znovu vypsán na 2000 km) a podruhé Sebring, také na 12 hodin. V Daytoně se mimochodem za volantem střídal Francouz Jo Schlesser s Američany Halem Keckem a Bobem Johnsonem. V Zeleném pekle zase sekundoval Bondurantovi jezdec hlavně s cestovními vozy Jochen Neerpasch, pamětníci jej znají také z Brna.

V Le Mans to nevyšlo

Osm vítězství z 11 startů znamenalo zároveň značkový titul mistra světa ve třídě GT. Vzpínající se oř se mohl chlubit pouze triumfem v Le Mans, kde nasadil nakonec schválené modely 275 GTB. V Modeně u Grandsportu byly pro tento rok dokončeny další čtyři Daytony, takže originálů včetně Brockovy přestavby se narodilo šest. Všechny se odchovaly, jeden je v soukromé sbírce až v Japonsku. Ještě dvě se zrodily později coby repliky v Anglii, mají však oficiální certifikaci od Shelbyho.

Pokračovatelem Cobry Daytona se stalo Super Coupe, vzniklo však jen ve dvou exemplářích s osmiválci 4,73 a 7,0 l. V Evropě však už ani Daytona, ani nástupce nemohl kvůli změněným regulím startovat.

Retro | Design | Americká auta | Cestování

Na kafe s auty v Kalifornii: od Shelby Cobra po Veyron (107x foto)

Ford dal navíc přednost programu GT40, se kterým se mu konečně povedlo porazit konkurenci z Maranella v Le Mans v absolutní klasifikaci. Shelby si na svého světového šampiona vzpomněl znovu ještě v roce 2009, kdy vrhl na trh sérii Mark II s výrobními čísly počínaje CSX 9000.

Tyto vozy vizuálně prakticky odpovídaly původním Brockovým, měly však kromě hliníkových i laminátové karoserie, modernější podvozek s nezávislým zavěšením, příčnými zkrutnými stabilizátory a další úpravy. Ve výbavě nepostrádaly ani klimatizaci a jezdily na osmnáctipalcových kolech. Stály od 90 do 196 tisíc dolarů.

Foto: archiv autora

Následující kapitola
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků