Setrvačníkový hybrid. Brzy v sériové výrobě?

Automobilka Volvo oznámila, že na podzim zahájí testování setrvačníkového systému KERS ve svých osobních vozech.

Automobilky vyrábějí celou řadu hybridních systémů, ale všechny mají společné to, že kinetickou energii přeměňují na elektrickou, tu ukládají do akumulátorů a v případě potřeby hnací síly probíhá celý proces opačným směrem. Zajímavou alternativou tohoto řešení je hybridní systém založený na setrvačníku.

Nevýhodou elektrických hybridních systémů je velká složitost, těžká konstrukce s drahými akumulátory a snížení celkové účinnosti systému v důsledku mnohonásobných přeměn energie. Tyto neduhy může odstranit hybridní systém založený na uchovávání kinetické energie v setrvačníku. Sice to není nijak nový nápad, ale v sériově vyráběných osobních automobilech se v současnosti neuplatňuje.

Snížení spotřeby až o 20 %

To se však může brzy změnit. Automobilka Volvo totiž oznámila, že na podzim zahájí testování setrvačníkového systému KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) na veřejných komunikacích ve svých osobních vozech. Volvo přitom slibuje snížení spotřeby paliva až o 20 % systémem, který je lehký, levný a velmi účinný. Pokud testy dopadnou dobře, hodlá švédská automobilka zahájit sériovou výrobu systému KERS během několika let.

Systém KERS je ve vozech Volvo uložen na zadní nápravě. Jedná se o lehkou (6 kg) a kompaktní (průměr 20 cm) jednotku vyrobenou z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Během zpomalování se setrvačník ve vakuu roztočí až na 60 000 otáček za minutu. Při rozjezdu je pak tato energie přenášena na zadní kola prostřednictvím speciální převodovky.

Zvýšení výkonu až o 59 kW (80 k)

Volvo uvádí, že setrvačník dokáže zvýšit celkový výkon poháněcí soustavy až o 59 kW (80 k). Spalovací motor pohánějící přední kola se vypíná již během brzdění a setrvačník může vůz pohánět nejen při rozjezdu, ale i během jízdy ustálenou rychlostí. Podle předběžných kalkulací je setrvačník schopen nahradit spalovací motor v celé polovině oficiálního cyklu EU pro měření spotřeby paliva.

Vzhledem k omezené době otáčení setrvačníku je ovšem zřejmé, že setrvačníkový hybridní systém je oproti akumulátorovým hybridům limitován v možnostech využívání zachycené kinetické energie. Na druhé straně se jedná o velmi efektivní řešení pro provoz s častým střídáním brzdění a akcelerace. Proto se například setrvačníkové systémy úspěšně používají v užitkových vozidel pro komunální služby, a to zejména v USA.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků