Setrvačníkový hybrid. Brzy v sériové výrobě?

Automobilka Volvo oznámila, že na podzim zahájí testování setrvačníkového systému KERS ve svých osobních vozech.

Automobilky vyrábějí celou řadu hybridních systémů, ale všechny mají společné to, že kinetickou energii přeměňují na elektrickou, tu ukládají do akumulátorů a v případě potřeby hnací síly probíhá celý proces opačným směrem. Zajímavou alternativou tohoto řešení je hybridní systém založený na setrvačníku.

Nevýhodou elektrických hybridních systémů je velká složitost, těžká konstrukce s drahými akumulátory a snížení celkové účinnosti systému v důsledku mnohonásobných přeměn energie. Tyto neduhy může odstranit hybridní systém založený na uchovávání kinetické energie v setrvačníku. Sice to není nijak nový nápad, ale v sériově vyráběných osobních automobilech se v současnosti neuplatňuje.

Snížení spotřeby až o 20 %

To se však může brzy změnit. Automobilka Volvo totiž oznámila, že na podzim zahájí testování setrvačníkového systému KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) na veřejných komunikacích ve svých osobních vozech. Volvo přitom slibuje snížení spotřeby paliva až o 20 % systémem, který je lehký, levný a velmi účinný. Pokud testy dopadnou dobře, hodlá švédská automobilka zahájit sériovou výrobu systému KERS během několika let.

Systém KERS je ve vozech Volvo uložen na zadní nápravě. Jedná se o lehkou (6 kg) a kompaktní (průměr 20 cm) jednotku vyrobenou z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Během zpomalování se setrvačník ve vakuu roztočí až na 60 000 otáček za minutu. Při rozjezdu je pak tato energie přenášena na zadní kola prostřednictvím speciální převodovky.

Zvýšení výkonu až o 59 kW (80 k)

Volvo uvádí, že setrvačník dokáže zvýšit celkový výkon poháněcí soustavy až o 59 kW (80 k). Spalovací motor pohánějící přední kola se vypíná již během brzdění a setrvačník může vůz pohánět nejen při rozjezdu, ale i během jízdy ustálenou rychlostí. Podle předběžných kalkulací je setrvačník schopen nahradit spalovací motor v celé polovině oficiálního cyklu EU pro měření spotřeby paliva.

Vzhledem k omezené době otáčení setrvačníku je ovšem zřejmé, že setrvačníkový hybridní systém je oproti akumulátorovým hybridům limitován v možnostech využívání zachycené kinetické energie. Na druhé straně se jedná o velmi efektivní řešení pro provoz s častým střídáním brzdění a akcelerace. Proto se například setrvačníkové systémy úspěšně používají v užitkových vozidel pro komunální služby, a to zejména v USA.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 

Volvo V70 2.401
Rok výroby: 2005
Stav: 208 000 km
Cena: 100 000 Kč
Volvo V70 2.4
Rok výroby: 2008
Stav: 209 064 km
Cena: 205 000 Kč
Volvo V60 2.4
Rok výroby: 2011
Stav: 114 904 km
Cena: 305 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků