Setrvačníkový hybrid. Brzy v sériové výrobě?

Automobilka Volvo oznámila, že na podzim zahájí testování setrvačníkového systému KERS ve svých osobních vozech.

Automobilky vyrábějí celou řadu hybridních systémů, ale všechny mají společné to, že kinetickou energii přeměňují na elektrickou, tu ukládají do akumulátorů a v případě potřeby hnací síly probíhá celý proces opačným směrem. Zajímavou alternativou tohoto řešení je hybridní systém založený na setrvačníku.

Nevýhodou elektrických hybridních systémů je velká složitost, těžká konstrukce s drahými akumulátory a snížení celkové účinnosti systému v důsledku mnohonásobných přeměn energie. Tyto neduhy může odstranit hybridní systém založený na uchovávání kinetické energie v setrvačníku. Sice to není nijak nový nápad, ale v sériově vyráběných osobních automobilech se v současnosti neuplatňuje.

Snížení spotřeby až o 20 %

To se však může brzy změnit. Automobilka Volvo totiž oznámila, že na podzim zahájí testování setrvačníkového systému KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) na veřejných komunikacích ve svých osobních vozech. Volvo přitom slibuje snížení spotřeby paliva až o 20 % systémem, který je lehký, levný a velmi účinný. Pokud testy dopadnou dobře, hodlá švédská automobilka zahájit sériovou výrobu systému KERS během několika let.

Systém KERS je ve vozech Volvo uložen na zadní nápravě. Jedná se o lehkou (6 kg) a kompaktní (průměr 20 cm) jednotku vyrobenou z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Během zpomalování se setrvačník ve vakuu roztočí až na 60 000 otáček za minutu. Při rozjezdu je pak tato energie přenášena na zadní kola prostřednictvím speciální převodovky.

Zvýšení výkonu až o 59 kW (80 k)

Volvo uvádí, že setrvačník dokáže zvýšit celkový výkon poháněcí soustavy až o 59 kW (80 k). Spalovací motor pohánějící přední kola se vypíná již během brzdění a setrvačník může vůz pohánět nejen při rozjezdu, ale i během jízdy ustálenou rychlostí. Podle předběžných kalkulací je setrvačník schopen nahradit spalovací motor v celé polovině oficiálního cyklu EU pro měření spotřeby paliva.

Vzhledem k omezené době otáčení setrvačníku je ovšem zřejmé, že setrvačníkový hybridní systém je oproti akumulátorovým hybridům limitován v možnostech využívání zachycené kinetické energie. Na druhé straně se jedná o velmi efektivní řešení pro provoz s častým střídáním brzdění a akcelerace. Proto se například setrvačníkové systémy úspěšně používají v užitkových vozidel pro komunální služby, a to zejména v USA.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 

Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 70 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků