Šestiválec BMW M 3,2 l se loučí

Milovníci výkonných řadových šestiválců BMW jsou postaveni před smutnou skutečnost: s posledními dny letošního roku končí výroba slavného motoru S54B32 s litinovým blokem a objemem 3,2 l. Posledními nositeli této jednotky budou vozy řady Z4, přičemž motory S54 dosud poháněly například vozy M3 (E46), Z3M, Z4M, ale také třeba Wiesemanny MF3.

Tento motor přitom můžeme směle označit za nejlepší výkonný šestiválec všech dob, tolik vítězství v anketě Motor roku si žádný jiný agregát tohoto druhu nepřipsal. Vítězit přitom dokázal téměř po celou jednu dekádu, navzdory snahám konkurence.

Mezi největší přednosti této jednotky patřil nejen litrový výkon, ale především jeho průběh, který neztratí nic na svém lesku ani v nejnižších otáčkách. Vysoce ceněna byl též jeho relativně nízká spotřeba, zvuk a nezdolná spolehlivost, i když právě z ohromného rozsahu otáček vycházely prvotní mechanické problémy. Jednotka byla naladěna na výkon 343 koní, jichž bylo dosahováno teprve při 7 900 ot./min., tedy jen 100 ot./min. pod hranicí maximálních povolených otáček.

Po všech stránkách se jednalo o více než hodnotné nástupce předchozí řady S50B32, jež hnala kupředu třeba BMW M3 řady E36. Její místo tak nyní nejspíše zaujme třílitrový šestiválec se dvěma dmychadly a výkonem 300 koní, požadavkům doby vyhovuje lepší papírovou spotřebou benzínu. Za jeho nástupce lze také považovat čtyřlitrový osmiválec v nové M3, které ale krom vyšší spotřeby ve výsledku nenabízí mnoho navíc a větší objem a výkon jsou jen náplastí na vyšší hmotnost celého vozu.

Čest budiž památce ortodoxní jednotky s litinovým blokem válců, pěvně nastavovanou ventilovou vůli a dalšími libůstkami ze staré školy, která se nesnížila k vidlicovému kompromisu ani dmychadlovému dopingu.

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků