Šestiválec BMW M 3,2 l se loučí

Milovníci výkonných řadových šestiválců BMW jsou postaveni před smutnou skutečnost: s posledními dny letošního roku končí výroba slavného motoru S54B32 s litinovým blokem a objemem 3,2 l. Posledními nositeli této jednotky budou vozy řady Z4, přičemž motory S54 dosud poháněly například vozy M3 (E46), Z3M, Z4M, ale také třeba Wiesemanny MF3.

Tento motor přitom můžeme směle označit za nejlepší výkonný šestiválec všech dob, tolik vítězství v anketě Motor roku si žádný jiný agregát tohoto druhu nepřipsal. Vítězit přitom dokázal téměř po celou jednu dekádu, navzdory snahám konkurence.

Mezi největší přednosti této jednotky patřil nejen litrový výkon, ale především jeho průběh, který neztratí nic na svém lesku ani v nejnižších otáčkách. Vysoce ceněna byl též jeho relativně nízká spotřeba, zvuk a nezdolná spolehlivost, i když právě z ohromného rozsahu otáček vycházely prvotní mechanické problémy. Jednotka byla naladěna na výkon 343 koní, jichž bylo dosahováno teprve při 7 900 ot./min., tedy jen 100 ot./min. pod hranicí maximálních povolených otáček.

Po všech stránkách se jednalo o více než hodnotné nástupce předchozí řady S50B32, jež hnala kupředu třeba BMW M3 řady E36. Její místo tak nyní nejspíše zaujme třílitrový šestiválec se dvěma dmychadly a výkonem 300 koní, požadavkům doby vyhovuje lepší papírovou spotřebou benzínu. Za jeho nástupce lze také považovat čtyřlitrový osmiválec v nové M3, které ale krom vyšší spotřeby ve výsledku nenabízí mnoho navíc a větší objem a výkon jsou jen náplastí na vyšší hmotnost celého vozu.

Čest budiž památce ortodoxní jednotky s litinovým blokem válců, pěvně nastavovanou ventilovou vůli a dalšími libůstkami ze staré školy, která se nesnížila k vidlicovému kompromisu ani dmychadlovému dopingu.

BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 142 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 147 579 km
Cena: 175 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 45 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků