Šest procent nových aut prodaných v Česku míří hned za hranice

Téměř šest procent loni prodaných nových aut v Česku bylo následně vyvezeno za hranice. Nové vozy tvořily zhruba polovinu všech vyvezených aut. Celkově export vozů, které již byly zaregistrované v českém registru, meziročně stoupl o čtvrtinu. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.

Zatímco 9928 vozů stáří do jednoho roku bylo vyvezeno, 3841 nových aut registrovaných v zahraničí naopak zamířilo k zákazníkům do ČR. Počet nových aut na českých silnicích byl tak o více než 6000 vozů nižší, než by odpovídalo oficiálně uváděnému číslu 173 282 aut, které vychází z prvních registrací v ČR.

Podle odborníků si mohou tzv. reexporty některé značky vylepšovat prodejní statistiky v ČR, i když vozy nakonec v Česku nejezdí a tedy ani nepřispívají k obnově zastaralého vozového parku. Prodejci se naopak hájí, že pro ně není důležité, kde prodané vozy v rámci EU skončí.

Kvůli situaci kolem reexportů vystoupilo loni zastoupení Hyundai ze Svazu dovozců automobilů.

„Statistika prvních registrací vozidel v ČR je tvořena podle stejných pravidel jako statistika prvních registrací v celé EU. Z těchto údajů je Evropskou organizací výrobců automobilů (ACEA) následně sestavována statistika prvních registrací vozidel v zemích EU27+EFTA,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Nejvíce vyvezených vozů poprvé zaregistrovaných loni bylo značky Ford (2910), následuje Volkswagen (1885) a Škoda (1080). Hyundai patří 11. místo. Naopak mezi dovozy nových aut vede Škoda (588), následovaná Fordem (483) a Volkswagenem (372).

Stále pomalá obnova

Podle Šípka platí, že obnova tuzemského vozového parku je na velmi nízké úrovni. Trh podle oficiálních čísel vzrostl o 2,4 procenta a obnova osobních vozů dosáhla 3,85 procenta. Ve vyspělých zemích se přitom obnova pohybuje mezi osmi a deseti procenty.

„Hodnota obnovy vozového parku novými osobními automobily se tak v roce 2011 dostala na úroveň roku 2003, v letech 2004 až 2008 se pohybovala dokonce pod 3,5 procenta,“ dodal Šípek. Tento pokles způsobila deformace na trhu osobních automobilů daná nemožností odpočtu DPH při nákupech firemních vozidel. Nejvyšší hodnota obnovy parku novými osobními automobily byla dosažena v roce 1997, kdy činila 5,13 procenta.

Celkem bylo v Česku v polovině minulého roku registrováno 4,55 milionu osobních aut s průměrným stářím 13,76 roku. Více než 60 procent registrovaných vozidel bylo starších deseti let.
 

Zdroj: E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků