Sergio Pininfarina (1926-2012): vzpomínka na vizionáře z Turína

Sergio Pininfarina zemřel ve věku 85 let. Odešel muž, jehož rukopis byl nenapodobitelný. I když se od něho mnozí snažili opisovat, jen málokdo uspěl. On to byl, kdo ukázal, jak má vypadat italský sporťák. Sochař automobilové krásy.
Seznam kapitol
  1. Velký vzor? Otec; Byli si souzeni; Čelem k masám; Smutný pád; Učitel a politik
  2. Kompletní fotogalerie (24 snímky)

Designérská firma Sergia Pininfariny stvořila desítky návrhů originálních karosérií některých z nejzajímavějších vozů své doby. Jejích služeb využily za desítky let mnohé značky, za všechny jmenujme Alfu Romeo, Maserati, Fiat, Peugeot. Nejvíce se však proslavila svými neotřelými návrhy pro automobilku z Maranella, pro Ferrari.

Velký vzor? Otec

Sergio Pininfarina převzal společnost po svém otci Battistovi v roce 1961. Ten založil Carrozzeria Pinin Farina v roce 1930 a znovu jí vdechl život poté, když její dílny spojenecké bomby zničily během druhé světové války.   

Mladší Pininfarina záhy projevil svůj talent. Vytušil, kterým směrem se bude automobilový design ubírat. A za svým přesvědčením šel. Dokázal přesvědčit i tak výraznou osobnost, jakou byl Enzo Ferrari, aby mu dal šanci. Doslova ho zkraje 60. let minulého století dotlačil ke spolupráci. 

Jedním z prvních výsledků byl model Ferrari 250 GTE. Stál na svoji dobu velkou částku - 15 000 dolarů. Přesto se však stal jedním z největších prodejních trháků Ferrari.

Klepněte pro větší obrázek
Ferrari Dino 246 GT.

Pininfarina se vždy ve svých návrzích snažil zbavit veškerého balastu, zbytečností. V tom mu byl velkým vzorem otec, který všem na potkání vštěpoval – Udělej to jednodušší… ještě jednodušší!

V roce 1966 se stal Sergio Pininfarina po jeho smrti výkonným ředitelem rodinného podniku Carrozzeria Pininfarina.

Klepněte pro větší obrázek
Zakladatel rodinné firmy Battista Pininfarina.

Byli si souzeni

Úspěch předcházejících modelů vedl k další spolupráci. Koncem 60. let se zrodil jeden z nejznámějších návrhů Pininfariny pro Ferrari – model Dino, sporťák s motorem uprostřed. Byl vyráběný od roku 1968 do roku 1976.

Tento vůz byl dokonale připravený na klání s německou ikonou – Porsche 911 – s jejími chladnými, neúprosnými liniemi. V přední části zaujala obří „oka“ světlometů, linie vozu jemně stoupala ke kypré, doslova vnadné zádi. Takhle pak po mnoho let vypadala italská sportovní auta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čisté tvary, jednoduchost - to byly hlavní rysy návrhů Sergia Pininfariny.

V portfoliu Sergia Pininfariny lze nalézt například Ferrari F40, Ferrari Testarossa, Fiat 124 Spider, Maserati GranTurismo nebo Alfa Romeo 164. Všechny jeho návrhy spojovalo jedno - byly nadčasové, elegantní. Není divu, že dodnes oslňují.

„Ferrari by bez Pininfariny nebylo Ferrari,“ řekl nedávno Michael Sheehan, zakladatel Ferrari-online.com. „Ferrari stavěl stroje a Pininfarina je v podstatě oblékal.“

„Čelem k masám“

Designérská firma pod vedení Sergia Pininfariny se stala žádanou. Za posledních 50. let se o její přízeň ucházeli mnozí. Logo firmy – písmeno „f“, nad nímž se skví královská koruna – se objevilo na milionech aut vyrobených automobilkami Alfa Romeo, Fiat, Maserati, Rolls-Royce, Chevrolet, Cadillac, Bentley, Volvo, Peugeot.

Ovšem Sergio Pininfarina stejně trávil většinu času u Ferrari. Výsledkem bylo, že jen několik vozů vytvořených od počátku 50. let u maranellské automobilky neslo podpis jiných designérů. O jeho těsném sepětí s Ferrari svědčilo i to, že byl od roku 1969 do roku 2011 členem představenstva Ferrari SpA.

Klepněte pro větší obrázek
Enzo Ferrari.

Úspěch přinesl Sergio Pininfarinovi svobodu. Naplnil se mu sen každého tvůrce. Mohl navrhovat pouze ta auta, která si sám vybral. Vlastně hračky pro bohaté. Nic ho nesvazovalo. Nic ho neomezovalo. Navrhoval ta nejdražší, nejluxusnější sportovní auta.

„Jsem šťastný muž. Mohu si dovolit luxus navrhovat auta jen pro několik lidí,“ řekl v roce 1981 v rozhovoru pro New York Times. „Navrhuji vždy jen to, co chci, co mám rád. Úžasné.“

Pininfarina také chytře využíval všechny technické vymoženosti. Otevřel vývojové centrum, v roce 1972 pak představil aerodynamický tunel, první svého druhu v Itálii, pro měření modelů a prototypů ve skutečné velikosti.

Smutný pád

Jenže nic netrvá věčně. A bohužel i na firmu Pininfarina dolehl stín změn. Na přelomu tisíciletí se prostor pro výrobu luxusních sportovních vozů znatelně zúžil. Ve všech pádech se začalo skloňovat, že je třeba vyrábět vozy ekonomické, s nižší spotřebou, masovější. V tom čase se Pininfarina posunul více směrem do Asie, začal spolupracovat s místními výrobci. 

Zajímavosti | Design

Sergio Pininfarina zemřel. Odešel nejslavnější designér světa

V roce 2000 v rozhovoru list The Times Sergio Pininfarina popsal trajektorii, na které se ocitl: „Posunuli jsme se z role krejčího do role prodejce zákazníkům,“ řekl.

A volný pád pokračoval. V roce 2008 jeho rodina ztratila kontrolu nad firmou, převzaly ji italské banky, které financovaly další chod. Ovšem členové rodiny Sergia Pininfariny zůstali ve vedení.

To byl hodně nešťastný konec pro muže, který věnoval 50 let svého života designérské společnosti, jež nesla jeho jméno.

Učitel a politik

Sergio Pininfarina se vždy projevoval jako příjemný, uhlazený muž se smyslem pro jemný humor. Často byl zván, aby přednášel na vysokých školách a různých konferencích po celém světě o automobilovém designu.

Během návštěvy USA v roce 1981 se jeden účastník jeho semináře zeptal: „Co je třeba pro to, aby se zrodil dobrý design?“

Sergio Pininfnarina se zamyslel a pak začal s dlouhým výčtem kritérií. Kromě jiného zmínil „vyváženost, harmonii, proporce“. Po několik větách se odmlčel a pak s lehce potutelným úsměvem monolog dokončil: „Ale teď upřímně… Pokud nemáte vkus, vůbec o nic se nepokoušejte.“

Hodně se také angažoval ve prospěch Itálie a společné Evropy, za kterou bojoval dlouho před tím, než se Evropská unie v dnešní podobě zrodila. Mezi roky 1979 a 1988 působil Sergio Pininfarina jako člen Evropského parlamentu ve Štrasburku, kde se bral hodně hlasitě za italské průmyslové zájmy.

V září 2005 se pak stal doživotním senátorem Italské republiky. Této pocty se dostává pouze občanům, kteří významným způsobem přispěli k rozvoji italského státu. 

 

 

Sergio Pininfarina

Narodil se v Turínu 8. září 1926 a zemřel 3. července 2012. Na polytechnice v Turíně získal v roce 1950 diplom inženýra (v letech 1974 – 1977 zde působil jako profesor). V roce 1961 se stal výkonným ředitel společnosti po svém otci, který zemřel v roce 1966. Sergio Pininfarina předal kontrolu nad firmou svému synovi Andreovi v roce 2001. Po Andreově tragické smrti, v roce 2008 havaroval na skútru, se stal hlavou společnosti mladší syn Paolo. Kromě syna Paola Sergia Pininfarinu přežila jeho žena Giorgia a dcera Lorenza.
 

 

 

Následující kapitola
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Peugeot 407 2.7
Rok výroby: 2009
Stav: 114 003 km
Cena: 140 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 84 078 km
Cena: 135 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků