Semafor ukazuje, kolik zbývá, než se rozsvítí červená nebo zelená

Možná se blíží doba, že se po letech pouhých kosmetických úprav na našich semaforech dočkáme výraznější změn. Nedávno jsme psali o přípravě zavedení blikajícího zeleného světla, které má řidiče s předstihem varovat, že naskočí oranžová. Od konce března se testuje další novinka v Mostu. Na frekventované křižovatce třída Budovatelů - Jaroslava Průchy - Františka Halase jsou v provozu semafory s vteřinovým odpočítáváním, které upozorňují, kolik času zbývá, než se rozsvítí červená nebo zelená.

Podle dostupných informací jde zatím o jediné takto řízené rozcestí v České republice. Podobná signalizace - ovšem pouze pro chodce - funguje také v Přerově. Dopravní odbor mostecká radnice se k experimentu dostal tak, že využil bezplatné nabídky německé společnosti Signalbau Huber, která ve městě pomáhala s dopravním systémem.

Řidiči mohou rychleji projíždět křižovatku

„Jedná se o zkušební provoz, jehož délka prozatím nebyla stanovena. Hlavním účelem zařízení je především zvýšení plynulosti silničního provozu,“ řekla AutoRevue.cz mluvčí mosteckého magistrátu Alena Sedláčková.

Z mezinárodního hlediska se však nejedná o žádnou novinku. Obdobná návěstidla fungují běžně v západní Evropě, turisté je znají třeba i z Chorvatska. Semafor s časovou signalizací  informuje řidiče a chodce o čase, který jim zbývá před změnou barvy, a za jak dlouho se mají připravit k přecházení nebo k rozjezdu. Šoféři se tak mohou nachystat k okamžitému vyjetí, což zrychlí průjezdnost křižovatkou.

Klepněte pro větší obrázek

Podle prvních reakcí se ještě nedá soudit, jak testování dopadne. „Doufám, že to uklidní ty, kteří vjíždějí do křižovatky už na červenou. Zajímavé mi přišlo i to, že jsem si vždy myslel, že čekám na zelenou několik minut. A ono je to třeba jen padesát vteřin,“ sdělil iDnes.cz obyvatel Mostu Petr Žídek. Z pohledu chodce je důležitější než informace o rozsvícení zelené, za jak dlouho opět naskočí červená. Interval se totiž může zdát někomu příliš krátký. „To je doba tak pro Zátopka a ne pro invalidy,“ komentovala čas, kdy svítí zelená, starší chodkyně.

Pokud by se pokus v severočeském Mostě osvědčil, město by se nebránilo tento systém zakoupit na všechny křižovatky. Tomu ale ještě bude předcházet další testovací období odpočítávacích semaforů a jeho vyhodnocování.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků