Semafor ukazuje, kolik zbývá, než se rozsvítí červená nebo zelená

Možná se blíží doba, že se po letech pouhých kosmetických úprav na našich semaforech dočkáme výraznější změn. Nedávno jsme psali o přípravě zavedení blikajícího zeleného světla, které má řidiče s předstihem varovat, že naskočí oranžová. Od konce března se testuje další novinka v Mostu. Na frekventované křižovatce třída Budovatelů - Jaroslava Průchy - Františka Halase jsou v provozu semafory s vteřinovým odpočítáváním, které upozorňují, kolik času zbývá, než se rozsvítí červená nebo zelená.

Podle dostupných informací jde zatím o jediné takto řízené rozcestí v České republice. Podobná signalizace - ovšem pouze pro chodce - funguje také v Přerově. Dopravní odbor mostecká radnice se k experimentu dostal tak, že využil bezplatné nabídky německé společnosti Signalbau Huber, která ve městě pomáhala s dopravním systémem.

Řidiči mohou rychleji projíždět křižovatku

„Jedná se o zkušební provoz, jehož délka prozatím nebyla stanovena. Hlavním účelem zařízení je především zvýšení plynulosti silničního provozu,“ řekla AutoRevue.cz mluvčí mosteckého magistrátu Alena Sedláčková.

Z mezinárodního hlediska se však nejedná o žádnou novinku. Obdobná návěstidla fungují běžně v západní Evropě, turisté je znají třeba i z Chorvatska. Semafor s časovou signalizací  informuje řidiče a chodce o čase, který jim zbývá před změnou barvy, a za jak dlouho se mají připravit k přecházení nebo k rozjezdu. Šoféři se tak mohou nachystat k okamžitému vyjetí, což zrychlí průjezdnost křižovatkou.

Klepněte pro větší obrázek

Podle prvních reakcí se ještě nedá soudit, jak testování dopadne. „Doufám, že to uklidní ty, kteří vjíždějí do křižovatky už na červenou. Zajímavé mi přišlo i to, že jsem si vždy myslel, že čekám na zelenou několik minut. A ono je to třeba jen padesát vteřin,“ sdělil iDnes.cz obyvatel Mostu Petr Žídek. Z pohledu chodce je důležitější než informace o rozsvícení zelené, za jak dlouho opět naskočí červená. Interval se totiž může zdát někomu příliš krátký. „To je doba tak pro Zátopka a ne pro invalidy,“ komentovala čas, kdy svítí zelená, starší chodkyně.

Pokud by se pokus v severočeském Mostě osvědčil, město by se nebránilo tento systém zakoupit na všechny křižovatky. Tomu ale ještě bude předcházet další testovací období odpočítávacích semaforů a jeho vyhodnocování.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků