Šéf Fiatu Marchionne: Zkoušeli jsme lék, ale ten bohužel zabíjí pacienta

Bonmot protřelého byznysmena, který pronesl před několika dny, snad nejlépe ilustruje situaci automobilového průmyslu v Evropě a největší italské automobilky. Ta se v prvním čtvrtletí propadla do čisté ztráty 83 milionů eur (asi 2,1 miliardy korun). Přitom před rokem hospodařila se ziskem 35 milionů eur.

Marchionne se svými slovy opřel hlavně do evropských úsporných opatření a do nepříznivého kursu eura. Evropská měna je podle něj nadhodnocena, ztěžuje výrobu a prodeje aut v Evropě. A to tvrdě dopadá na Fiat.

Volný pád Fiatu…

Celkové tržby Fiatu klesly meziročně za první čtvrtletí letošního roku o dvě procenta na 19,75 miliardy eur. V Evropě se propadly o čtyři procenta na 4,4 miliardy eur, v Severní Americe klesly o tři procenta na deset miliard eur. Zvýšily se naopak v Latinské Americe a v Asii.

Ztráta Fiatu v Evropě, na Středním východu a v Africe se snížila na 111 milionů eur ze 170 milionů eur před rokem. Prodej masově prodávaných vozů Fiatu na evropském trhu spadl o osm procent, kvůli slabším prodejům a cenovému tlaku.

Ještě hlubší pokles odvrátilo uvedení modelu Fiat 500L a snížení administrativních nákladů na vedení automobilky.

Zajímavosti | SUV | Kombi | Premiéry | Fiat | Design

Fiat 500L: „pětistovka“ nabobtnala, máme první snímky

… klesá i Chrysler

Také čistý zisk Chrysleru se v prvním čtvrtletí meziročně propadl o 65 procent na 166 milionů dolarů (asi 3,3 miliardy korun) a snížily se i jeho tržby o šest procent na 15,4 miliardy dolarů.

Co za horším výsledkem stálo? Úpravy současných modelů a náklady na výrobu nových (Ram, Jeep Grand Cherokee) a zastavení produkce Jeepu Liberty.

Šéf aliance Sergio Marchionne to tušil už v lednu, když varoval, že první čtvrtletí Chrysleru bude slabší ve srovnání s rokem předcházejícím kvůli nákladům spojeným s výrobou Jeepu Cherokee v závodě v Ohiu. Do prodejen se tento vůz dostane v průběhu letošního roku.

Dodávky nových vozů americké automobilky proto letos v prvním čtvrtletí klesly z 607 000 na 574 000.

SUV | Premiéry | Design | Jeep

Nový Jeep Cherokee sází na odvážný design

Byznys | Jeep

Jeep zažil hvězdnou sezónu. Rostl ve světě i v Česku

Stoupající závislost Fiatu

"Věděli jsme, že v tomto čtvrtletí se nám nepovede nejlépe, ale nemyslel jsem si, že to bude tak vážné," komentoval výsledky Sergio Marchionne.

Z jeho slov je cítit obava, protože Fiat spoléhá na Chrysler, kterému v uplynulých 36 měsících v USA prodeje nepřetržitě rostly. Zisky amerického partnera tak kompenzovaly ztrátu Fiatu v Evropě.

Loni zisk Chrysleru vzrostl na 1,7 miliardy dolarů, což byl desetinásobek (!) výsledku z roku 2011. Skvělý výsledek společnosti, která se v době finanční krize musela uchýlit pod ochranu před věřiteli.

Koupě Chrysleru, čeká se na soud

Fiat vstoupil do Chrysleru v roce 2009, v čase, když se americká firma vymanila z dočasné bankrotové ochrany. Získal pětinový podíl a kontrolu nad řízením Chrysleru. Od té doby italská automobilka svůj podíl zvýšila až na současných 58,5 procenta.

Marchionne před několika dny odhadl, že s padesátiprocentní pravděpodobností Fiat odkoupí zbytek akcií Chrysleru do června 2014. (V tom čase by měl totiž o všem rozhodnout americký soud.)

Jednání o odkoupení zbývajících podílů se zasekla kvůli neshodám o ceně, kterou by měl Fiat zaplatit menšinovému vlastníkovi, zdravotnímu fondu VEBA, za 3,3 procenta akcií v Chrysleru.

Podle předpovědi USB je Fiat připravený zaplatit celkově za zbytek Chrysleru 3,5 miliardy dolarů.

Kupodivu optimismus

Generální ředitel italské automobilky Fiat Sergio Marchionne přesto očekává, že firma a její americký partner Chrysler letos dohromady prodají 4,2 až 4,5 milionu vozů. To by byl mírný nárůst proti minulému roku, kdy firmy prodaly 4,2 milionu vozů, a společně se tak staly sedmým největším výrobcem automobilů na světě.

Partnerské automobilky letos očekávají růst v Severní a Jižní Americe a v Asii. Na trhu v Evropě nicméně Fiat očekává propad tržeb o pět procent. Prodeje v Evropě tak budou podle odhadů klesat už šestým rokem v řadě.

Tržby celé skupiny Fiat-Chrysler by měly dosáhnout 88 až 92 miliard eur, provozní zisk má skončit v rozmezí 4,0 až 4,5 miliardy eur.

Italská automobilka plánuje, že v roce 2015 nepříznivý trend prodejů svých vozů. Chystá se oslovit náročnější zákazníky. Hodlá jim nabídnout až šestnáct nových vozů, včetně SUV Alfa Romeo, malého SUV Jeep a šest modelů luxusní značky Maserati. Nové vozy budou sjíždět z nyní ne zcela vytížených výrobních linek závodů v Itálii.

Volkswagen | Byznys | Fiat | Alfa Romeo

Šéf Fiatu Marchionne: Alfu Romeo neprodáme

Pro letošní rok jsou však představitelů Fiatu s prognózami opatrnější. Podle nich evropský trh spadne o 3 až 5 procent, při své předpovědi vycházeli z výsledků prvního čtvrtletí. Očekávají, že prodají 1,3 milionu svých vozů.

Také Chrysler ujistil, že své celoroční finanční cíle - zisk 2,2 miliardy dolarů, tržby v rozmezí od 72 miliard do 75 miliard dolarů - zcela jistě splní.

Foto: Profimedia.cz


 

Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 280 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 37 000 Kč
Fiat Croma 1.799
Rok výroby: 2008
Stav: 125 436 km
Cena: 100 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků