Šéf dopraváků Tržil: mluvíme o 0,24 promile

Ve změnách bodového trestání řidičů, které schválila poslanecká sněmovna, zůstala zachována nulová tolerance alkoholu.

Neprošel tedy senátorský návrh, aby řidiči nepřišli o body v případě, pokud při testu hranice alkoholu nepřekročí 0,3 promile. To je hodnota, která zhruba odpovídá jednomu půllitru desetistupňového piva. Policisté přesto pracují s hodnotou 0,24 promile, na kterou podle loňského zjištění upozornila expertní komise Ministerstva zdravotnictví. Podle ní nemá toto množství alkoholu v krvi na chování řidiče žádný vliv. Na toto téma hovořila redakce AutoRevue.cz s ředitelem dopravní policie Leošem Tržilem.

Klepněte pro větší obrázek
Šéf dopraváků Leoš Tržil

Záleží na individuálním posouzení

„Jde o stanovisko Ministerstva zdravotnictví a podle něj se upravil i náš postup. Stanovisko nezpochybňuje metody našeho měření, ale zároveň není možné jednoznačně tvrdit, že do hodnoty 0,2 promile může být řidič ovlivněn. Když se k tomu přičte odchylka přístroje, která je stanovena na 0,04, tak se bavíme o čísle 0,24,“ vysvětluje šéf dopraváků.

„Proto policie ke každému případu, který tuto výši nepřekročí, přistupuje individuálně. Nejde tedy o žádný průlom nulové tolerance. Pokud do výše 0,24 jeví osoba známky ovlivnění a není schopná komunikovat, znamená to, že to bude oznámeno správnímu orgánu. Jestli jsou v jiném případě doloženy důkazy, že řidič bezprostředně před jízdou požil alkohol, tak to rovněž znamená skutkovou podstatu přestupku,“ pokračuje.

Nicméně zdá se, že se zvětšil počet případů, které policie do hodnoty 0,24 promile neoznamuje. Nevidí snad podezření, že by došlo k přestupku? zeptala se AutoRevue.cz. „Okolnosti jednotlivých situací se liší. Jsou lidé, kteří si dají jedno malé pivo a nedá se s nimi mluvit. K tomu ovšem dochází třeba v kombinaci s léky. Pokud je hraniční hodnota naměřena, ale nejsou viditelné známky ovlivnění a není doloženo požití alkoholu, tak případ odkládáme,“ odpověděl Leoš Tržil. 

Nulová tolerance není výjimečná

Nulová tolerance na českých silnicích není ve středoevropském regionu nijak výjimečná - před jízdou je zakázáno požívat alkohol na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Chorvatsku nebo Rumunsku. Ovšem třeba v Rakousku může řidič pokračovat v jízdě pokud hranice nepřesáhne 0,5 promile. Tato hranice platí i v sousedním Německu, Francii nebo Španělsku, na britských ostrovech nebo v miniaturním Lichtenštejnsku je to dokonce 0,8 promile.

„Situace není úplně jednoznačná, jak se objevuje v médiích. Dá se říci, že v zahraničí existují snahy se k nule přiblížit. Navíc se hodnoty netýkají všech řidičů. Třeba v Německu jsou tři kategorie – nula, 0,2 a 0,5 promile. Takže před jízdou doporučuji v žádném případě nepít,“ potvrzuje Tržil.

„Je dobře, že poslanci nulovou hranici neprolomili. Policie bude jen dál vycházet z hodnoty 0,24 promile naměřeného alkoholu, u níž není prokázáno ovlivnění a chování řidiče. Tato okolnost platí jak pro běžnou kontrolu, tak i pro dopravní nehodu. Takové případy se nedají odlišovat,“ dodal.

 


 

 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků